foto: Auto BILD

Zaujímavosti Prídu o pár rokov autá bez spätných zrkadiel?

Foto: Auto BILD

29.8. 2015 22:32 Môžeme sa v blízkej budúcnosti dočkať áut bez spätných zrkadiel? Nový systém firmy Continental naznačuje, že áno. Vodiča informuje pomocou monitorov a bez mŕtvych uhlov.

Dvojica vonkajších spätných zrkadiel patrí k automobilom už niekoľko desaťročí, na jedno si dnes spomenú len pamätníci a ako to vyzeralo bez nich sa možno dozvedieť akurát tak v múzeu, či čierno-bielom filme. Predstaviť si jazdu bez ich pomoci v súčasnej premávke je priam nemožné, veď spolu s tým vnútorným dávajú vodičovi (životne) dôležité informácie o tom, čo sa mu deje za chrbtom.

Budúcnosť podľa firmy Continental: Vonkajšie
Budúcnosť podľa firmy Continental: Vonkajšie
Zdroj: Auto BILD

To ale neznamená, že sú bez chýb, prakticky každé zrkadlo má nejaký mŕtvy uhol, občas sú poriadne špinavé, a keďže prečnievajú, možno ich v tesných priestoroch ľahko odlomiť. No v dobe internetu to ide ľahko napraviť. Dokazuje to systém firmy Continetal, ktorý by už v roku 2018 mohol nahradiť všetky tri tradičné zrkadlá, stačí ak sa budúci rok dočká schválenia. Systém je postavený na trojici kamier, ktoré zodpovedajúce zábery premietajú na OLED obrazovky osadené na prístrojovej doske.

Lepší výhľad a menšia spotreba

Dvojica kamier je umiestnená v rohu okna ľavých aj pravých predných dverí, teda tam, kde bývajú osadené aj zrkadlá, tretia má miesto na streche, v držiaku GPS antény. Ich signál sa následne softvérovo spája, vďaka čomu má vodič stopercentný prehľad o situácii po bokoch auta aj za ním. Najväčším prínosom je teda definitívne odstránenie mŕtvych uhlov.

Signál kamier sa digitálne spracúva a tak podáva
Signál kamier sa digitálne spracúva a tak podáva
Zdroj: Auto BILD

Ďalšie výhody možno pocítiť pri zníženej viditeľnosti, za tmy, či mokra. Vtedy sa do spracovania snímaných záberov zapája ďalšia funkcia, zaručujúca, že obraz na obrazovkách bude citeľne lepší, než by bol za rovnakých podmienok v zrkadle. Okrem toho je jej dôležitou úlohou primerane nastaviť jas obrazovky v prípade, ak do kamery zasvieti diaľkové svetlo iného auta, či napríklad ostré slnko nízko nad obzorom.

Zoznam toho, čím je nový systém lepší oproti starým dobrým zrkadlám však ešte zďaleka nekončí. V prípade ak sa ako prečnievajúca časť karosérie odstránia, zníži sa jej aerodynamický odpor, čo následne môže viesť k poklesu spotreby paliva, aj hladiny hluku v interiéri. Malé objektívy kamier sú pritom, aspoň podľa stanoviska firmy Continental, podstatne menej náchylné na znečistenie než zrkadlá.

Dve kamery sú umiestnené na dverách, podobne ako
Dve kamery sú umiestnené na dverách, podobne ako
Zdroj: Auto BILD

Novinka je samozrejme použiteľná nielen pri osobných automobiloch, ale aj pri nákladných. Nemecký autoklub ADAC dokonca už v minulosti na zavedenie podobných zariadení do nich niekoľkokrát vyzýval. Obraz z viacerých kamier môže vodičovi oveľa lepšie pomôcť v orientácii, čo je dôležité zvlášť v prípade väčších jazdných súprav. Tam môžu byť v mŕtvom uhle ich zrkadiel skrytí napríklad chodci, či cyklisti aj dlhší čas, čo nebezpečenstvo ešte ďalej zvyšuje.

Diskusia  ()

Video

Diskusia