Ilustračná snímka

Poradca Pozor, prsty: Ktoré autá nemajú poistky okien?

Foto: Dreamstime

17.8. 2015 10:16 Elektrické ovládanie okien je dnes už úplne bežným prvkom komfortu, v prípade neopatrného správania však môže spôsobiť vážne zranenia. Podľa nemeckého auto-moto klubu, ktorý robil test, je dôvod jediný: šetrenie automobiliek.

Keď príde reč na problematiku automobilovej bezpečnosti, ako prvá asi mnohým napadne ochrana pasažierov pri havárii a testy EuroNCAP. No v mnohých vozidlách možno prísť k úrazu aj bez toho, aby vôbec vyšli z garáže, či parkoviska. Zranenie im môže spôsobiť bežná súčasť sériovej výbavy lepších modelov, za ktorú si mnohí často priplácajú: elektricky ovládané okná, alebo posuvný strešný diel. A v prípade nepriaznivej súhry okolností to môže dokonca skonči fatálne!

Ak si nechá privrieť prsty dospelý, bude to preň
Ak si nechá privrieť prsty dospelý, bude to preň
Zdroj: Dreamstime

Nebezpečná je pochopiteľne fáza zatvárania, kedy reálne hrozí, že okno privrie o svoj rám v ceste mu stojace prsty, ruku, či nebodaj krk cestujúceho. Stačí k tomu jeho drobná nepozornosť, keď nedopatrením stlačí ovládač, alebo tak môže zo svojho miesta spraviť aj vodič, ktorý venujúc sa dopravnej situácii nepostrehne hroziace riziko. Prípadne auto po odchode od neho zamyká bez vizuálnej kontroly diaľkovým ovládačom.

Všetko sa dá samozrejme vyriešiť jednoduchou bezpečnostnou funkciou, ktorá pri zvýšenom odpore pohybujúce sa sklo zastaví a stiahne ho trošku späť. Podľa platnej európskej legislatívy ňou však musí byť vybavené iba elektrické ovládanie pracujúce na jeden dotyk, teda také, kde sa okno samočinne zavrie po jedinom stlačení vypínača. Pre systémy bez dobehovej automatiky, pracujúce len pri zapnutom zapaľovaní táto požiadavka neplatí.

Dobrý systém s ochranou proti zovretiu neublíži
Dobrý systém s ochranou proti zovretiu neublíži
Zdroj: Dreamstime

Ako to s rizikom privretia prstov, či skôr opatreniami proti nemu vyzerá v dnešných autách, nedávno preveril nemecký autoklub ADAC. Výsledky navyše porovnal s podobným prieskumom z roku 2008. Ich zistenia však pritom nevyzerajú dobre, ani na jednom z okien totiž nemá akúkoľvek bezpečnostnú poistku až pätina z testovaných exemplárov, čo je ešte menej, než pri minulom teste. Na oknách zadných dverí, kde najčastejšie sedávajú deti, ju má dokonca jedno jediné z vyše šesťdesiatich.

BANNER300

Sily, ktoré pri zovretí pôsobia pritom vôbec nie sú malé a predstava, že ohrozia detského pasažiera, je priam hrozivá. Technici autoklubu počas testov namerali v tom najextrémnejšom prípade až 300 N, čo zodpovedá tiaži telesa s hmotnosťou 30 kg! Okenné sklo však okrem toho navyše pôsobí na veľmi malej ploche, jeho hrúbka je len približne 3 mm, a tak je jeho tlak o to vyšší a samozrejme i nebezpečnejší.

Za všetko hovorí ilustračné video, v ktorom zatvárajúce sa okno bez akýchkoľvek problémov doslova čistým rezom prekrojilo aj pomerne hrubú mrkvu, uhorku, či reďkovku. Úplne bez rizika však nie sú ani systémy s poistkou, keďže i pri nich môže sila dosiahnuť pomerne vysoké hodnoty, navyše nie vždy sa pri nich okno po zastavení vráti aspoň o kúsok späť. Naopak, v tom najlepšom prípade sa pri zatváraní zastavilo a následne vrátilo už pri sile 50 N a tak neuškodilo ani rajčine.

Zoznam preverovaných automobilov a výsledky

Prieskum, ktorý ADAC spracoval, zahŕňa 64 automobilov od roku 2012, takže v ňom pochopiteľne množstvo reprezentantov aktuálneho trhu chýba. Už na prvý pohľad je napríklad zrejmé, že medzi nimi nie je, až na malý up!, žiaden Volkswagen či Audi.

Ak by sa v previerke udeľovali nejaké body, plný počet by nezískalo žiadne auto. Najlepšie zo všetkých však skončila Škoda Fabia, ktorá má poistku na okne vodičových dverí a ako jediná aj na oboch zadných. Paradoxom je, že v predchádzajúcej generácii ju mala dokonca aj na okne spolujazdca, kde dnes už chýba. Chudobnejšie než predchodcovia Fox a Lupo je vybavený aj VW up!, ktorý je úplne bez ochrany, vo svojej kategórii však nie je žiadnou výnimkou.

Niektoré okenné mechanizmy stlačili silomer až
Niektoré okenné mechanizmy stlačili silomer až
Zdroj: Dreamstime

Od malých automobilov sa zabezpečenie stáva relatívne bežné aspoň na okne vodičových dverí, to však rozhodne neplatí pre okno na strane spolujazdca a už vôbec nie pre tie v zadných dverách. Tam dokonca chýba aj v automobiloch vyšších tried, nemá ho napríklad ani Mercedes triedy E vo verzii kupé.

Riešenie, teda ochrana proti privretiu pritom vôbec nie je finančne náročná, dá sa zabezpečiť doslova za pár desiatok centov. No žiaľ, ak to číslo vynásobíme niekoľkými stotisícmi vyrobených automobilov ročne, dostaneme podľa ADAC sumu, pri ktorej začína byť jasné, že v čase šetrenia na každom kroku automobilke stojí za škrtnutie. Kto z testovaných šetril najviac ukazujú nasledujúce tabuľky:

1. Trieda Mini (segment A)

Značka auta/typ
Vodičove dvere
Spolujazdcove dvere
Zadné dvere
Citroen C1
Nie
Nie
-
Fiat Panda
Nie
Nie
-
Hyundai i10
Áno
Nie
Nie
Kia Picanto
Áno
Nie
Nie
Mitsubishi i-MiEV
Nie
Nie
Nie
Peugeot 108
Nie
Nie
-
Seat Mii
Nie
Nie
-
Škoda Citigo
Nie
Nie
-
Suzuki Celerio
Nie
Nie
Nie
Toyota Aygo
Nie
Nie
-
VW up!
Nie
Nie
-

2. Malé automobily (segment B)

Značka auta/typ
Vodičove dvere
Spolujazdcove dvere
Zadné dvere
Citroen DS3
Áno
Nie
-
Dacia Sandero
Nie
Nie
-
Ford Fiesta
Áno
Nie
Nie
Honda Jazz
Áno
Nie
Nie
Hyundai i20
Áno
Nie
Nie
Mazda 2
Áno
Nie
Nie
Mitsubishi Space Star
Nie
Nie
-
Nissan Micra
Nie
Nie
-
Nissan Note
Áno
Nie
Nie
Peugeot 208
Áno
Nie
-
Renault Clio
Nie
Nie
-
Renault Zoe Z.E.
Áno
Nie
Nie
Škoda Fabia
Áno
Nie
Áno
Suzuki Swift
Áno
Nie
-
Suzuki SX4 S-Cross
Áno
Nie
Nie
Toyota Yaris
Áno
Nie
Nie

3. Nižšia stredná trieda (segment C)

Značka auta/typ
Vodičove dvere
Spolujazdcove dvere
Zadné dvere
Chevrolet Cruze
Áno
Áno
Nie
Citroen Berlingo Kombi
Áno
Nie
-
Dacia Dokker
Nie
Nie
-
Dacia Lodgy
Nie
Nie
Nie
Dacia Logan
Nie
Nie
Nie
Hyundai i30 Kombi
Nie
Nie
Nie
Hyundai Veloster
Áno
Nie
Nie
Kia cee´d
Nie
Nie
-
Mazda 3
Áno
Nie
Nie
Mercedes Citan
Áno
Nie
Nie
Nissan Leaf
Áno
Nie
Nie
Nissan Pulsar
Áno
Nie
Nie
Peugeot Partner Tepee
Áno
Nie
-
Renault Kangoo Z.E.
Nie
Nie
-
Seat Toledo
Nie
Nie
Nie
Škoda Rapid
Nie
Nie
Nie
Subaru Impreza
Áno
Nie
Nie

4. Vyššia stredná trieda (segment E)

Značka auta/typ
Vodičove dvere
Spolujazdcove dvere
Zadné dvere
Mercedes E250 Coupé
Áno
Áno
Nie

5. Automobily SUV

Značka auta/typ
Vodičove dvere
Spolujazdcove dvere
Zadné dvere
Ford Ranger
Áno
Nie
Nie
Nissan Navara
Nie
Nie
Nie
Citroen C4 Aircross
Áno
Nie
Nie
Citroen C4 Cactus
Nie
Nie
-
Dacia Duster
Áno
Nie
Nie
Ford EcoSport
Áno
Nie
Nie
Hyundai ix35
Áno
Nie
Nie
Jeep Cherokee
Áno
Áno
Nie
Kia Soul
Áno
Nie
Nie
Kia Sportage
Nie
Nie
Nie
Mitsubishi Outlander
Áno
Nie
Nie
Nissan Juke
Áno
Nie
Nie
Nissan Qashqai
Áno
Nie
Nie
Nissan X-Trail
Áno
Nie
Nie
Peugeot 4008
Áno
Nie
Nie
Renault Captur
Áno
Nie
Nie
Subaru Forester
Áno
Nie
Nie

6. Mikrobusy

Značka auta/typ
Vodičove dvere
Spolujazdcove dvere
Zadné dvere
Citroen Jumper Kombi 30
Áno
Nie
-
Ford Tourneo
Áno
Nie
-

Rady ako znížiť riziko zranenia

  1. Vyskúšajte, či má vaše elektrické ovládanie poistku proti privretiu. Použite napríklad tenisovú loptičku, ktorú opriete o horný rám okna, ak sa po náraze na ňu zastaví a v ideálnom prípade sa začne spúšťať dole, je všetko v poriadku
  2. Nikdy nenechávajte deti v aute samé bez dozoru, tým skôr, ak je kľúč v zapaľovaní.
  3. Vysvetlite deťom, aké nebezpečenstvo od elektricky ovládaných okien, prípadne od strechy hrozí.
  4. Ak na auto nevidíte, nezatvárajte okná, prípade posuvnú strechu diaľkovým ovládaním. To isté platí o streche kabrioletu.
  5. Ak veziete deti, použite vypínač, ktorý odpojí ovládanie okien v zadných dverách.
  6. Pri viacnásobnom kontakte okna s prekážkou sa ochrana nakoniec sama deaktivuje. Dôvodom môže byť za istých podmienok potrebná vyššia ovládacia sila na zatvorenie okna, napríklad v zime. Niekedy sa v takom prípade všetko vráti do pôvodného stavu po vypnutí a zapnutí zapaľovania, inokedy však môže byť nutná nová kalibrácia v servise.
Diskusia  ()

Video

Diskusia