zdroj: ADAC

Poradca Bočné airbagy: driekový vs. záclonový

Foto: ADAC

5.8. 2015 10:09 TEST    V moderných autách sa pre prípad bočného nárazu používajú dva typy vzduchových vankúšov. ADAC v nárazových skúškach zistil ich slabiny aj silné stránky.

Moderné vozidlá vďaka svojej konštrukcii aj airbagom ponúkajú pri čelnom náraze obvykle vysokú úroveň bezpečnosti. Inak je to pri bočnej kolízii, kde medzi človekom v kabíne a druhým vozidlom či prekážkou stojí len veľmi málo plechu, ktorý by mohol absorbovať energiu nárazu. Tento fakt aj podstatne skracuje čas pre nafúknutie vzduchového vankúša.

Automobilky v súčasnosti ponúkajú dva typy bočných airbagov. Najpoužívanejším je driekový zabudovaný do vonkajšieho boku operadla vodiča, ktorý okrem drieku chráni aj trup a hlavu. V oveľa menšej miere sa používa druhý, tzv. záclonový typ, ktorý sa nachádza nad dverami vozidla. ADAC sa rozhodol otestovať účinnosť oboch airbagov z hľadiska ochrany. Pre crash test zvolil Volkswagen Polo, keďže pre tento model sú k dispozícii obidva typy a technici získali rovnaké rámcové podmienky.

Pre Volkswagen Polo sú dostupné oba typy bočných
Pre Volkswagen Polo sú dostupné oba typy bočných
Zdroj: ADAC

Klasický driekový airbag, ktorý sa do modelu Polo montuje už v štandardnej výbave, ponúka ochranu iba vodičovi/spolujazdcovi a táto najväčšia slabina sa prejavila aj pri testoch agentúry Euro NCAP. Naproti tomu záclonový vzduchový vankúš ochránil aj človeka na zadnom sedadle na strane kolízie. Jeho nepochybnou výhodou je nafukovanie v smere gravitácie, vďaka čomu oveľa účinnejšie ochránil hlavu. Slabinou je však jeho veľkosť. Je totiž krátky, preto nechráni oblasť ramien a trupu. Z tohto hľadiska je vhodnejšia kombinácia so štandardným bočným airbagom pokrývajúcim iba oblasť drieku.

BANNER300

ADAC vo svojich záveroch vyzýva automobilky, aby záclonové airbagy ponúkali pre všetky modely s výnimkou tých, v ktorých samotná konštrukcia vozidla ich použitie znemožňuje, napríklad v kabrioletoch. V súčasnosti sú takéto vzduchové vankúše dostupné len pre niektoré modely a zväčša za príplatok. Napríklad v prípade VW Polo si za záclonové airbagy v Nemecku priplatíte 490 eur, ale na slovenskom trhu sú k dispozícii iba zadné vankúše na ochranu drieku za 543 eur.

 

Metodika

ADAC pri svojom teste využil nové postupy agentúry Euro NCAP. Vozidlo bolo upevnené na plošine v uhle 75 stupňov k smeru pohybu. Plošina rýchlosťou 32 km/h narazila auto na stĺp s priemerom 254 milimetrov tak, aby prekážka smerovala na hlavu vodiča. Testy sa konali pod dohľadom vedeckého pracovníka Spolkového úradu pre cestnú dopravu, ktorý sa podieľal aj na analýze výsledkov a formulácii záverov.

Video

Diskusia