Ilustračná snímka

Zaujímavosti Nech žije diesel: Toto sú naj naftové autá histórie

Foto: redakcia AUTO BILD

11.5. 11:30 Emisný škandál sem, emisný škandál tam. Diesel ešte stále neumrel a mnohé stále hovorí v jeho prospech. Aj preto sme sa pozreli na najlepšie modely histórie a míľniky vo vývoji dieslov.

Všetkými európskymi krajinami sa v posledných rokoch šíri miestami až hysterický strach z emisií naftových vozidiel. Postupom času sa však objavujú aj výskumy a štúdie, ktoré diesel nezatracujú tak jednoznačne. Jedno však nafte uprieť nemožno: jej podiel na rozvoji mobility je významný. Aj preto sa naši nemeckí kolegovia z redakcie AUTO BILD rozhodli zozbierať najlepšie vznetové modely histórie.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Diesel stále nemožno úplne zatratiť, mnoho stále hovorí v jeho v prospech. V prvom rade ide o nízku spotrebu a vyšší výkon a v porovnaní s benzínovými verziami menej CO2 vypúšťaného do atmosféry. Ich jasnou slabinou však môžu byť oxidy dusíka, i keď podľa najnovších meraní nemeckého autoklubu ADAC moderné vznetové autá plniace normu Euro 6d-Temp ich vypúšťajú len v minimálnych množstvách. Navyše v porovnaní s alternatívnymi pohonmi je konštrukcia spaľovacích motorov overená desaťročiami a v prípade naftových dupľom. Dieslový motor totiž nepotrebuje permanentné zapaľovanie, nakoľko o potrebnú teplotu sa postará vysoká kompresia.

Inými slovami, ak raz naftiak ide, tak ide, kým mu nedôjde palivo. Až emisný škandál Volkswagenu a manipulácia s čistením výfukových plynov poškodil imidž naftových motorov. Asi nikto z vedenia VW pred štyrmi rokmi neočakával, aký armageddon sa po ich priznaní spustí. A určite nikto z automobilovej branže.

Podľa najnovších zistení nemusia za rastom emisií CO2 stáť práve naftové autá. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) upozornilo, že skepsa Európanov bola vlani mimoriadne vysoká, čo sa odrazilo na prepade predaja nových dieslov. Paradoxne to však zapríčinilo prvý medziročný vzostup produkcie oxidu uhličitého v aktuálnom desaťročí. ACEA zdôrazňuje, že moderné diesele musia plniť extrémne prísne kritériá a do vzduchu vypúšťajú menej emisií CO2 než ekvivalentné benzínové motory.

Pripomeňme si, kedy sa vlastne prvý naftiak objavil a kto ho vyrobil. Dieselová éra sa začala v roku 1936 prvým sériovo vyrobeným modelom s naftovým motorom pod kapotou. Mercedes-Benz 260 D (W 138) prišiel na trh s modelom Hanomag Rekord s 1,9-litrovým dieslom. Obidve autá sa v rovnakom roku predstavili na autosalóne v Berlíne. Po 2,6-litrovom naftovom štvorvalci Mercedesu s výkonom 45 koní prišla verzia W 120, ktorá sa po 2. svetovej vojne postarala o masové rozšírenie vznetových motorov.

GALÉRIA NAJLEPŠÍCH DIESELOVÝCH ÁUT HISTÓRIE

Diesel je stále populárny, i keď jeho predaje klesajú. Prepad však nenahrádzajú elektrické pohony, ale najmä benzínové. Európska únia totiž pri nátlaku na automobilky zabudla na ten najdôležitejší faktor: kupcov. Málokto si môže dovoliť alebo chce kúpiť auto, ktoré má veľmi otázny dojazd, dlhé a problematické „tankovanie“ a navyše stojí dvojnásobok než porovnateľný model so spaľovacím motorom. Ak ľudia nebudú ochotní kupovať elektromobily, tak ich k tomu nikto a nijak neprinúti.

Zdroj: Soňa Zverková

Video

Diskusia