Medzi autami s výnimočne nízkou produkciou emisií sa dajú nájsť aj naftiaky, najväčší potenciál však zjavne majú hybridy či vozidlá spaľujúce alternatívne palivá

Novinky Veľký prehľad: Tieto autá majú najčistejší motor

Foto: Auto Bild

7.1. 12:30 Čoraz prísnejšie emisné normy tlačia výrobcov smerom ku ekológii. Znižovanie množstva škodlivín opúšťajúcich výfuk vozidla úzko súvisí i so spotrebou paliva. Tieto autá z testovanie Auto Bildu sú v čistote motora majstri.

Čistota motorov automobilov bude bezpochyby veľkou témou i v roku 2019. Tlak na znižovanie emisií oxidov uhlíka či dusíka bude časom len rásť, Európska únia si v tomto smere stanovila tvrdé a nekompromisné ciele. Emisie oxidu uhličitého osobných áut musia do roka 2030 klesnúť takmer až o štyri desiatky percent.

Medzi autami s výnimočne nízkou produkciou emisií sa dajú nájsť aj naftiaky, najväčší potenciál však zjavne majú hybridy či vozidlá spaľujúce alternatívne palivá
Medzi autami s výnimočne nízkou produkciou emisií sa dajú nájsť aj naftiaky, najväčší potenciál však zjavne majú hybridy či vozidlá spaľujúce alternatívne palivá
Zdroj: Auto Bild

Z pohľadu životného prostredia ide o dôležitú zmenu, ktorá má pomôcť nielen planéte, ale najmä obyvateľom husto osídlených miest - práve tí sú totiž škodlivými plynmi ohrozovaní bezprostredne. Tešiť sa napriek skeptickým očakávaniam môžu i samotní motoristi - s drastickým znížením produkcie CO₂ musí nevyhnutne súvisieť i redukcia spotreby automobilov. Otázne však je, za akú cenu.

Nemecký Auto Bild zostavil rebríček 50-tich modelov spomedzi vozidiel, ktoré testoval minulý rok. V tomto zozname sú vozidlá zoradené práve podľa produkcie emisií CO₂ vyjadrenej v gramoch na kilometer. Poradie v najlepšej desiatke naznačuje, že v tomto smere môžu byť čisté i naftiaky, ktoré hravo porazili niekoľko moderných benzínových agregátov.


TOP autá s najnižšími emisiami nájdete vo veľkej galérii


Horšou správou je, že na poli vypúšťaných emisií dominujú najmä agregáty s nízkym zdvihovým objemom, ktoré pri jazde s ľahkou nohou naozaj dokážu jazdiť s oslnivou spotrebou. Množstvo vodičov si však na ne stále nezvyklo, pod tlakom ich spotreba neúmerne stúpa. Na druhú stranu sa už litrové trojvalce nasadzujú masovo a pomerne dlhý čas, o výrazne vyššej nespoľahlivosti odvodenej od nižšieho zdvihového objemu či nepárneho počtu valcov sa vo väčšine prípadov hovoriť nedá.

Rok 2018 priniesol i množstvo pozitívnych lastovičiek - viaceré automobilky do ponuky uviedli agregáty so zvýšeným zdvihovým objemom. Schodnú cestu v boji proti emisiám v tomto duchu objavila japonská Toyota, ktorej hybrid 1.5 VVT-i sa pri štvorvalcovej architektúre a absencii prepĺňania v rebríčku umiestnil na excelentnej priečke. Celé poradie nájdete vo veľkej galérii.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia