Aj Kia už ponúka najnovšiu generáciu dieselových jednotiek Smartstream, ktoré majú veľmi nízku spotrebu i produkciu emisií

Novinky Roky krivdíme nafte: Už najviac škodí benzín

Foto: Filip Kadlečík

16.4. 12:20 Ukazuje sa, že po dieselových aferách nafte krivdíme zbytočne. Vznetové agregáty dnes do ovzdušia vypúšťajú menej emisií než zážihové a je to viditeľné i v globálnom meradle.

Európska únia je v prípade emisií CO₂ nekompromisná a automobilových výrobcov prísnymi reguláciami tlačí do prechodu na alternatívne palivá. Producenti do vývoja elektromobilov, plug-in hybridov či vodíkových vozidiel investujú miliardy eur len aby splnili náročné kritériá, ktoré budú platné od roku 2025 a 2030. Pri honbe za čo najnižšími emisiami však akoby nik neráta s významnou premennou - zákazníkmi.

Aj Kia už ponúka najnovšiu generáciu dieselových jednotiek Smartstream, ktoré majú veľmi nízku spotrebu i produkciu emisií
Aj Kia už ponúka najnovšiu generáciu dieselových jednotiek Smartstream, ktoré majú veľmi nízku spotrebu i produkciu emisií
Zdroj: Filip Kadlečík

V predchádzajúcich rokoch sa automobilovému priemyslu spravidla darilo znižovať množstvo vypustených emisií CO₂. Od začiatku presných meraní v roku 2010 až do roku 2017 bola tendencia klesajúca - agregáty sú čoraz čistejšie a modernejšie, svoju úlohu tu zohrali aj vozidlá s alternatívnym pohonom. Rok 2018 sa však niesol v silnej anti-dieselovej nálade a to sa prekvapujúcim spôsobom prejavilo aj na donedávna ako-tak uspokojivom trende znižovania CO₂.

Ako vo svojej správe informuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), európski klienti boli minulý rok voči dieselom veľmi skeptickí a to paradoxne zapríčinilo prvý medziročný vzostup produkcie CO₂ v aktuálnom desaťročí. ACEA zdôrazňuje to, o čo sa dlhšie snažíme aj my. Moderné naftiaky sú čisté, musia plniť extrémne prísne kritériá a do vzduchu vypúšťajú menej emisií CO₂, než ekvivalentné benzínové motory.

Životné prostredie v konečnom dôsledku súčasné vznetové agregáty šetria viac. Nemusí to platiť pre staré diesle a samozrejme, netreba s nimi jazdiť len po meste. Nik netvrdí, že sú lepšie univerzálne a za každých okolností. Vodiči s vysokým ročným nájazdom však dnes ťažko nájdu finančne dostupnú a ekologickejšiu alternatívu. Aj preto je spoločenská panika, ktorá dnes vznetové jednotky sprevádza, zbytočná.

Ide to aj s luxusným šesťvalcom - Mercedes-Benz ukazuje, že radové agregáty rodiny OM656 sú výkonné a extrémne úsporné - to znamená šetrné voči životnému prostrediu
Ide to aj s luxusným šesťvalcom - Mercedes-Benz ukazuje, že radové agregáty rodiny OM656 sú výkonné a extrémne úsporné - to znamená šetrné voči životnému prostrediu
Zdroj: Filip Kadlečík

Až 56,7% spomedzi všetkých predaných automobilov v EÚ za rok 2018 bolo vybavených zážihovým agregátom spaľujúcim benzín. Medziročne ide o zvýšenie na úrovni 6,5 percentuálnych bodov. Väčšina nových benzínov pribudla na úkor naftiakov, len 2% spomedzi všetkých nových registrovaných áut  v EÚ bolo v roku 2018 elektrifikovaných. Ide o problém, pretože podľa vyjadrení Európskej environmentálnej agentúry dnes nové benzínové pohonné jednotky produkujú o 10 až 40% viac emisií než ekvivalentné naftové.

ACEA však ukazuje aj na iný trend, s ktorým asi rátal málokto. Zákazníkom sa aspoň nateraz nechce presadať do elektrických automobilov, pre veľkú časť z nich sú drahé a ku prípadnej kúpe ich dokážu motivovať len subvencie jednotlivých národných vlád. To ešte výzvu pre výrobcov sťažuje.

Pokojne sa môže stať, že automobilky síce na trh dodajú supermoderné elektroautá s vysokým dojazdom, v podstate sa to deje už dnes, málokto si však môže dovoliť takéto vozidlo kúpiť za 30 000 a viac eur. Preto bude dôležité postarať sa o to, aby elektrické autá mali nielen schopný dojazd, ale aj ľudovejšiu cenovku. Z dnešného pohľadu ide o ťažko riešiteľný problém. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia