Ilustračná snímka

Poradca Komu škodia emisie áut najviac? Štúdia šokuje

Foto: Dreamstime

9.5. 10:00 Mnohí motoristi si myslia, že karoséria a rôzne filtre ich ochránia pred škodlivými prachovými časticami. Táto domnienka je mylná a navyše aj potenciálne nebezpečná.

Nie je asi žiadnym tajomstvom, že prach a smog sú zdraviu škodlivé. Mnohí si však myslia, že plechová karoséria posádku ochráni pred mikroskopickými látkami z ovzdušia. Omyl. Táto predstava je falošná a môže byť aj nebezpečná. Presne na tento fakt upozornil portál projektu Čistou stopou Prahou, ktorý okrem iného zdôraznil, že pre znečistené ovzdušie v Česku predčasne zomrie vyše desaťtisíc ľudí ročne.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Podľa portálu hlavným zdrojom znečistenia ovzdušia v Prahe je cestná doprava, ktorá je zdrojom 95 percent prachových častíc PM10 a PM2,5. Pre vysvetlenie: PM10 alebo PM2,5 je označenie prašnosti. Napríklad, PM 10 predstavuje prašnosť v mikrogramoch na meter kubický (µg/m3), kde aspoň 50 percent častíc je menších ako 10 mikrometrov (µm).

Pražský magistrát chcel preto zistiť rozdiel v znečistení pri použití osobného vozidla v porovnaní s cestovaním vo vozidle MHD. Zo špeciálnej aprílovej série meraní na deväťkilometrovej trase Kačerov – Karlovo námestie vyplynulo, že cesta MHD môže byť zo zdravotného hľadiska až dvakrát priaznivejšia než jazda autom.

„Mnohí sa mylne domnievajú, že sú v aute chránení pred škodlivinami viac než bez neho. Štúdie v zahraničí však dokazujú, že je to úplne opačne. Napríklad v Kodani namerali v kabíne auta štyrikrát vyššie emisie než pri jazde na bicykli. V rámci projektu Čistou stopou Prahou sme preto uskutočnili ukážkové meranie prachových častíc,“ povedal koordinátor projektu Lukáš Eršil.

Portál ďalej uvádza, že podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) z roku 2016 v Českupredčasne zomrie pre znečistenie ovzdušia až 12 000 ľudí ročne. Najväčší vplyv na tieto úmrtia má okrem oxidov dusíka a karcinogénneho benzopyrénu predovšetkým mikroskopický prach. O to viac, že častice produkované spaľovacími motormi sa dostávajú do ovzdušia v uliciach medzi ľuďmi.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Čistou stopou Prahou

„Obsahujú rakovinotvorné, mutagénne a inak škodlivé látky, ktoré sú navyše tak malé, že sú okom neviditeľné. Ľudský organizmus proti nim nemá účinné obranné mechanizmy. Takéto častice sa s vysokou účinnosťou usadzujú v pľúcnych alveolách a odtiaľ prenikajú do krvného obehu. Môžu tiež prenikať pozdĺž čuchového nervu z nosa priamo do mozgu,“ vysvetlil Michal Vojtíšek zo Strojnej fakulty Českej vysokej školy technickej.

Pri jazde autom výskumníci namerali priemerne 51 600 častíc na cm3, kým pri ceste verejnou dopravou len 27 600 častíc na cm3. Rozhodujúcim faktorom bola vzdialenosť od zdroja znečistenia, čiže od výfukov vozidiel. Preto v aute motoristi vdýchnu viac škodlivín než v metre či pri chôdzi po pokojných uliciach. V metre boli najvyššie koncentrácie namerané v staniciach pod pražskou magistrálou, najmä v stanici Vyšehrad. Podľa odborníkov môžu chodci urobiť pre svoje zdravie niečo navyše tým, že si vyberú pokojnejšie ulice s menšou intenzitou premávky.

Znečistenie ovzdušia je problémom všetkých veľkých európskych miest. Aj to je jedným z dôvodov, pre ktoré Londýn či Madrid vykázali všetky autá zo svojich centier a nemecké metropoly zvažujú zákaz starších dieslových vozidiel. V prípade Česka je situácia alarmujúca, nakoľko zo správy Kvalita ovzdušia v Európe 2016 vyplynulo, že ČR je po Poľsku a Bulharsku treťou najviac postihnutou krajinou z hľadiska koncentrácie mimoriadne nebezpečných jemných prachových častíc.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia