ikona Bavorský trojvalec proti štvorvalcom

Testy Bavorský trojvalec proti štvorvalcom

Foto: Auto BILD

23.4. 2015 16:14 BMW s trojvalcovým motorom bolo ešte pred niekoľkými rokmi nemysliteľné, dnes je však skutočnosťou. Ako uspeje v súboji s konkurentmi, ktorí majú o valec viac?

Predstaviť si ešte pred niekoľkými rokmi BMW s menším ako štvorvalcovým motorom, či dokonca pohonom iných než zadných, prípadne všetkých štyroch kolies, bolo takmer nemožné. No prišlo obdobie, pre ktoré je charakteristický downsizing a so zmenšovaním objemu ide pochopiteľne ruka v ruke aj znižovanie počtu valcov.

BMW s trojvalcovým motorom bolo ešte pred pár
BMW s trojvalcovým motorom bolo ešte pred pár
Zdroj: Auto BILD

Trendu doby sa neubránila ani mníchovská značka a začali sa diať zmeny, ktoré sa snáď nemohli zjaviť ani v tých najčernejších snoch jej fanúšikov. I napriek tomu sú však aktuálnou realitou, a tak automobilka, ktorá sa roky, či dokonca desaťročia pýšila radovými šesťvalcami siahla po toľko opovrhovanom trojvalci.

Náhradou väčších motorov menšími to ale ešte stále nekončí. Bavori akoby chceli dokázať, že im tradície ruky nezväzujú, takže prichádza ďalší typ, ktorý sa vymyká zažitým predstavám – BMW radu 2 Active Tourer, multivan s pohonom predných kolies. No a len prednedávnom padla ďalšia, zatiaľ posledná bariéra. To keď sa pod kapotou radu 1 objavil ďalší trojvalec, tentoraz naftový.

BMW má pod kapotou trojvalec, jeho súperi
BMW má pod kapotou trojvalec, jeho súperi
Zdroj: Auto BILD

Zostáva vôbec takéto BMW aspoň trochu verné odkazu svojich predchodcov? Pozrime sa naň bližšie a porovnajme si ho s niekoľkými ďalšími zástupcami nižšej strednej triedy. A aby to mal náš premiant ťažšie, budú mať jeho súperi pod kapotou samé štvorvalce, samozrejme takisto naftové.

Tvárou v tvár sme proti nemu postavili Audi A3 1.6 TDI Ultra, nedávno prepracovaný Ford Focus s novým motorom objemu 1,5 litra, Peugeot 308 a nakoniec práve vynovený Citroën C4. Oboch Francúzov pritom poháňa štvorvalec objemu 1,6 litra. Má proti nim BMW šancu? A ako to bude vyzerať s jeho povestnou agilitou?

BMW má ako jediné pohon zadných kolies, všetci
BMW má ako jediné pohon zadných kolies, všetci
Zdroj: Auto BILD

Odpovede nájdete v našom porovnaní, no ešte predtým pár slov o nárokoch na palivo. Malé naftové motory by podľa prospektov mali byť mimoriadne úsporné. Ich udávaná spotreba sa pohybuje od 3,1 l/100 km pre Peugeot, až po 3,8 l pre Ford a Citroën. No sami vieme, čo majú normované čísla spoločné s realitou – skoro nič.

A potvrdilo to i naše porovnanie, pri ktorom sa namerané hodnoty jasne pohybovali nad oficiálnymi údajmi. Konkrétne od 1,4 l v prípade „cé štvorky“, až po 2,3 l u „tristoosmičky“. Aby sme však boli korektní, merania sme vykonávali vo veľmi veterných dňoch, čo malo určite na výsledky citeľný vplyv. To by mohlo vysvetľovať naozaj veľké rozdiely od normovaných údajov. Jedno je však isté, podmienky mali všetky autá rovnaké.

Audi A3 Sportback 1.6 TDI ultra

Testovaný Sportback je vo verzii ultra, čo znamená, že má zlepšenú aerodynamiku, pneumatiky so zníženým valivým odporom a dlhší stály prevod v rozvodovke. Úsporný model sa ale kombinuje iba so základnou výbavou Attraction a rozsiahlymi obmedzeniami pri voľbe doplnkovej výbavy.

Audi A3 Sportback ultra poháňa naftový motor 1,6
Audi A3 Sportback ultra poháňa naftový motor 1,6
Zdroj: Auto BILD

Vylúčenia sa týkajú napríklad dvojspojkovej prevodovky, či adaptívnych tlmičov. K verzii ultra sa navyše viaže aj športový podvozok, znižujúci svetlú výšku auta o 15 mm, s ktorým je auto príliš tvrdé a nepohodlné.

Sportback poháňa známy motor TDI objemu 1,6 litra s výkonom 81 kW (110 k). Má pokojný chod, ponúka dostatočný krútiaci moment už od nízkych otáčok a ochotne reaguje na stlačenie plynového pedálu. Je však pomerne dosť hlučný, dokonca ešte aj bavorský trojvalec je v porovnaní s ním tichší.

Nepáčilo sa nám ani riadenie, aj to je v BMW lepšie. V Audi má nedostatočnú spätnú väzbu a zlepšuje sa to až pri vyšších rýchlostiach.

Úsporný model ultra sa vyznačuje aerodynamickými
Úsporný model ultra sa vyznačuje aerodynamickými
Zdroj: Auto BILD

Vnútorný priestor má Audi pomerne priestranný, s dostatkom miesta na sedadlách vpredu aj vzadu. Kokpit je riešený veľmi moderne, samozrejmosťou sú kvalitné, na dotyk príjemné materiály, aj vysoká úroveň dielenského spracovania. Ak sa odniekiaľ ozývajú nejaké zvuky, tak je to isto buď zasúvajúci sa monitor navigácie, alebo prúdenie vzduchu z výduchov vetrania.

Krátke zhrnutie: Audi A3 Sportback 1.6 TDI ultra ponúka dostatok miesta a kvalitné spracovanie, okrem toho je aj dostatočne úsporné. Cena 25 150 eur za model v základnej výbave je však dosť vysoká.

Citroën C4 BlueHDi 120

Citroën C4 prešiel nedávno faceliftom, i napriek tomu však stále zostáva pomerne nenápadný. Modernejší kabát možno rozoznať hlavne podľa reštylizovaných svetiel a zopár ďalších detailov.

Citroën má pod kapotou naftový motor BlueHDi
Citroën má pod kapotou naftový motor BlueHDi
Zdroj: Auto BILD

Do interiéru prinieslo omladenie najmä sedempalcovú dotykovú obrazovku na stredovú konzolu, v najvyššom stupni výbavy doplnenú navigáciou. Spracovanie je pekné, no vodič sedí príliš vysoko a navyše aj možnosti horizontálneho nastavenia jeho sedadla sú pomerne malé. S vysokou postavou je naozaj problém nájsť si vhodnú pozíciu za volantom. Priestor v zadnej časti je trošku stiesnený, no posed je pohodlný.

Citroën má pod kapotou rovnaký štvorvalec objemu 1,6 litra s výkonom 88 kW (120 k) ako Peugeot. V tomto prípade však inak celkom sympatický motor zanechal trošku ospalý dojem a navyše je v 308 citeľne lepšie izolovaný.

Typ C4 prešiel prednedávnom faceliftom, aj po ňom
Typ C4 prešiel prednedávnom faceliftom, aj po ňom
Zdroj: Auto BILD

Priestor na zlepšenie vidíme hlavne na podvozku, konkrétne na tlmičoch, ako aj na riadení, ktoré síce na jednej strane pôsobí dosť gumeným dojmom, no na druhej strane prenáša do volantu všetky rázy od kolies. A dosť citeľne

Krátke zhrnutie: Citroën C4 BlueHDi 120 zaostáva za svojimi súpermi v komforte jazdy a ovládateľnosti, ponúka však naozaj bohatú výbavu. Cena 18 240 eur za verziu FEEL EDITION, či 20 040 eur za najvyššiu výbavu SHINE je v tomto prípade priaznivá a výbava, ktorú za ňu dostanete je naozaj rozsiahla.

BANNER300

Ford Focus 1.5 TDCi

Krátko po facelifte je aj Ford Focus. Modernizácia mu okrem prednej masky v štýle značky Aston Martin dala aj nový naftový motor objemu 1,5 l, nahrádzajúci predchodcu s objemom 1,6 l. Novinka má výkon 88 kW (120 k) a svoje úlohy si plní skutočne dobre, auto je s ním silné a temperamentné

Ford Focus má nový štvorvalec 1.5 TDCi, ktorý
Ford Focus má nový štvorvalec 1.5 TDCi, ktorý
Zdroj: Auto BILD

Focus ešte stále patrí podvozkom k tomu najlepšiemu, čo môžete v tejto triede nájsť, pruženie pôsobí príjemne, pritom je však dostatočne tuhé. Istý priestor na diskusiu však ponúka riadenie, ktoré je potrebné pochváliť za bezprostredné reakcie, z čoho profituje aj ovládateľnosť, pri vyšších rýchlostiach však pôsobí nepokojne.

Žiadne námietky nemôžeme mať ani proti ponuke priestoru. Spolu s Audi je Focus v priestore zadných sedadiel jednoznačne najpriestrannejší a nedávny facelift sa pozitívne podpísal aj na zväčšení kokpitu. Zlepšilo sa aj ovládanie, keď množstvo malých tlačidiel nahradila dotyková obrazovka.

Focus má ešte stále podvozok patriaci vo svojej
Focus má ešte stále podvozok patriaci vo svojej
Zdroj: Auto BILD

Krátke zhrnutie: Ford Focus 1.5 TDCi patrí k najagilnejším automobilom svojej triedy, v tejto verzii poteší tiež silný a dynamicky pôsobiaci motor. Cena 19 060 eur za výbavu Trend, či 20 960 za najvyšší stupeň Titanium eur sa nám zdá byť s ohľadom na jeho kvality férová.

Peugeot 308 BlueHDi 120

Peugeot 308 aktuálnej generácie vyzerá naozaj dobre. Karoséria je elegantná a to isté platí aj o príjemne pôsobiacom kokpite. Špecialitou tohto auta je prístrojová doska umiestnená vyššie než býva zvykom, takže sa vodič pozerá na prístroje ponad veniec volantu. Čitateľnosť to však neobmedzuje.

Peugeot má pod kapotou rovnaký naftový motor
Peugeot má pod kapotou rovnaký naftový motor
Zdroj: Auto BILD

Na predných sedadlách je ponuka priestoru vyhovujúca, aj vodič si polohu za volantom nájde celkom bezproblémovo. Vzadu však už toľko miesta nie je, 308 dokonca v tomto smere patrí k menším autám svojej triedy.

Motor, štvorvalec objemu 1,6 litra s výkonom 85 kW (115 k) je starý známy, s dvomi ventilmi na valec nepredstavuje nič revolučného. Dôležité však je, že živo reaguje na stlačenie plynu, má kultivovaný chod a dokonca je aj tichý. Jednoducho presne taký by mal naftový motor byť.

Tristoosmička je štýlovou alternatívou k nemeckým
Tristoosmička je štýlovou alternatívou k nemeckým
Zdroj: Auto BILD

Tristoosmička je s hmotnosťou 1216 kg s jasným náskokom najľahšie auto z dnešnej skupiny. A rovnako ľahkonoho aj jazdí. Aj keď by nás potešilo, ak by riadenie reagovalo trošku citlivejšie.

Krátke zhrnutie: Peugeot 308 BlueHDi 115 je naozaj štýlovou alternatívou k nemeckým súperom, navyše s veľmi dobrým motorom. Kladné body získava aj za spravodlivú cenu a štvorročnú záruku. Model e-HDi 115 stojí v základnej výbave Access 18 240 eur, vo výbave Active 19 740 eur a v najvyššom stupni Allure je k dispozícii za 22 090 eur.

Facebook like button

BMW 116d

Aktuálny facelift priniesol najmenšiemu BMW nielen novú, celkom podarenú zadnú časť karosérie, ale i trojvalec pod prednou kapotou. Moderný malý naftový motor sme pozitívne hodnotili už predtým, poznáme ho z Mini aj radu 2 Active Tourer.

BMW 116d má pod prednou kapotou trojvalec známy
BMW 116d má pod prednou kapotou trojvalec známy
Zdroj: Auto BILD

Trojvalec je v rade 1 namontovaný pozdĺžne, na dobrom dojme z neho sa však nič nezmenilo. Už pri nízkych otáčkach má dostatočný krútiaci moment a promptne reaguje na pohyb pedálu, ale zasa nie až s takou ľahkosťou, ako Peugeot, alebo Audi. Beží pritom pozoruhodne pokojne a ticho, ostrejším a výraznejším zvukom sa prejaví až pri vyšších otáčkach a väčšom zaťažení.

Motoru významne pomáha aj moderná automatická prevodovka s ôsmimi dobre zladenými stupňami. Aj vďaka nej je dynamika auta viac než slušná a to má model 116d hmotnosť 1435 kg, čo je najviac z porovnávanej pätice.

Ani trojvalcový motor neubral hatchbacku 116d
Ani trojvalcový motor neubral hatchbacku 116d
Zdroj: Auto BILD

Bavorský hatchback pôsobí na ceste harmonicky, je dobre vyvážený a so svojim citlivým a presným riadením tiež mimoriadne agilný. Na druhej strane je však potrebné priznať, že jeho hmotnosť sa nezaprie.

Rozmerný interiér nie je práve špecialitou radu 1, takže v ňom príliš veľa miesta nikto ani neočakáva. Na predných sedadlách je ale všetko v poriadku a stiesnený priestor čaká len cestujúcich vzadu. To však nie je žiadna novinka a možno si na to len zvyknúť.

Krátke zhrnutie: BMW 116d sa na ceste správa agilne, má citlivé riadenie a trojvalec s dostatočným výkonom aj primeranou spotrebou. Na to všetko je však potrebná suma 24 800 eur v prípade základného modelu STANDARD, či 26 150 eur za lepšie vybavený ADVANTAGE, alebo dokonca 29 000 eur za najvyšší stupeň M SPORT. A to nie je málo.

Video

Diskusia