ikona Mercedes-AMG GT S verzus Porsche 911 Turbo

Testy Mercedes-AMG GT S vs. Porsche 911 Turbo

Foto: Auto BILD

17.4. 2015 9:20 Mercedes novým kupé AMG GT ponúka to, čo Porsche typom 911. Alebo žeby ešte niečo lepšie? Porovnávací test redakcie AUTO BILD dáva odpoveď

Tú reklamu ste asi videli. Malý blondiak sa nepokojne strháva zo spánku. Zbierka miniatúr typu 911 na poličke prezrádza, že je oddaným fanúšikom Porsche, no máta ho nočná mora, v ktorej jeho obľúbené auto končí v hanbe. Na „devätstojedenástku“ takto v kampani zaútočil Mercedes AMG GT.

Mercedes postavil AMG GT priamo proti dlhoročnému
Mercedes postavil AMG GT priamo proti dlhoročnému
Zdroj: Auto BILD

Na konci spomenutého reklamného klipu vydesený chlapec otvorí oči a preberie sa. Bol to iba zlý sen, alebo to môže byť aj krutá realita? AUTO BILD to vie. Práve sme preverili, či od AMG u Porsche nejaké poruchy spánku vôbec hrozia.

Originálna produkcia firmy AMG zvykne mieriť priamo do sveta superšportov. Jej najnovšie kupé pre materskú značku je však iné. Nechce byť exotom na výnimočné príležitosti, ale autom pre každodennú radosť z jazdy. Čo si budeme navrávať, chce vtrhnúť do sveta, ktorý dlhodobo bezpečne ovláda jeho sused z druhej strany mesta.

Lenže smelo vykrikovať spoza plota je jedna vec, no vyjsť do ulíc a postaviť sa súperovi tvárou v tvár je vec druhá. Dnešný boj sa ale i tak neodohrá na ulici. Nie preto, že medzi Untertűrkheimom a Zuffenhausenom tečie Neckar, ale preto, že týmto svalovcom je každá rovinka krátka a každá cesta úzka. Susedia zo Stuttgartu si to rozdajú priamo na okruhu.

Vyše 500 koní od kapotou

Má sa Porsche báť? Teoreticky by sa mohlo, veď AMG GT, dosahujúce v silnejšej verzii S výkon 375 kW (510 k) sa môže s Porsche 911 Turbo, ktoré má 382 kW (520 k), rovnať celkom smelo. Nehovoriac o tom, že GT S, schopné jazdiť maximálnou rýchlosťou 310 km/h, je silné aj na iných frontoch.

Mercedes-AMG GT S má karosériu bez akýchkoľvek
Mercedes-AMG GT S má karosériu bez akýchkoľvek
Zdroj: Auto BILD

Jeho V8 dopovaný dvomi turbodúchadlami má krútiaci moment s maximom 650 Nm. Posiela ho na dvojspojkovú prevodovku, umiestnenú pre čo najlepšie rozloženie hmotnosti pri zadnej náprave. Medvediu silu prenášajú na asfalt zadné pneumatiky široké 295 mm.

Tie autá jednoducho vyrážajú dych. Toto je na obyčajný porovnávací test až príliš divoké. Pre GT a Turbo je podľa nás vhodnejšia o čosi ťažšia skúška. Okrem bežného hodnotenia a merania dynamických parametrov sa preto obe autá postavia proti sebe aj na pretekárskych tratiach. Najskôr príde na rad Sachsenring a vzápätí slávna a obávaná Severná slučka okruhu Nürburgring.

Porovnanie prvé: Na ceste

Začíname štandardným programom, teda na ceste. Šprinty s pevným štartom, brzdy, pružné zrýchlenia aj spotreba. Obvyklé disciplíny a výsledky v nich prinášajú prvé indície, že sa Porsche zas až tak báť nemusí. Veď 911 Turbo vie vyletieť na 100 km/h za menej než tri sekundy! A dvojku si žiada zaradiť už vtedy, keď sa AMG ešte ani poriadne nerozbehlo.

Porsche 911 Turbo budí rešpekt aj v statickom
Porsche 911 Turbo budí rešpekt aj v statickom
Zdroj: Auto BILD

Ako je to možné, veď obe autá sú takmer rovnako ťažké, aj porovnateľne výkonné? Jednoducho. Kým Mercedes s pohonom zadných kolies spočiatku len necháva na ceste šmuhy od pneumatík, Porsche s pohonom všetkých kolies využíva hnaciu silu oveľa účinnejšie.

A čo viac, s pomocou štartovacej automatiky Launch Control, vystrelí 911 tak brutálne a nekompromisne, že AMG zostáva len ako miznúca bodka v pozadí. Porsche toho pritom dokáže ešte viac. Pri brzdení sa zastavilo skôr, pri porovnávaní pružných zrýchlení zakaždým rýchlo ušlo a ešte aj spotrebu má skoro o dva litre nižšiu. Zatiaľ sú teda všetky tromfy na strane Porsche.

Porovnanie druhé: Na Sachsenringu

Testy na ceste sú len teóriou, skutočnosť v praxi je jazda na Sachsenringu. Takže pripraviť stopky, natankovať 98-oktánový benzín, doladiť tlak v pneumatikách a nastaviť asistenčné systémy na ostrú jazdu.

Vďaka nízkej stavbe a širokému rozchodu pôsobí
Vďaka nízkej stavbe a širokému rozchodu pôsobí
Zdroj: Auto BILD

Začína Mercedes. Na boj je vystrojený na najvyššej úrovni – rozchod mu dáva extrémne široký postoj a s karosériou kúsok nad zemou sa tvári, akoby sa chcel prilepiť k asfaltu. S rozložením hmotnosti 1669 kg v plnej zbroji sa k nemu tlačí úplne ideálne, pretože 52 percent z nej pripadá na zadnú nápravu.

BANNER300

A potom sa rozpúta rev jeho „vé osmičky“. Znie ako King Kong, ktorému chce práve niekto zobrať jeho ženu. A presne tak zúrivo GT S aj lieta po okruhu. Prepĺňaný štvorliter sa s radosťou vytáča a správa sa ako osemlitrová atmosféra, aj prevodovka so siedmimi stupňami a dvomi spojkami pracuje bezchybne.

AMG má príliš citlivé riadenie, takže sa chvíľami
AMG má príliš citlivé riadenie, takže sa chvíľami
Zdroj: Auto BILD

No nie všetko je dokonalé, pretože jeho riadenie reaguje až príliš citlivo. Pôsobí akoby bolo úplne bez vôli a aj na tie najjemnejšie podnety odpovedá vybočením z jazdného pruhu. Pri vysokých rýchlostiach v zákrute sa pritom dlhý čumák hrnie cez predné kolesá na vonkajšiu stranu. A ak sa skoro pridá plyn, tak šklbne zadkom.

Kolá, ktoré Mercedes zajazdil veru neboli príliš uhladené. GT S si žiada vodičovu pozornosť na každom jednom metri trate, no dáva mu pritom úžasnú náladu. Jeho čas: 1:35,25 min.

Mercedes má vidlicový osemvalec vpredu, Porsche
Mercedes má vidlicový osemvalec vpredu, Porsche
Zdroj: Auto BILD

A už je na rade Porsche. Dôvodom na eufóriu je už prvý pohľad na jeho výbavu. Napríklad taký balíček Sport-Chrono, určený špeciálne pre jazdu po okruhu. Okrem iného môže šesťvalec vďaka nemu krátkodobo zvýšiť svoj brutálny krútiaci moment 660 Nm až na úplne šialených 710 Nm.

No to nie je všetko, jeho súčasťou je i riadenie všetkých štyroch kolies, teplu odolávajúce brzdové kotúče z keramiky, aktívne uloženie motora, či elektricky ovládaný spoiler. Môžete veriť, že všetko z toho sa naháňaní desatiniek ráta.

S balíčkom Sport-Chrono je Porsche 911 Turbo
S balíčkom Sport-Chrono je Porsche 911 Turbo
Zdroj: Auto BILD

V Porsche sa neuspokojili ani s konvenčnými turbodúchadlami. Toto je jediný benzínový motor na svete, ktorý ma variabilnú geometriu turbíny. Vďaka tomu boxer subjektívne pôsobí ešte ostrejšie než bezpochyby ostrý V8 od AMG.

A už sme na dráhe. Porsche uvoľnene nasleduje profil trate, rešpektuje pokyny riadenia a pred zákrutami dovoľuje brzdiť ešte neskôr. Tam kde sa AMG tlačilo predkom zo zákruty, mohli by sme deväťstojedenástke v pohode ešte naložiť.

Všetky naše pocity sa pochopiteľne prejavili aj na výsledku. Porsche prešlo okruhom nenápadnejšie, no zato rýchlejšie. Jeho čas: 1:32,92.

Facebook like button

Porovnanie tretie: Na Nürburgringu

Severná slučka okruhu Nürburgring, hrboľatá, nerovná, vlnitá, úzka, no pritom stále šialene rýchla – to je zhruba 20 kilometrová tradičná trať, notoricky známa svojou náročnosťou a nebezpečím číhajúcim na každom kroku.

Oba sú strieborné, no iba jeden môže získať
Oba sú strieborné, no iba jeden môže získať
Zdroj: Auto BILD

Podmienky vôbec nehrajú pre Mercedes. Na nerovnom asfaltovom povrchu sa AMG pri mäkšom nastavení tlmičov nechá rozochvieť a potom len ťažko dodržiava zvolený smer jazdy. Stačí drobný kontakt s obrubníkom a už má predok tendencie vybrať sa inam. Nárazy sa pritom prejavujú výraznými výchylkami na volante. Nervózne riadenie tu pôsobí ešte nepokojnejšie ako na hladkom povrchu Sachsenringu.

Mercedes-AMG GT si s hrboľatým povrchom
Mercedes-AMG GT si s hrboľatým povrchom
Zdroj: Auto BILD

Napriek tomu to však s AMG vyzerá veľmi dobre. Z úzkych sektorov, napríklad Ex-Mühle, sa vyťahuje bezpečne prilepené k ceste, pričom je impozantné, že na celom okruhu nie je jediné miesto, kde by motor strácal dych. GT úseky medzi zákrutami doslova požiera. Jeho čas: 8:10,10 min. Dych berúce tempo!

Má Porsche šancu spraviť lepší čas? Uvidíme. Vieme, že sa môže spoľahnúť na citlivo reagujúci podvozok a stabilnejšie reakcie riadenia. Práve vďaka týmto pozitívam je Porsche až hravo ovládateľné, čo sa spolu s vyšším tempom najmä v rýchlych zákrutách nakoniec prejavilo impozantným náskokom. Jeho čas: 7:59,20 min.

Porsche bolo aj na nerovnom povrchu stabilnejšie
Porsche bolo aj na nerovnom povrchu stabilnejšie
Zdroj: Auto BILD

Takže milí priaznivci Porsche, môžete naďalej pokojne spávať. V skutočnosti Mercedes-AMG GT nemôže Porsche Turbo predbehnúť. Bol to iba zlý sen.

Náš záver

Mercedes je pomerne náročne pochopiteľný rýchly športiak. Ušľachtilý, tvrdý, priamy, hlučný – absolútne fascinujúci. Porsche je zreteľne decentnejšie, hravejšie, pri priamom porovnaní citeľne mäkšie. Pri merané síl sa 911 Turbo prejavilo vo všetkých ohľadoch ako to rýchlejšie a predčilo AMG.

Technické údaje:

 
Mercedes
Porsche
Typ/Model
AMG GT S
911 Turbo
Motor
vidlicový osemvalec prepĺňaný dvomi turodúchadlami
plochý šesťvalec prepĺňaný dvomi turodúchadlami
Umiestnenie motora
vpredu pozdĺžne
vzadu pozdĺžne
Zdvih. objem (cm³)
3982
3800
Pohon rozvodu
reťaz
reťaz
Max. výkon (kW/k/ot./min)
375 (510)/6500
383 (520)/6500
Max. krútiaci moment
(Nm/ot/min)
650/1750
660/1950
Max rýchlosť (km/h)
310
315
Prevodovka/
Počet stupňov
dvojspojková/7
dvojspojková/7
Poháňané kolesá
zadné
všetky štyri
Rozmer pneumatík vpredu
265/35 R19 Y
245/35 R 20 Y
Rozmer pneumatík vpredu
295/30 ZR20
305/30 R 20 Y
Značka pneumatík
Michelin Pilot Super Sport
Pirelli PZero
Rozmer diskov P/Z
9 x 19“ / 11 x 20“
8,5 x 20“ / 11 x 20“
Norm. spotreba (l/100 km)
12,2/7,8/9,4
13,2/7,7/9,7
Emisie CO2 (g/km)
219
227
Objem nádrže (l)
65
68
Objem kufra (l)
285-350
115-375
Rozmery d/š/v (mm)
4563/1939-2075*/1288
4506/1880-1978*/1296
Hlučnosť (dB (A))
74
73
Základná cena modelu (eur)
135 630
165 221

*šírka vrátane spätných zrkadiel

Namerané hodnoty:

 
Mercedes
Porsche
Zrýchlenie (s)
0-50 km/h
0-100 km/h
0-130 km/h
0-160 km/h
0-200 km/h
1,8
3,7
5,4
7,5
11,4
1,1
2,9
4,5
6,6
10,3
Pružnosť (s)
60-100 km/h
80-120 km/h
1,9
2,0
1,5
1,8
Brzdná dráha (m)
100 - 0 km/h
studené brzdy
zohriate brzdy
35,8
34,5
33,3
32,5
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1669/221
1618/372
Rozloženie hmotnosti P/Z
(%)
48/52
39/61
Polomer zatáčania L/P (m)
11,7/11,8
10,4/10,3
Vnút. Hlučnosť (dB (A))
pri 50 km/h
pri 100 km/h
pri 130 km/h
66
70
75
64
72
76
Priemerná spotreba v teste
(l/100km)
 
14,5
 
12,6
Dojazd (km)
440
530

Video

Diskusia