Test Subaru Forester 2.0D CVT

Testy Test Subaru Forester 2.0D CVT: No sláva!

Foto: Ladislav Malák

22.4. 2015 14:00 My chápeme, že pre Subaru nie je dôležité byť prvý, ale byť lepší. Musel však automat pre naftový Forester ozaj tak dlho trvať? A oplatilo sa vôbec čakať?

Po nekonečnom naťahovaní času prišla predvlani prvá kombinácia naftového motora Subaru s automatickou prevodovkou, pod kapotu terénne zdatného kombi Outback. Potenciálni zákazníci a priaznivci značky teda logicky predpokladali, že ju čoskoro dostane aj SUV model Forester. Lenže v Japonsku sa podľa všetkého vyrábajú mimoriadne pružné gumy do trenírok....

Kompaktné SUV typu Forester si trh už veľmi dlho
Kompaktné SUV typu Forester si trh už veľmi dlho
Zdroj: Ladislav Malák

Na lesníka so samočinnou skriňou pre boxer diesel sme museli čakať až na modelový rok 2015. Pri Outbacku sme pred časom konštatovali, že to naťahovanie rozhodne stálo za to. Lenže odvtedy prešla ďalšia kopa času a vývoj aj ponuka na trhu sa posunuli. Je kombinácia nafty s automatom stále taká dobrá, aby sme automobilke Subaru odpustili jej taktiku šponovania našej trpezlivosti? 

Jednou z kozmetických, ale užitočných
Jednou z kozmetických, ale užitočných
Zdroj: Ladislav Malák

Aktuálneho Forestera ako takého už dobre poznáme. Otestovali sme ho krátko po uvedení na trh v naftovej verzii s manuálnou prevodovkou a pred pár mesiacmi sme popreháňali aj čiperný turbo benzín s automatom. Väčšinu všeobecných poznatkov o aute teda nebudeme znovu opakovať, ak ich potrebujete pre ucelený obraz, pozrite si ich v našich predošlých testoch. Tu si rozoberieme predovšetkým dlho očakávanú kombináciu vznetovej pohonnej jednotky a samočinnej prevodovky.

Vydarená pohonná kombinácia aj pre Forester

Už naftový Outback nás presvedčil o tom, že „CVT“ nemusí v reči automobilového nadšenca automaticky znamenať nadávku. A potvrdil to aj Forester s benzínovým turbom: v jeho prípade skriňa Lineartronic s plynulou zmenou prevodového pomeru veľmi slušne naplnila aj športové ambície. To sa dokonca darí aj máloktorému klasickému automatu s meničom a väčšinou v tomto smere uspejú iba principiálne najrýchlejšie dvojspojkové roboty typu VW DSG, Porsche PDK alebo BMW M DCT.

Naftový Forester sa ale nemá hrať, nechce hrať a nehrá na športovca, tu má pohonný reťazec úplne iné priority. A ako sme ho tak skúšali v jednom režime za druhým, tak nám postupne na pomyselný zoznam hodnotených položiek pribúdala jedna pluska za druhou. Až kým.... no ale nepredbiehajme.

Boxer diesel pod kapotou Forestera má síce stále
Boxer diesel pod kapotou Forestera má síce stále
Zdroj: Ladislav Malák

Ak sa vám nechce rýpať v našej staršej tvorbe, tak len stručne pripomenieme, že pre kombináciu s naftovým motorom má Lineartronic naprogramovaných sedem predvolených stupňov. A aj Forester nám potvrdil, že tu nie sú iba na parádu, ako pri väčšine ostatných cévétéčiek. Prečo?

Po prvé: ak využijete manuálne radenie pod volantom, tak vás príjemne prekvapí, ako hladko a zároveň rýchlo prevodovka reaguje na ťukanie do pádiel, smerom k vyšším aj nižším stupňom. A po druhé: Lineartronic využíva predvolené stupne dokonca aj v samočinnom režime, takže máte často pocit, že to ani nie je CVT, ale klasický automat: napríklad pri prudšej akcelerácii si prevodovka normálne „radí“ a vy sledujete, ako pekne klasicky poklesnú otáčky po každom „preradení“.

Naftový dvojliter vo Foresteri má síce stále svoj starý známy výkon 108 kW (147 k), aktuálne však už spĺňa emisnú normu Euro 6. To možno poteší tých, čo stále veria zelenému bruselskému marketingu. Bežný racionálny motorista však bude rád skôr tomu, že v novej, automatickej verzii je tento motor na papieri rovnako živý ako s manuálom a to je niečo, čo vedia iba tie najlepšie samočinné prevodovky.

Lineartronic z vlastného vývoja Subaru je doteraz
Lineartronic z vlastného vývoja Subaru je doteraz
Zdroj: Ladislav Malák

V oboch prípadoch to znamená stovku za 9,9 sekundy, akurát maximálka je pre automatickú verziu nepodstatne znížená zo 190 na 188 km/h. Toľko papier, dôležitejšia vec z pohľadu bežného motoristu je subjektívny pocit zo zrýchlenia – a ten pre prevodovku Lineartronic nijako netrpí, aj vďaka jej vyššie spomenutému spôsobu práce. A tým sa vari žiadne iné cévétéčko pochváliť nemôže.

Veľká pochvala patrí aj schopnostiam prevodovky v teréne. Napriek tomu, že pri športovom odjazde od semafora sa viete celkom svižne odpichnúť, pri jemnej práci s akcelerátorom dokážete veľmi presne dávkovať silu motora a citlivo pomalou jazdou popreliezať náročnejšie úseky s rigolmi či hrbmi. Táto prevodovka si rozhodne zaslúži nálepku „multitalent“.

Z manuálneho radenia pádlami pod volantom síce
Z manuálneho radenia pádlami pod volantom síce
Zdroj: Ladislav Malák

Spotrebu má automatický naftový Forester v porovaní s manuálnym pri rovnakej výbave v jednotlivých režimoch vyššiu o dve deci až pol litra. Nič dramatické, mnohé automaty sú na tom podstatne horšie. Pri teste sa nám však nie celkom pozdával reálny konzum, ktorý sme dosiahli na diaľnici, kde sme sa ustáleným tempom, na suchej ceste a po meraní po vetre aj proti vetru nedostali pod priemer 8,2 litra.

BANNER300

Žeby len nedostatočne zabehnutý, ľudovo povedané málo „sadnutý“ naftový agregát daného konkrétneho exemplára? Dúfajme.... pre dobro pohonného variantu, na ktorom sme len ťažko hľadali iné chyby. Nenašli sme ich ani pri konzume v meste, kde sa pri takto veľkej a ťažkej štvorkolke údaj 7,8 dá akceptovať a už vôbec nie na vidieckych okreskách, kde sa úsporným štýlom dokážete presúšať aj za menej než šesť litrov.

Nekrvavé rácio a reálna kvalita

Zaujímavá je cenotvorba pohonnej novinky. Ak si vyberiete automatický naftový Forester vo výbave Comfort, znamená príplatok oproti manuálnemu variantu 2845 eur. Vo vyššej výbave Comfort S je rozdiel už iba 2262 eur. V konečnom účtovaní to znamená, že Forester 2.0 D CVT Comfort stojí od 33350 eur a Comfort S má cenu od 34342 eur.

Facebook like button

Obe tieto výbavy sú dosť bohaté, ak by ste ale chceli už vyslovene atakovať reálne hranice luxusu a nemali by ste problém obetovať na to ani 40 tisíc, tak pokojne zvoľte najvyšší stupeň Exclusive Navi, kde už máte aj kožené čalúnenie a multimediálny systému Subaru Starlink s dotykovým displejom, 3D navigáciou aj sadou špičkových reproduktorov Harman Kardon.

Multimediálny systém Subaru Starlink svojím
Multimediálny systém Subaru Starlink svojím
Zdroj: Ladislav Malák

Nehovoríme tu teda o žiadnom sockovaní či krvavej cenovej vojne v prvej línii. Ale rozhodne je tu reč o rozumnej investícii do reálnej kvality. A to platí aj pre novú pohonnú kombináciu boxer diesel + Lineartronic. Až na trochu podozrivo vysokú spotrebu na diaľnici nás testovaný pohonný reťazec rozhodne presvedčil, schopnosťami na ceste aj v teréne, objektívnou aj subjektívnou dynamikou, rýchlosťou aj komfortom radenia. V končenom dôsledku sa teda na pánov od Subaru opäť nedokážeme hnevať, že im to trvalo tak dlho.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
1998 cm3
Max. výkon
108 kW/147 k
pri otáčkach
3600/min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
1600-2400/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
bezstupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4595 mm
Šírka
1795 mm
Výška
1735 mm
Rázvor náprav
2640 mm
Pohotovostná hmotnosť
1615 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1690 kg
Užitočná hmotnosť
465 kg
Celková hmotnosť
2110 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
505/1573 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,3 l/100 km
Mesto - počas testu
7,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
163 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 25 000 €
Základná cena verzie
od 33 350 €
Cena testovaného exemplára
39 415 €

Video

Diskusia