ikona Jazdený Lexus IS

Testy Jazdený Lexus IS: Lepšia verzia BMW 3

Foto: Auto BILD

18.4. 2015 10:03 Lexus predstihuje BMW? Ale áno, minimálne vtedy, keď sa IS preženie okolo naftovej trojky, stojacej pri krajnici s roztrhnutou rozvodovou reťazou.

Predstavte si nasledujúcu situáciu. Ste dynamický jedinec, pochádzate z dobrého rodu, ste dobre stavaný a taký pohodový, že sotva kedy a sotva koho rozčúlite. A potom prídete do cudziny, ale tam zrazu nemáte skoro žiadnych priateľov. Takto nejako je to aj so sedanom strednej triedy Lexus IS, ktorého je v Nemecku zaregistrovaných asi iba desať tisíc kusov. Na porovnanie: konkurenčné BMW radu 3 hlási takmer pol druha milióna.

BMW radu 3 ako outsider? Pri ponuke na trhu isto
BMW radu 3 ako outsider? Pri ponuke na trhu isto
Zdroj: Auto BILD

Prečo je to tak? Jedným z dôvodov malého rozšírenia kvalitného Japonca je obmedzený výber karosárskych typov: IS druhej generácie existuje iba ako štvordverový sedan alebo kupé-kabrio so skladacou plechovou strechou. To, čo dáva modelu silu na európskom trhu, tu chýba: kombi.

Technické údaje – Lexus IS 220d – 2008
Motor
R4 vpredu pozdĺžne
Ventily / vačkové hriadele
4 na valec / 2
Zdvihový objem
2231 cm3
Výkon
130 kW (177 k) pri 3600 ot/min
Krútiaci moment
400 Nm pri 2000 ot/min
Max. rýchlosť
220 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
9,8 s
Prevodovka / pohon
6-stupňová manuálna / zadné kolesá
Objem nádrže / palivo
65 l / nafta
Dĺžka / šírka / výška
4575 / 1800 / 1440 mm
Batožinový priestor
378 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1625 / 450 kg

Aj výber motorizácií je dosť skromný: 2,5-litrový benzínový šesťvalec s výkonom 153 kW (208 k) so šesťstupňovým automatom alebo dve verzie 2,2-litrového naftového štvorvalca (110 kW/150 k, resp. 130 kW/177 k) so šesťstupňovým manuálom. A to je všetko. Teda nie, ešte je tu päťlitrový osemvalec v modeli IS-F s výkonom 311 kW (423 k), ale to už je ozaj rarita.

Typické problémy

Odpoveď na otázku aké sú typické a opakujúce sa slabiny napríklad pri Lexuse IS je veľmi krátka: žiadne! Druhá generácia modelu (Typ XE2, 2005-2013) nezaprie tesné technické príbuzenstvo s materskou Toyotou. Je spoľahlivá, trvácna a iba občas sa objavia nejaké tie menšie technické muchy.

Pri naftových agregátoch zvykne zlostiť ventil
Pri naftových agregátoch zvykne zlostiť ventil
Zdroj: Auto BILD

Majitelia sa občas sťažujú na ventily recirkulácie výfukových plynov, zberné potrubie a katalyzátory pri naftových modleoch IS 200d a IS 220d. Problémy sa prejavujú najmä stratou výkonu a zvýšením spotreby. Výmena drahých dielov však nie je hneď nutná, Lexus odporúča skúsiť najprv odborné prečistenie.

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
Alternátor
585 eur
Štartér
385 eur
Vodné čerpadlo
63 eur
Rozvodový remeň
0 eur (reťaz)
Koncový tlmič výfuku
269 eur
Predný blatník
68 eur
Predné brzdové kotúče a obloženie
170 eur

*bez nákladov na servisné práce

V roku 2009 sa uskutočnila zvolávacia akcia na všetky exempláre IS vyrobené medzi januárom 2005 až decembrom 2006. Dôvod: hrdzavejúce brzdové strmene, ktoré spôsobovali škrípanie bŕzd a ich nesymetrické opotrebovanie. A ďalej? Možno pár ojedinelých výskytov miernej povrchovej hrdze na vnútornej strane prednej kapoty. Ale inak ozaj už nič hodné zmienky.

BANNER300

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

Na skúšku sme si požičali Lexus IS 220d s prvou registráciou z augusta 2008 s kilometrovým kontom mierne nad 130 tisíc. Prémiový sedan strednej triedy, vybavený koženým čalúnením, vyhrievaním sedadiel, DVD navigáciou so 7-palcovým displejom a metalickým lakom stálo ako nové 38 790 eur. Teraz si za jazdenku pýtajú 12 900 eur.

Aj po 130 tisíc najazdených kilometroch sa známky
Aj po 130 tisíc najazdených kilometroch sa známky
Zdroj: Auto BILD

Historicky prvý naftový motor pod kapotou vozidla tejto značky predvádza rovnako dobré maniere ako jeho benzínový kolega: je kultivovaný, tichý a od 2000 otáčok ťahá ozaj silno. Riadenie a podvozok svojím priamy kontaktom s cestou pripomínajú BMW radu 3. Pruženie má však IS komfortnejšie a pohodlie jazdy na dlhé trate je na veľmi vysokej úrovni. Treba však počítať s tým, že na zadných sedadlách nie je dosť miesta pre dospelých, s plným komfortom tu môžu počítať iba deti.

Známy aj z Toyoty Avensis: 2,2-litrový diesel
Známy aj z Toyoty Avensis: 2,2-litrový diesel
Zdroj: Auto BILD

Dobrý dojem sme mali zo stavu testovaného vozidla, až na pár detailov. Ložisko ľavého predného kolesa začína hučať a sú v ňom vôle, predné brzdové kotúče aj obloženie sa blížia stavu zrelému na výmenu a čoskoro je v pláne aj olejový servis. V súvislosti s tým by sa nám férovejšou videla byť cena jazdeného auta aspoň o tisícku nižšia. Inak môžeme Lexus IS ako taký vrelo odporučiť. Až na občasné problémy naftových verzií s komponentmi výfukového systému svojou spoľahlivosťou o triedu prekonáva nemeckú konkurenciu.

Facebook like button

Video

Diskusia