Rozumné otáčky iste motoru neublížia
Denis Milo
Denis Milo

Zaujímavosti Jazda v nízkych otáčkach škodí motoru: Prečo nás ale nové autá nútia preradiť skôr?

Foto: Auto BILD

25.8. 8:07 Preradiť alebo nepreradiť? Mnoho vodičov váha nad tým, kedy je správny čas na zaradenie vyššieho či nižšieho prevodového stupňa. Pomôckou môže byť ukazovateľ preradenia, ktorý však nie vždy funguje správne.

Takmer každé jedno moderné auto vybavené manuálnou prevodovkou má  zabudovaný ukazovateľ preradenia. Toto zariadenie nabáda pomocou šípok vodiča, aby preradil vtedy, keď mu to palubný počítač znázorní. Mnoho vodičov sa týmto ukazovateľom bez výnimky riadi. To však niekedy nie je vhodné, pretože v mnohých prípadoch elektronika radí preradenie na vyšší prevodový stupeň veľmi skoro. Výsledkom je práca agregátu v príliš nízkych otáčkach. Takáto jazda škodí nielen motoru vášho auta, ale pri prepĺňaných jednotkách aj turbodúchadlu.

Prečo nás ale nové autá nútia preradiť skôr? Dôvodom sú najmä emisné normy a systém merania spotreby/exhalátov, ktorý sa doteraz spoliehal najmä na laboratórium. Prax na ceste je však často úplne odlišná. Z pohľadu dlhodobej trvácnosti techniky funguje správne len málo ukazovateľov preradenia, vhodnejšie je preto riadiť sa sluchom a rozumom.

Ukazovateľ preradenia má šoférovi automobilu poradiť, kedy je vhodné zaradiť vyšší alebo nižší prevodový stupeň.
Ukazovateľ preradenia má šoférovi automobilu poradiť, kedy je vhodné zaradiť vyšší alebo nižší prevodový stupeň.
Zdroj: Jacapa090 / Wikimedia.org

Skúsenejší vodič toto zariadenie nepotrebuje. Podľa zvuku a otáčok vie odhadnúť, kedy a aký prevodový stupeň má zvoliť. Menej skúsený šofér by sa mal riadiť pravidlom, aby motor nepodtáčal pod úroveň 1 500 ot./min. No neplatí to celopološne. Mnohé veľkoobjemové agregáty majú aj pod touto hranicou veľa krútiaceho momentu a takáto prevádzka im neškodí.

Pri bežných motoroch si však treba dať pozor. Pokiaľ idete napríklad z kopca na treťom prevodovom stupni a otáčkomer ukazuje 1 650 ot./min., ukazovateľ preradenia v mnohých autách radí preradenie na vyšší stupeň. Poslúchnuť ho? V tom prípade otáčky neraz klesnú na 1 200 až 1 300 ot./min, čo je pre palubný počítač v poriadku, avšak pre motor nie. A zároveň to znižuje jeho brzdný účinok pri zjazde. Ešte horšia situácia nastáva v prípade, ak smerujete do kopca. Pri 1 200 ot./min. by ste ho tak museli vyjsť pri takmer voľnobežných otáčkach. To je však pre pohonnú jednotku nesmierna záťaž, ktorá prispieva k jej rýchlejšiemu opotrebovaniu.

To, že sa motoru nízke otáčky nepáčia dokazuje aj svojim typickým akustickým prejavom. Sprievodným javom je totiž dunivá kulisa spôsobená väčším zaťažením a namáhaním motora. Okrem toho sú zvýšené aj torzné kmity kľukového hriadeľa, ktoré sa prenášajú na prevodovku i karosériu. Ak teda nechcete aby motor vášho auta trpel, neriaďte sa poslušne ukazovateľom preradenia. Netrápte svoj motor zbytočne nízkymi otáčkami. Prospejete tak nielen samotnému agregátu, ale z dlhodobého hľadiska aj vašej peňaženke.

Denis Milo
autor Denis Milo
Diskusia  ()

Video

Diskusia