ikona remen
Denis Milo
Denis Milo

Poradca Pískanie po naštartovaní motora: Čo je najčastejším zdrojom tohto zvuku?

Foto: Auto BILD

24.8. 8:00 Piskľavé tóny ozývajúce sa najčastejšie po naštartovaní auta môžu znamenať problém. Kedy je však tento akustický jav prirodzený?

Určite sa vám už niekedy stalo, že ste po naštartovaní započuli piskľavý zvuk vychádzajúci spod kapoty auta. Za týmto prejavom stojí najčastejšie dosluhujúci klinový remeň. Charakteristický zvuk je totiž znamením jeho staroby a teda aj straty pnutia, vplyvom čoho dochádza k preklzovaniu remeňa na remenici.

V takomto prípade je vhodné, aby ste remeň vymenili čím skôr. Nejde totiž o finančne nákladný diel a tak je odkladanie jeho výmeny nezmyselné. Pokiaľ si ale myslíte, že ide len o kúsok zbytočnej gumy točiacej sa na remenici, ktorej netreba venovať pozornosť, ste na omyle.

Klinový remeň môže na motore poháňať viacero periférnych zariadení.
Klinový remeň môže na motore poháňať viacero periférnych zariadení.
Zdroj: Auto BILD

Pokiaľ sa klinový remeň vplyvom opotrebovania a staroby pretrhne, dôjde k zlyhaniu funkcie pomocných agregátov motora, ako napríklad alternátora, klimatizácie, posilňovača riadenia, vodnej pumpy či ventilátora chladenia. Stratu funkcie klimatizácie a posilňovača riadenia by sme možno dokázali krátkodobo pretrpieť, no ostatné komponenty sa starajú o samotný chod motora. Bez alternátora by sa motor zastavil po pár minútach a bez vodnej pumpy či ventilátora chladiča by došlo k jeho uvareniu.

Tento prípad neplatí pre všetky agregáty rovnako. Niektoré motory môžu mať napríklad elektrický posilňovač riadenia, samostatný remeň poháňajúci kompresor klimatizácie či vodnú pumpu poháňanú rozvodovým a nie klinovým remeňom. Každá pohonná jednotka je iná a tak sa nedá konkrétne povedať, čo sa pri pretrhnutí remeňa stane.

Priehyb remeňa medzi najvzdialenejšími remenicami by nemal presiahnuť 1 až 2 centimetre.
Priehyb remeňa medzi najvzdialenejšími remenicami by nemal presiahnuť 1 až 2 centimetre.
Zdroj: Auto BILD

Poškodenie remeňa však môžeme odhaliť veľmi jednoducho a to presnejšie vizuálnou kontrolou či testom pnutia, kedy ťaháme remeň, pričom medzi dvoma najvzdialenejšími remenicami by nemal byť prehyb väčší ako 2 centimetre.

No pozor! Pokiaľ remeň píska v zimnom, vlhkom počasí alebo po prejdení veľkej mláky, ide o úplne bežný jav, ktorý nepredstavuje problém. Studený či mokrý materiál má totiž nižšie trenie, vplyvom čoho je spôsobený aj už spomínaný pískajúci prejav. Pri pretrvávajúcom probléme však pár sekúnd trvajúca kontrola stavu remeňa určite nezaškodí.

 

Denis Milo
autor Denis Milo
Diskusia  ()

Video

Diskusia