Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii

Testy Škoda Citigo: Voľte päťku

Foto: autor

26.2. 2012 14:00 PRVÉ JAZDNÉ DOJMY Po skúsenostiach s Volkswagenom Up! a Seatom Mii sme dostali príležitosť zbežne sa zoznámiť aj so Škodou Citigo. Vôbec po prvýkrát sme sa však vozili na päťdverovej verzii bratislavského drobca.

Citigo je pre Škodu vo viacerých ohľadoch prelomovým modelom. Minimálne v tom, že je prvým vozidlom nakresleným podľa novej dizajnovej filozofie a je prvou sériovou Škodou s novým logom. Možno nepriláka zástupy nových zákazníkov, no svojou troškou prispeje k naplneniu rastového plánu českého výrobcu, ktorý chce do roku 2018 predávať minimálne 1,5 milióna vozidiel ročne. V roku 2011 predala Škoda asi 880 000 vozidiel, takže na takmer zdvojnásobenie čísel má už iba 6 rokov. Každá pomocná ruka sa teda bude hodiť.

Škoda Citigo nám ukázala svoju päťdverovú tvár
Škoda Citigo nám ukázala svoju päťdverovú tvár
Zdroj: autor

Aktuálny vývoj nasvedčuje tomu, že triedu miniautomobilov čaká sľubná budúcnosť. Do roku 2019 sa má ročne v Európe predať 8,2 milióna najmenších vozidiel (v súčasnosti 5,8 milióna) a tento segment má z pohľadu trhov strednej a východnej Európy zdvojnásobiť svoju veľkosť. To je už koláč, do ktorého sa oplatí zahryznúť.

Päť je viac

Po predchádzajúcich skúsenostiach s najmenším Volkswagenom Up!Seatom Mii sme sa dostali za volant Škody. Aj keď ide o takmer identické vozidlá pochádzajúce zo spoločného chovu, stretnutie s najmenšou Škodovkou malo príchuť výnimočnosti. Po prvýkrát sme totiž osedlali len nedávno odhalenú päťdverovú verziu, ktorá sa má v našich končinách postarať až o 75 % predaja modelu.

Pár dverí navyše je obrovským prínosom
Pár dverí navyše je obrovským prínosom
Zdroj: autor

Cieľová skupina sa skladá z troch podskupín. Prvou sú začiatočníci za volantom a mladí, druhou mladé rodiny a treťou postaršie páry, ktoré na jeseň svojho života chcú presedlať zo svojho zbytočne veľkého, kedysi rodinného auta na niečo malé.

Má Škoda Citigo týmto trom skupinám (a nielen im) čo ponúknuť? V prvom rade päťdverové prevedenie poskytuje v porovnaní s trojdverovým výrazne lepší komfort „osídľovania“ zadných sedadiel. Ďalší vrodený benefit dvoch párov kratších predných dverí namiesto jedného páru veľkých sa prejaví aj bez obsadzovania zadných sedadiel. V úzkych priestoroch, kam Citigo predurčuje genetika, sa lepšie nastupuje cez krátke dvere aj dopredu.

Citigo je prvou Škodou s novým logom značky
Citigo je prvou Škodou s novým logom značky
Zdroj: autor

Aj predošlé krátke stretnutia s Volkswagenom Up! a Seatom Mii nás presvedčili o tom, že priemerne urastený jedinec sa celkom pohodlne odvezie aj vzadu. V prípade Citigo, ktorá mala spomínanú obrovskú výhodu v podobe páru dverí navyše, sú naše dojmy z využiteľnosti bratislavských „prckov“ ešte lepšie.

Mestský úžitok

K tomu poteší batožinový priestor s bezkonkurenčnou kapacitou 251 litrov a najväčšia šírka interiéru v oblasti ramien vo svojej triede. Pod dnom hlbokého batožinového priestoru sa dokonca nachádzala ešte aj plnohodnotná rezerva (za rozumný príplatok, v Česku 1 100 korún). Pri naháňaní papierových litrov býva zvykom kapacitu maximalizovať práve kompromismi s dojazdovkou, či lepiacou súpravou, ktorá v niektorých prípadoch býva nepoužiteľná.

Trojčatá sú v oblasti kapacity batožinového
Trojčatá sú v oblasti kapacity batožinového
Zdroj: autor

Kokpit nemá cenu dopodrobna opisovať. Už samotné fotky odhaľujú, že ide v prvom rade o použiteľnosť a o cenu. Potešia praktické detaily ako napríklad vešiačiky na B-stĺpikoch a výklopný vešiak na tašku integrovaný do kľučky odkladacej schránky. Okrem toho sa Citigo pýši aj praktickými sieťkami na vnútorných bočných stranách operadiel, či takzvaným pohárom so štrbinovým vekom. Ten poslúži napríklad ako stojan telefónu či inej plochej elektroniky.

Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Zdroj: autor
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Zdroj: autor
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Zdroj: autor
Interiér je jednoduchý, odolný a vhodný akurát pre štyroch

Pri celkovom hodnotení priestrannosti sa nám na jazyk tisne, že konštruktéri využili dané rozmery na maximum. Vpredu ani vzadu človek s normálnym vzrastom nebúcha žiadnymi partiami svojho tela do okolitých stien a vo štvorici sa aj v Citigo dá celkom pohodlne cestovať.

Päťdesiatpäť je viac

Koncernová technika pod kapotou Citigo mala konfiguráciu známu zo súrodencov. Na výber sú dve verzie trojvalcového motora 1.0 MPI s výkonmi 44 kW a 55 kW (60 a 75 k). Okrem rozdielneho výkonu sa motory prejavujú aj rozdielom v záťahu. Pri slabšom motore sa absolútne nič nedeje do 2 000 otáčok. Potom prichádza fáza naznačujúca, že by mohlo postupne dôjsť k zrýchleniu a nad 3 000 otáčok už trojvalec veselo štrikuje svojimi piestikmi a s ľahkou kasňou bez problémov zacvičí.

V silnejšej verzii sa nám ochota motora ísť po otáčkach zdala o poznanie väčšia a dokonca aj syndróm mŕtveho akcelerátora, ktorý sťažuje rozbehy slabšej verzie, takmer úplne zmizol. Páčilo sa nám aj odhlučnenie trojvalca a izolácia vibrácií. Tie sú badateľné iba na voľnobehu.

Trojvalec je tichým a úsporným spoločníkom
Trojvalec je tichým a úsporným spoločníkom
Zdroj: autor

Škoda Citigo si dokáže hravo poradiť nie len s džungľou veľkomesta. Prekvapivo vysokú úroveň komfortu poskytuje aj pri typickom mimomestskom cestovaní. Motorček točí pri deväťdesiatke asi 2 500 otáčok. Na diaľnici zas nemáte pocit, že na najbližšom mostnom spoji vzlietnete. Citigo aj pri rýchlosti 130 km/h dobre drží na ceste a aj keď motor točí asi 3 400 otáčok (čo nebýva výnimkou ani pri väčších modeloch s vyššou kubatúrou), posádke sa dostáva pomerne dobrého akustického komfortu. Jedinou hrozbou pre Citigo sú kopce. Jednoducho treba predvídať a včas podradiť.

Podvozok Citigo je naladený komfortne a konštruktéri ho aj celkom slušne odhlučnili. Vďaka pomerne širokému rozchodu kolies je jeho správanie veľmi stabilné a problémy mu robia iba dlhšie série výrazných nerovností, kedy trochu znervóznie. Pre mäkšie naladenie si treba dávať pozor na nerovnosti v tiahlych zákrutách pri vyšších rýchlostiach, kde sa dokáže najmenšia Škoda pekne rozkolísať. Pozitívom však je, že aj keď sa hojdá, nepustí. Skúsený šofér, ktorý sa len tak niečoho nezľakne, s podvozkom Citigo dokáže celkom pekne pracovať.

Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Zdroj: autor
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Zdroj: autor
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Škoda Citigo: Jazdili sme na päťdverovej verzii
Zdroj: autor
Praktické odkladacie systémy k približovadlu do mesta pasujú rovnako ako výklopné zadné okienka

Pre úplnosť dodávame informáciu o spotrebe. Testovacie trasy silnejšej a slabšej verzie sa líšili, ale pri normálnej jazde na hranici predpisov s úsekmi v meste (vrátane blúdenia centrom a zápchy), mimo neho aj na diaľnici sme dospeli v oboch prípadoch k priemeru medzi 5,2 a 5,5 litrami. To predstavuje oproti deklarovaným hodnotám výrobcu odchýlku o pol až jeden liter. Veríme, že pri väčšej snahe o úsporu by sme sa ešte viac priblížili tabuľkovým údajom.

Hračky starších kamarátov

Škoda ponúka okrem základnej výbavy, rovnako ako ďalší dvaja súrodenci, praktické príplatkové prvky ako napríklad navigácia Move & Fun. Je odnímateľná, takže pomôže aj pri peších prechádzkach neznámymi mestami. Jej displej slúži ako informačno-zábavné centrum s ľahkým ovládaním.

Odnímateľná navigácia a systém automatického
Odnímateľná navigácia a systém automatického
Zdroj: autor

Okrem toho trojčatá ponúkajú aj ďalšiu špecialitu v rámci segmentu, automatické brzdenie v meste, ktoré Škoda pre svoje potreby nazvala City Safety Drive. Funguje od rýchlosti od 5 do 30 km/h a dokáže autonómne zabrzdiť, aby sa vozidlo vyhlo zrážke s rozmernou prekážkou. Upozorňujeme, že na chodcov nereaguje, berieme ho teda ako najnižší vývojový stupeň samobrzdiacich systémov, orientovaný na nenáročnú klientelu

V roku 2012 Škoda obohatí ponuku aj o verziu s robotizovanou manuálnou prevodovkou ASG, verziu spaľujúcu stlačený zemný plyn (CNG) a napríklad aj o ekologicky ladený GreenTec paket.

5 + 55

Piatim dverám Škody Citigo a jej súrodencov hovoríme jednoznačné áno a rovnako aj silnejšej verzii trojvalca. Citigo ponúka príjemné zvezenie a pre tých, ktorí nechcú holé bosé plechy, ponúka aj viacero možností individualizácie, za rozumné ceny (rádio s CD/MP3 a navigácia Move&Fun za 11 500 Kč, teda asi 460 eur). Trojvalec vie byť až prekvapivo kultivovaný a aj celkom úsporný. To sú predpoklady, ktoré by mohli na Slovensku trochu rozhýbať ľady v segmente najmenších automobilov, kde bude Škoda určite jedným z najvážnejších hráčov.

Žiadne ceny Škody Citigo pre slovenský trh zatiaľ nie sú známe. Vychádzajúc z českého cenníka, od ktorého nebude ten slovenský utekať ďaleko, očakávame štartovaciu čiaru cien na úrovni blízkej sume 7 200 eur. Príplatok za päť dverí v Česku je v prepočte asi 400 eur, za silnejšiu verziu motora ďalších 400. Napriek počiatočným informáciám, že Slováci sa Citigo dočkajú až na jeseň, by mala prísť malá Škoda na náš trh ešte v prvej polovici tohto roka.

Cestu a pobyt redaktora v Lisabone hradila spoločnosť Škoda.

Video

Diskusia