Dostavník je podkutý nápravami z Insignie a Astry

Testy Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI: Nemec s iskrou v oku

Foto: autor

15.2. 2012 1:00 Nový Opel Zafira dopĺňa ponuku MPV v portfóliu nemeckého výrobcu. Odchádzajúcu generáciu nechce nahradiť, ale stavať na jej reputácii. K tomu pridáva aj štipku korenia.

Kapitola clanku

Opel strieda druhú generáciu Zafiry novou, ktorá dostala prívlastok Tourer. Vyslúžilec však zostáva ďalej v hre. Podľa overenej taktiky, ktorú používa napríklad aj Škoda či Peugeot, dostáva staršia Zafira prívlastok Classic a bude sa naďalej vyrábať paralelne s novým Tourerom, kým bude po nej dopyt. Zafira Classic by mala slúžiť ako alternatíva pre zákazníkov so silno racionálnymi pohnútkami.

Nová generácia Zafiry dostala prívlastok Tourer
Nová generácia Zafiry dostala prívlastok Tourer
Zdroj: autor

Medzigeneračný nárast Zafiry Tourer poskytol novému modelu mierny odstup od verzie Classic, čím chce Opel obmedziť kanibalizmus medzi rovnomennými MPV. Rozdiel takmer dvadsať centimetrov dĺžky a trinásť centimetrov šírky dostatočne diferencuje obe Zafiry. K tomu treba pripočítať ešte výrazné dizajnové odlišnosti a cenu variantu Classic začínajúcu sa o 2 600 eur nižšie. Dostaneme tak dve dosť odlišné autá pre rozlične zmýšľajúcu klientelu.

V redakčnom teste sme sa zoznámili práve s novou Zafirou Tourer, vybavenou dvojlitrovým turbodieslom v prostrednej výkonovej špecifikácii a s manuálnou prevodovkou.

S bumerangom na čele

Je ošemetné vyjadrovať sa k dizajnu, keďže ide o háklivú záležitosť subjektívneho vkusu, no v prípade Zafiry Tourer si dovolíme tvrdiť, že jej tvary sú príjemne odvážne. Predná časť s bumerangmi integrujúcimi hlavné svetlomety s hmlovkami dodáva rodinnému prepravníku šmrnc, ktorý núti ľudí otáčať hlavy.

Vďaka bumerangom so svetlami má Zafira Tourer
Vďaka bumerangom so svetlami má Zafira Tourer
Zdroj: autor

Pri jazde po diaľnici sme nezriedka periférne registrovali okoloidúce automobily s tvárami cestujúcich nalepenými na okne. Zopár majiteľov minulej generácie pri predbiehaní uznanlivo a so zdravou závisťou pokyvkávalo hlavami. No uznajte, mohli si dizajnéri značky Opel priať lepšie vysvedčenie?

Zafira Tourer podrástla oproti predchodcovi do výšky o 40 milimetrov, no zdatne to maskuje. Za optickým klamom treba hľadať väčšiu dĺžku a dvojitý A-stĺpik vytiahnutý výrazne dopredu. Základňa jeho lakovaného ramena kotví až nad osou prednej nápravy. Svoj podiel na zdanlivo nižšej siluete má aj štíhla línia bočných okien.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 658 mm
Šírka
1 928 mm
Výška
1 685 mm
Rázvor náprav
2 760 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 583 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 658 kg
Užitočná hmotnosť
843 kg
Celková hmotnosť
2 501 kg
Objem batožinového priestoru
152/710/1860 l
Objem palivovej nádrže
58 l

Spomínaný dvojitý A-stĺpik má priaznivý vplyv aj na výhľad zvnútra vozidla. Jednotlivé vetvy sú sploštené tak, aby vodičovi prekážali čo najmenej. K tomu sa pridávajú aj spätné zrkadlá na stopkách namiesto uchytenia v rohoch okien predchádzajúcej generácie. Celkovo hodnotíme výhľad zo Zafiry Tourer veľmi kladne.

Na pohľad je Zafira Tourer štíhla a v skutočnosti
Na pohľad je Zafira Tourer štíhla a v skutočnosti
Zdroj: autor

Stvárnenie prednej časti Zafiry Tourer je samostatnou kapitolou. Bumerangy si MPV požičalo z hybridnej Ampery a tým sa jasne vyčlenilo od ostatných modelov značky Opel. Túto tvár si vďaka Zafire Tourer zapamätajú všetci a zámena s Merivou neprichádza do úvahy.

Aj bez výstrelkov vzadu je medzigeneračná zmena
Aj bez výstrelkov vzadu je medzigeneračná zmena
Zdroj: autor

Pri tvorbe pozadia však akoby dizajnérom došla odvaha. Využili klasickú schému, tiež zďaleka pripomínajúcu Amperu. Pozostáva z horizontálnych koncových svetiel spojených chrómovanou lištou v kontraste s tmavým sklom piatych dverí. Pozadie Zafiry Tourer nenadchne, no ani neurazí a pôsobí moderne.

Piati v obývačke, dvaja v špajze

Životné prostredie vo vnútri Zafiry Tourer predstavuje podobne ako exteriér výrazný medzigeneračný skok. Jedným dychom treba dodať, že ide o skok s mäkkým pristátím v bavlnke modernej prívetivosti. Áno, prívetivosť je to, čo vystihuje mikroklímu na palube Zafiry Tourer. Či už posudzujeme presvetlenosť, priestorové dojmy alebo palubnú dosku, nenachádzame nič, čo by výrazne rušilo pohodu na palube. Treba však povedať, že to platí iba kým auto stojí. Konkretizáciu výčitky nájdete, ako iste tušíte, v kapitole o motore.

Vráťme sa však k partiám, ktoré dokážete oceniť aj pri vypnutom pohone. Ergonómia príplatkových predných sedadiel je oficiálne „oštemplovaná“ aj zodpovednými orgánmi (AGR – nezávislá asociácia lekárov a ortopédov), čo býva dobrým marketingovým ťahom, no komfort sedenia Zafiry Tourer so štandardnými sedadlami je takisto na vysokej úrovni. Výrazne tvarované sedačky majú nastaviteľný sklon sedáku, bedrovú oporu a dokonca aj výsuvnú oporu stehien. Príplatkové anatomické predné sedadlá (490 eur) odporúčame najmä hltačom kilometrov, ktorí hodlajú za volantom Zafiry Tourer tráviť veľkú časť svojho života.

Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
Komfortné cestovanie sľubujú už štandardné predné sedadlá Zafiry Tourer

Konštruktéri Zafiry Tourer odmietli zadné posuvné dvere predstavujúce nespornú výhodu napríklad pri nastupovaní/vystupovaní v stiesnených priestoroch. Zároveň však majú „šúpačky“ aj svoju tienistú stránku v podobe zložitejšej a drahšej konštrukcie, či nepeknej koľajnice na zadnom blatníku, ktorú treba maskovať. Keď už sme pri dverách, treba pochváliť ich veľkorysý uhol otvárania zlepšujúci komfort nastupovania tam, kde to priestor umožňuje.

O dostatku či nedostatku priestoru v druhom rade vôbec netreba polemizovať. Vozidlá segmentu MPV ako jediné ponúkajú aký taký komfort aj na strednom sedadle a Zafira Tourer nie je výnimkou. Tri samostatné sedadlá sa dajú nezávisle posúvať, sklápať a nastaviteľný je aj sklon ich operadiel.

Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
Druhý rad oplýva variabilitou, tretí rad zostáva vhodný iba pre deti

Opel nám navyše pripravil jednu špecialitku, ktorú nazval Lounge Seating. Podstata spočíva v transformácii stredného sedadla na luxusnú lakťovú opierku a súčasné posunutie bočných sedadiel vzad a k pozdĺžnej osi vozidla. Vo výsledku dostávame nadštandardné sedenie v prvej triede. V tejto konfigurácii sú sedadlá v treťom rade úplne v ofsajde. Zadná strana operadiel sa takmer dotýka ich sedákov.

Konfigurácia Longe Seating vás prenesie priamo
Konfigurácia Longe Seating vás prenesie priamo
Zdroj: autor

Tretí rad si zachoval svoju núdzovo-detskú využiteľnosť. Osoby dospelého vzrastu budú trpieť už pri nastupovaní. Bočné sedadlá druhého radu sa odstúpia vyklopením a posunutím vpred (údajne majú aj pamäť polohy, no nám sa nepodarilo prinútiť ich spomenúť si). Vznikne tak pomerne úzka medzera, ktorá sa aj priemerne urastenému dospelákovi bude zdať ako ucho ihly. Gymnastickú zostavu, ktorú je potrebné absolvovať, nebudeme popisovať a ani po usadnutí úľava nepríde.

Na kolená je síce miesta dosť vďaka posuvnému druhému radu, no ich pokrčená pozícia pod bradou zaváňa po desiatich kilometroch jazdy návštevou u ortopéda. Nehovoriac o tom, že si nemáte kam odložiť chodidlá vďaka koľajničkám druhého radu. Stále to teda nie je sedem plnohodnotných miest, ale pre rodinu s deťmi v útlom veku môže byť. Bande odrastených výletníkov odporúčame poobzerať sa po prepravníkoch s koreňmi v úžitkových vodách.

Inak je manipulácia so sedadlami takmer detskou hrou a dve zadné núdzovky pochováte na dne batožinového priestoru skôr než vyslovíte Flex7. Následným sklopením sedadiel druhého radu vznikne takmer rovná plocha bez schodíka. A čo s roletkou batožinového priestoru? Opel jej tradične vyhradil miesto pod dvojitým dnom.

Óda na Flex

Za príplatok 790 eur Opel ponúka svoju ďalšiu špecialitu pod názvom FlexFix. Ide o integrovaný nosič na bicykle, ktorý sa vysúva zo zadného nárazníka. Manipulácia s ním je ľahká a mali by ste ju s trochou praxe zvládnuť za niekoľko sekúnd. Nám sa to v 8-stupňovom mraze nepodarilo bez štúdia návodu úplne rozlúsknuť, kým nám úplne skrehli prsty. Trénovať treba počas cyklistickej sezóny alebo v garáži.

Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
Cyklisti sa zaradujú. Zafira Tourer prináša vylepšený nosič bicyklov FlexFix

Novinkou v prípade Zafiry Tourer je príplatkový adaptér z katalógu originálneho príslušenstva, ktorý rozšíri kapacitu nosiča z dvoch na štyri bicykle. Ďalšou inováciou je to, že nosič sa dá sklopiť do uhla, ktorý umožní prístup do batožinového priestoru aj bez demontáže bicyklov.

Hlučný ale striedmy

Dvojlitrový nafťák sa nepoddal ani tým najtuhším mrazom. Spoľahlivo štartoval na brnk, akurát svoju nevôľu rozhýbať sa po arktickej noci dával najavo hlasným klepotaním. Jeho zvuky do interiéru prenikajú v o čosi väčšej miere než by sa patrilo. Na jeho čiastočné ospravedlnenie môže slúžiť fakt, že testovaná Zafira Tourer mala v čase preberania najazdených asi iba 500 kilometrov.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 750 - 2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Hlučnejší chod motora sme evidovali vo všetkých jazdných režimoch, dokonca aj pri diaľničných rýchlostiach, kedy je zvyčajne zvuk spod kapoty prehlušený svišťaním vzduchu a hukotom odvaľujúcich sa kolies. Na druhej strane treba pochváliť práve izoláciu podlahy a podbehov, ktorá veľmi dobre eliminovala zvuky od hrubozrnných zimných pneumatík na akomkoľvek povrchu a ani aerodynamika veľký rámus nenarobí. Možno preto sa nám zdal motor hlučnejší, než býva zvykom.

Dvojliter dáva o sebe vedieť hlasnejšie než sme
Dvojliter dáva o sebe vedieť hlasnejšie než sme
Zdroj: autor

Inak je dvojliter disciplinovaný a ťahá v súlade s papierovými hodnotami. Turbínka sa dostáva do tempa od 1 500 otáčok, ktoré motor zvláda bez vibračného reptania a dunenia. Na rovnakej úrovni sú otáčky pri rýchlosti 90 km/h na šiestom stupni. Stodvadsiatka znamená 2 000 otáčok a diaľničný limit o dvesto otáčok viac.

Jazdné výkony
Max. rýchlosť
191 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,4 s

Dlhá prevodovka sa prejaví v meste, kde treba na dva najvyššie stupne rovno zabudnúť. So štvorkou si pri rýchlosti 50 km/h vystačíte len tak tak. Dlhé prevody sa podpisujú aj pod priemernú spotrebu, ktorá však bola počas testu ovplyvnená surovosťou nezabehnutého motora.

Neodpustíme si kritiku prevodového mechanizmu. Chápeme, že ťažšie radenie nízkych prevodových stupňov po studených štartoch ovplyvnili extrémne nízke teploty, no kvaltovanie bolo sprevádzané aj klepotaním, ktoré nezmizlo ani po zahriatí na pracovnú teplotu. Takisto pri jazde na nízkych otáčkach a náhlom ubratí plynu sa stále ozvalo otravné klopnutie od prevodovky. Akoby mali mechanické časti nejakú vôľu. Funkčnosti to neprekáža, no nerobí to Zafire Tourer dobré meno.

Spotreba
Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
6,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,7 l/100 km
Priemer testu
6,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
137 g/km
Emisná norma
Euro 5

Napriek nezabehnutému motoru sme si v meste vystačili podľa palubného počítača s priemerom šesť litrov, na diaľnici si Zafira Tourer vypýtala 6,7 litra a na okreskách asi 5,4 litra. Celkový priemer by sa po zábehu mohol dostať pod hranicu šiestich litrov, čo celkom nekorešponduje s papierovou hodnotou 5,2 l/100 km, no aj tak ide o veľmi slušný výsledok.

Insignia + Astra = Zafira Tourer

Podvozok Zafiry Tourer vznikol skrížením Insignie (predná náprava) a Astry (zadná náprava). Gény Insignie vpredu dodávajú už pred jazdou istú dávku sebavedomia, no zadná náprava z menšej a ľahšej Astry si koleduje o poriadnu makačku. V praxi sme pôvod nápravy pochádzajúcej z nižšieho poschodia skladového regálu nijako nepocítili. Aj keď ide o vlečnú nápravu s torznou priečkou, s nerovnosťami a zákrutami sa dokáže statočne popasovať. Vďaka za to patrí jej kombinácii s Wattovým priamovodom.

Dostavník je podkutý nápravami z Insignie a Astry
Dostavník je podkutý nápravami z Insignie a Astry
Zdroj: autor

Wattov priamovod celé zavesenie spevňuje, tým zlepšuje smerovú stabilitu a dodáva vedeniu zadných kolies istotu. Zafira Tourer nám po počiatočných obavách dokázala, že sa na ňu dá spoľahnúť aj na rozbitých cestách, či priečnych nerovnostiach uprostred zákruty.

Pruženie je napriek rozličným pôvodom predného a zadného zavesenia naladené vyvážene a jeho nátura by sa dala charakterizovať ako presný stred medzi tuhosťou a komfortom. Ruka v ruke s perfektnou izoláciou hluku pneumatík ide aj potlačenie buchotania náprav pri zaťažkávacích skúškach na rozožratých zimných cestách.

Made in „Ger-money“

Cenník Zafiry Tourer sa začína sumou 19 990 eur za základnú výbavu Essentia s atmosférickým benzínovým motorom 1.8 a päťstupňovým manuálom. Päťmiestna konfigurácia je štandardom okrem výbavy Essentia aj v prostrednej výbave Enjoy, sedem miest je sériovo až vo výbave Cosmo, ktorá štartuje s cenou 22 990 eur (motor 1.8). Opel momentálne ponúka uvádzaciu zľavu 1 500 eur na všetky verzie.

V základnej výbave Essentia zákazníci nájdu napríklad manuálnu klimatizáciu, audio CD 300 so štyrmi reproduktormi a iba oceľové 16-palcové disky. Enjoy štartujúci cenníkovou cenou 20 790 eur pridáva 17-palcové hliníkové disky, tempomat, trojramenný volant, a lepší audio systém so siedmimi reproduktormi. V základnej konfigurácii dvoch nižších výbav veľmi chýbajú predné hmlovky, ktoré sú dôležitým prvkom aktívnej bezpečnosti, obzvlášť u vozidiel vhodných na cesty mimo mesta. V najvyššej výbave Cosmo nájdete aj inkriminované hmlovky, elektrickú parkovaciu brzdu, dvojzónovú klimatizáciu, sedem sedadiel, spomínané Lounge Seating a dažďový senzor.

Kompletná škála motorov je k dispozícii pre všetky výbavy s výnimkou najsilnejšieho naftového motora 2.0 CDTI ecoFLEX (121 kW/165 k), ktorý neskombinujete so základnou Essentiou. Okrem klasických palív Opel ponúka tradične aj Zafiru Tourer spaľujúcu zemný plyn, vybavenú motorom 1.6 Turbo.

Škoda, že je palubný počítač v sérii až v najvyššej výbave, no existuje na to liek. Opel ponúka túto pomôcku pre výbavu Enjoy v balíku s prednými hmlovkami, koženým volantom a automatickou klimatizáciou za 700 eur, alebo samostatne aj pre výbavu Essentia za 160 eur. Zoznam príplatkov a príplatkových balíkov je veľmi dlhý, preto spomeňme iba systém start/stop za 300 eur a automatickú prevodovku za 1 400 eur pre vybrané verzie.

Cena
Základná cena modelu
od 19 990 €
Základná cena verzie
od 23 490 €
Cena testovaného exemplára
29 750 €

Testovaná Zafira Tourer vo výbave Enjoy bola vylepšená okrem iného prémiovou sadou pre predné svetlá vrátane xenónov, siedmimi miestami na sedenie, či nosičom bicyklov FlexFix za 790 eur. Hodnotu, ktorú zákazník získa za svoje peniaze pri rozumnom konfigurovaní príplatkov, považujeme na nemecké pomery za výbornú.

Silné zbrane

Opel Zafira Tourer istotne nebude konkurovať napríklad sedemmiestnemu cenovému šampiónovi, Chevroletu Orlando, no zato ponúka bohatšiu výbavu a viac možností individualizácie. Medzi voliteľnými prvkami nechýbajú typické špecifiká portfólia Opel začínajúce sa čarovným slovíčkom Flex. Tie istotne prilákajú zopár zákazníkov. No podstatné je, že základ, na ktorom sa bude stavať, je pevný a popri podobne orientovanej konkurencii sa nemusí hanbiť ani za svoju cenu.

Za veľké plus považujeme osobitý dizajn Zafiry Tourer, vyspelý podvozok a prívetivý komfort na palube. Zafira Tourer nie je strohá, ako by sa možno dalo čakať od nemeckého produktu, ale zachováva si punc germánskeho perfekcionizmu. Až na hlučnejší motor a zopár nepríjemných zvukov od prevodového mechanizmu sa Zafire Tourer veľa vyčítať nedá.

Pokračovanie v ďalšej kapitole

Kapitola clanku

Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Zdroj: autor
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 750 - 2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 658 mm
Šírka
1 928 mm
Výška
1 685 mm
Rázvor náprav
2 760 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 583 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 658 kg
Užitočná hmotnosť
843 kg
Celková hmotnosť
2 501 kg
Objem batožinového priestoru
152/710/1860 l
Objem palivovej nádrže
58 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
191 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
6,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,7 l/100 km
Priemer testu
6,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
137 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena
Základná cena modelu
od 19 990 €
Základná cena verzie
od 23 490 €
Cena testovaného exemplára
29 750 €

Video

Diskusia