Test Ford C-Max 1.6 EcoBoost

Testy Test Ford C-Max 1.6 EcoBoost: 150 nadopovaných koní

Foto: autor

22.2. 2012 1:00 Ford C-Max dostal pod kapotu najmodernejší prepĺňaný agregát z rodiny EcoBoost. Testovali sme ho s naladením na 150 koní.

Kapitola clanku

Modernizovaný Ford C-Max je na trhu od leta minulého roku a naším redakčným testom prešiel už dvakrát – s atmosférickým benzínovým motorom 1.6 Ti-VCTv predĺženej verzii Grand C-Max aj s populárnym naftovým agregátom 1.6 TDCi. Po týchto dvoch motorizáciách, ktoré v našich zemepisných šírkach patria medzi najpredávanejšie, sme sa C-Max rozhodli vyskúšať aj s novým motorom EcoBoost, ktorý malému rodinnému MPV poskytne až 150 nadopovaných koní.

Aj pre rodinný C-Max ponúka Ford svoje
Aj pre rodinný C-Max ponúka Ford svoje
Zdroj: autor

Keď hovoria tabuľky

Pre C-Max je moderný EcoBoost dostupný v súčasnosti jedine s naladením na  110 kW (150 k). Výkonnejší 180koňový variant sa v cenníkoch importéra nenachádza. Najvyšší výkon je dostupný pri 5 700 otáčkach. Štandardný maximálny krútiaci moment 240 Nm je vodičovi k dispozícii medzi 1 600 a 4 000 otáčkami, čo sú na benzínový motor nadpriemerné parametre.

Dĺžka
4 380 mm
Šírka
1 828 mm
Výška (bez str. nosiča)
1 626 mm
Rázvor náprav
2 648 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 460 kg
Užitočná hmotnosť
525 kg
Celková hmotnosť
1 900 kg
Objem batožinového priestoru*
471 / 1 723 l
Objem palivovej nádrže
55 l

Motory EcoBoost navyše disponujú funkciou dočasného prekročenia plniaceho tlaku, ktorá zvyšuje maximálny krútiaci moment (v prípade testovaného agregátu) na 270 Nm po dobu 15 sekúnd v pásme medzi 1 900 a 3 500 otáčkami.

Stopäťdesiat koní dostanete ako základ,
Stopäťdesiat koní dostanete ako základ,
Zdroj: autor

Pri pohľade na čísla musí byť každému fanúšikovi automobilizmu jasné, že motory z rodiny EcoBoost patria medzi súčasnú špičku na trhu. Moderné benzínové agregáty už Ford potreboval ako soľ a je veľmi dobré, že si ich nenechal iba pre Focus či Mondeo, ale ponúka ich aj záujemcom o rodinný C-Max, či väčší S-Max.

Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 596 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 700/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 600-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

A sily im ponúka viac než dostatok. Pri spojení s presnou manuálnou prevodovkou a dobre odladeným podvozkom si je možné s C-Maxom užiť aj rýchlejšiu jazdu. Motor spontánne ťahá takmer od voľnobehu a vďaka poctivej porcii krútiaceho momentu prítomného v širokom spektre otáčok si príliš nemusíte lámať hlavu so zaradeným rýchlostným stupňom ani pri predbiehaní na okreske.

Eco ako economical?

Ford sľubuje pre C-Max s EcoBoostom pod kapotou v meste spotrebu 8,8 litra. Aj napriek ukrutnej zime a studeným štartom v teplotách pod -10° C sa nám podarilo dosiahnuť mestský testovací priemer 8,4 litra, čo považujeme za výborný výsledok.

C-Max je z celej rodiny nových Fordov dizajnovo
C-Max je z celej rodiny nových Fordov dizajnovo
Zdroj: autor

Pokojná jazda nedeľným mestom znamenala spotrebu ešte o liter nižšiu. Naopak, keď sme plynový pedál pritlačili do podlahy a snažili sa z malého rodinného MPV urobiť pretekára, priemerná spotreba neposkočila až tak dramaticky, ako sme očakávali. Výsledných 9,7 litra pri ostrej jazde je stále dobrá hodnota.

Mesto - normovaná
8,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,6 l/100 km
Mesto - počas testu
8,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,0 l/100 km
Priemer testu
8,1 l/100 km

Mimo mesta sa rozdiely v jazdnom štýle na spotrebne odrazia výraznejšie. Pokiaľ sa príliš neponáhľate, dokážete bez výrazných obmedzení na okresných cestách udržať spotrebu okolo 5,5 litrovej hranice. Ak ale chcete majiteľom kadejakých parádnych sedanov rozstrapatiť kučery, priemer s radosťou vyskočí až na osem litrov. A presne takú hodnotu sme motoru EcoBoost namerali aj pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h.

Príkladne kultúrny

V čom však motor EcoBoost priam exceluje, je kultúra chodu a celkový prejav. Pri státí na voľnobehu sa do interiéru neprenášajú prakticky žiadne vibrácie. Mimoriadne citlivý jedinec možno niečo zbadá v oblasti volantu, tu už ale skôr ide o cielené hľadanie nedostatkov. Zvukový prejav tohto malého oturbeného agregátu si zaslúži jednotku s hviezdičkou. Napriek použitiu v rodinnom C-Maxe má mocný, hrubý zvuk, ktorý po riadnom zošliapnutí pedálu prinúti mnohých ľudí k otočeniu.

Pokiaľ ale ručičku otáčkomera držíte v spodnej polovici dostupného spektra, v kabíne je motor počuť minimálne. Úplné ticho to síce nie je, ale odhlučnenie je aj tak veľmi dobré. Motor trošku prekvapivo dáva o sebe vedieť pri diaľničných presunoch. Vo vyšších rýchlostiach je tiež badateľný hluk od zimných pneumatík a trochu sa ozýva aj aerodynamika.

Nový C-Max má vyššiu stavbu ako bežné automobily
Nový C-Max má vyššiu stavbu ako bežné automobily
Zdroj: autor

Motory EcoBoost sú štandardne spojené s manuálnou šesťrýchlostnou prevodovkou, vo Forde nazývanou Durashift. Samotná prevodovka je tuhá a presná. Má síce dlhšie dráhy, s trochou cviku však nie je problém ani športová jazda. Citlivosť spojkového pedálu je priam ukážková. C-Max s EcoBoostom vám pri jazde dovolí skutočne veľa, ani menej skúsený vodič by nemal mať problém s rozjazdmi, či nechceným zhasínaním motora. Ford v súčasnosti neponúka možnosť spojenia motorov EcoBoost s automatickou prevodovkou. Dvojspojkový PowerShift by im však skutočne išiel k pleti.

Cena. Ach tá cena

Prepĺňaný motor EcoBoost s objemom 1,6 litra jednoznačne patrí k tomu najlepšiemu, čo je možné dnes v danej objemovej triede na trhu nájsť. Pri naladení na 150 koní síce neponúka najlepší pomer kilowattov na deci objemu, jeho prednosťou je ale výborné vyváženie dynamiky, kultúry chodu a úspornosti. Ford si je predností nového prepĺňaného agregátu vedomý a preto aj nastavil cenovku dosť vysoko. Oproti atmosférickému motoru Ti-VCT naladenému na 125 koní (92 kW) si pri rovnakej výbave priplatíte 2 290 eur (1 960 eur pri akciovej cene, ale s nižšou výbavou v neprospech slabšieho motora) a v porovnaní so  105-koňovým (77 kW) benziňákom až 3 080 eur.

Motor z rodiny EcoBoost je pre C-Max výbornou
Motor z rodiny EcoBoost je pre C-Max výbornou
Zdroj: autor

A to už je suma, ktorú bežný Slovák neprehryzie a zároveň dôvod, prečo sa s C-Maxom s EcoBoostom pod kapotou na našich cestách budeme stretávať iba zriedka. Je to však škoda, lebo tento agregát by si rozhodne zaslúžil masovejšie rozšírenie. Kým však Ford nepohne s cenou, musíme všetkým záujemcom o benzínový C-Max odporučiť lacnejšiu atmosférickú alternatívu, ktorá za dané peniaze ponúkne lepšiu protihodnotu. Aj napriek pocitom, ktoré C-Max vyvoláva, nejde o veľké auto a 125 koní poskytne dostatok energie pre bežné jazdenie.

TIP: Test Ford C-MAX 1.6 Ti-VCT: Asketický univerzál

Tak či onak, Ford si zaslúži pochvalu, lebo ako jeden z mála výrobcov má vo svojej ponuke (aj akciovej) atmosférické i prepĺňané benzínové motory s rozdielnymi výkonmi. Jediným malým nedostatkom je absencia automatickej prevodovky pre benzínové agregáty, záujemca o C-Max s automatom si dvojspojkový PowerShift môže zvoliť jedine k dvojlitrovým dieselom. Aj tento nedostatok by ale mal byť neskôr odstránení a automat výrobca ponúkne aj pre motory EcoBoost.


Kapitola clanku
Test Ford C-Max 1.6 EcoBoost
Test Ford C-Max 1.6 EcoBoost
Zdroj: autor
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 596 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 700/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 600-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 380 mm
Šírka
1 828 mm
Výška (bez str. nosiča)
1 626 mm
Rázvor náprav
2 648 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 460 kg
Užitočná hmotnosť
525 kg
Celková hmotnosť
1 900 kg
Objem batožinového priestoru*
471 - 1 723 l
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
204 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,6 l/100 km
Mesto - počas testu
8,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,0 l/100 km
Priemer testu
8,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
154 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena
Základná cena modelu
od 14 990 €
Základná cena verzie
od 21 760 €
Cena testovaného exemplára
20 490 €*
*akciová ponuka Champion X

Video

Diskusia