Downsizing vymazal z automobilového sveta veľa výborných motorov. Zmenšenie zdvihového objemu a naháňania konských síl turbodúchadlami mnohé automobilky zvládli na jednotku, no charakter techniky občas utrpel. Príkladom za všetky je 6,2-litrový osemvalec AMG. Jeho štvorlitrový biturbo nástupca je vskutku výborný, napriek tomu mnohí atmosféru právom oplakávajú.
Medzi pohonné jednotky s výborným prejavom patrí aj radový benzínový šesťvalec B58 od BMW, ktorý nadväzuje na dlhú evolučnú líniu agregátov s rovnakou koncepciou. Napriek prepĺňaniu ide o rýchlo reagujúci motor s perfektným zvukom. V minulosti sme sa o tom už viackrát presvedčili, jeho slabšie naladenie sme si skúsili v sedane 340i aj príbuznom Gran Coupé so štítkom 440i a silnejšie pod kapotou väčšej päťky. Teraz sme k nemu vrátili v teste kombi spadajúceho pod rad tri.
V laku Sunset Orange mu to sekne
Aktuálna generácia bavorskej trojky čoskoro ukončí svoje pôsobenie. Mníchov už intenzívne testuje jej nástupcu, prototypy sú pravidelnou potravou fotografov. Napriek tomu na aktuálnom vozidle jeho vek až tak nevidieť. Stále má celkom šmrnc, najmä v omladenej podobe.
Testovaný model Touring patril k edícii nazvanej M Sport Shadow. Popri ostrejšie štylizovanom bodykite sa vyznačuje množstvom čiernych detailov, ktoré v našom prípade kontrastovali s lakom Sunset Orange. Ide o ťažko prehliadnuteľnú oranžovo-červenú metalízu.
V interiéri začínajú byť roky citeľné, najmä v porovnaní s aktuálnou päťkou. Tá pôsobí modernejšie a zároveň o poznanie luxusnejšie. Problémom jej menšieho i služobne staršieho súrodenca sú materiály, ktoré celkom nezodpovedajú dnešným štandardom prémiovej strednej triedy. Okrem kvalitnejšie pôsobiacich plastov by sme tu privítali tiež jemnejšie kožené čalúnenie.
Okrem výberu dielcov však kabíne BMW prakticky niet čo vyčítať. Svojím vybavením drží krok s dobou, nakoľko ho automobilka viackrát upravovala a rozširovala. Od nášho posledného rande s týmto Bavorom došlo napríklad k implementácii displeja namiesto analógových prístrojov. Tie pripomínajú zachované strieborné rámiky, za ktorými sa nachádza dobre známy panel. Ide o funkčne jednoduchšiu verziu obrazovky neumožňujúcu napríklad zobrazovanie mapy navigačného systému.
Benzínový šesťvalec je návykový
Bavorské kombi sme testovali po polčasovej modernizácii, vtedy sme mali k dispozícii naftový šesťvalec 330d. Teraz padla voľba na benzín nesúci štítok 340i xDrive. Ako sme už naznačili, tento motor si veľmi ceníme. Charakterovo podľa nás prekoná aj biturbo agregát S55 poháňajúci modely M3/M4. Navyše, ten sa sériovo nemontuje s praktickou päťdverovou karosériou.
Tristoštyridsiatka je pri verzii Touring vrcholom ponuky, absenciu plnohodnotného športovca označeného písmenom M však ako problém nevidíme. Na sťažnosti niet dôvod. Šesťvalec dosahujúci výkon 240 kW (326 k) a krútiaci moment 450 Nm dokáže ťahať ako bláznivý a navyše poteší návykovou mechanickou melódiou. Jazdiť s ním podľa predpisov je náročné.
Oproti vlani testovanému sedanu je rodinne orientovaný variant ťažší a reálne tiež pomalší. Na stovke je o desatinu neskôr, trvá mu to teda rovných päť sekúnd. V skutočnosti ide o nepostrehnuteľný rozdiel. Aj vďaka donekonečna ospevovanému osemstupňovému automatu a systému xDrive akceleruje BMW veľmi presvedčivo a vysokú rýchlosť si dokáže vďaka špičkovému podvozku udržať aj v zákrutách. Slovné spojenie športové kombi v tomto prípade platí do bodky.
Vinou väčšej hmotnosti a horšej aerodynamiky sme pri súčasnom teste dosiahli vyššiu spotrebu než pri štvordverovom variante, no šlo o zanedbateľné rozdiely. Najviac rástli hodnoty v meste. Dosiahli sme v ňom 10,4-litrový priemer, čo je na auto týchto parametrov stále dobré. Diaľnicu absolvoval Bavor za 8,1 l/100 km. Mimo nej apetít klesol, zastavil sa presne na čísle sedem.
Bez opcií cena presahuje 55-tisíc
Päťdverová trojka štartuje na slovenskom trhu cenou 34 450 eur. Samozrejme, šesťvalec s pohonom xDrive tvoriaci vrchol modelovej palety je postavený podstatne vyššie. V základnej forme presahuje hranicu 55-tisíc. Skúšaný kúsok patril k edícii M Sport Shadow, ktorá ku kúpnej cene pridala 6 250 eur prinášajúcich špecifický bodykit i farebné vyhotovenie. K tomu sa pridali ďalšie opcie.
Deväť stovák navyše stál exkluzívny lak Sunset Orange, po sedem pridali adaptívne tlmiče a silnejšie brzdy. Viac než tisícka sa doplácala za devätnásťpalcové disky. Najväčšími položkami boli už tradične balíky vybavení, menovite First Class Upgrade, Business Class a Innovation. Ich súčasťou bolo množstvo moderných prvkov. Kombi bolo bohato vybavené, no jeho cena dosiahla až 76 558 eur.
Heslo automobilky tu naozaj platí
Vzhľadom na vek aktuálneho radu tri je viac než jasné, že dlho v ponuke nezostane. Nástupcu pravdepodobne spoznáme už počas tohto roka. Už sa o ňom kadečo pošuškáva, spomínajú sa tiež konkrétne verzie. Dožije sa ďalšej generácie vyhotovenie 340i xDrive Touring? Nie je to isté, naše želanie však znie jasne: Prosíme, nezabíjať! Tento model by nám chýbal...
Špičkový rodinný variant radu tri poháňaný šesťvalcom je perfektné športové kombi, ktorému možno vyčítať snáď len niektoré materiály v interiéri. Má moderné vybavenie, výborné jazdné vlastnosti a najmä motor prekypujúci charakterom. Heslo automobilky Freude am Fahren, teda radosť z jazdy, nie je ani v tomto prípade len nejakým prázdnym tvrdením.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R6
|
Zdvihový objem
|
2 998 cm3
|
Max. výkon
|
240 kW/326 k
|
pri otáčkach
|
5 500/min
|
Max. krútiaci moment
|
450 Nm
|
pri otáčkach
|
1 380-5 000/min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
8-stupňová automatická
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 633 mm
|
Šírka
|
1 811 mm
|
Výška
|
1 429 mm
|
Rázvor náprav
|
2 810 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 685 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 760 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
545 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 230 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
495/1 200 l
|
Objem palivovej nádrže
|
60 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
250 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
5,0 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
10,1 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
6,1 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
7,6 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
10,4 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
8,1 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
7,0 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
176 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Štandardné cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 34 450 €
|
Základná cena verzie
|
od 55 050 €
|
Cena testovaného exemplára
|
76 558 €
|