Toyota má na svojom konte viacero ikonických modelov. Výpočet môže začať Corollou či Suprou, dnes už legendou s označením Prius, a pokračovať až k terénnemu typu Land Cruiser. Práve ten nesie výrazné dedičstvo minulosti a je overený naprieč celou zemeguľou.
Fakt, že Land Cruiser je len ťažko zastaviteľným tankom, je nepopierateľný. Na mieste je však otázka, či sa drsný off-road dokáže popasovať aj s modernými SUV, ktoré podobne nekompromisné automobily vytláčajú z trhu. Môže ponúknuť podobný komfort, priestor či výbavu?
Viac štýlu pre tank
Testovaná generácia automobilu už za sebou má nejaký ten rok pôsobnosti, no na exteriéri to príliš nebadať. Gigant totiž pred necelým rokom prešiel v poradí už druhým faceliftom, ktorý jeho exteriér zušľachtil a posunul do úplne inej roviny. Zvláštna predná časť je už teraz minulosťou.
Miesto pôvodnej koncepcie sú teraz predné Bi-LED reflektory podstatne konvenčnejšie a my tento krok vítame. LC-čko už nevyzerá ako keby prišlo z inej planéty, ale pôsobí dojmom, ktorý mu prináleží - je reprezentatívnejšie, honosnejšie a omnoho štýlovejšie.
Toyota sa v prípade typu Land Cruiser nesnaží skrývať jeho drsný charakter. Práve naopak, rada ho zvýrazní a stavia na ňom. Svedčí o tom napríklad aj výrazne tvarovaná kapota či svalnaté blatníky, ktoré skrývajú kolesá s rozmermi 265/55 R19. Zboku sa toho na striktne praktickej karosérii veľa vymyslieť nedá, nájde sa tu však niekoľko prelisov, ktoré podčiarkujú podstatu tohto automobilu.
Facelift sa decentne odrazil aj na zadnej časti, koncové svetlá totiž dostali iný dizajn a diódovú architektúru. Inak však už z diaľky bezpečne rozoznáte, že ten tank, ktorý pred vami rozráža kilogramy vzduchu, je legendárny Land Cruiser. Modernizácia, aj keď jemná, automobilu veľmi prospela a spravila z neho omnoho štýlovejšieho hráča. To je dobre, v teoretických súbojoch s modernými SUV dobrý image nikdy nie je na škodu.
Nádych automobilovej klasiky
Facelift sa možno na exteriéri podpísal len decentne, v interiéri ho však je cítiť okamžite. Nová palubná doska a predovšetkým centrálna konzola sú elementy, ktoré modelu dodávajú sviežejší nádych. Áno, v interiéri by ste márne čakali absolútnu modernu či futuristické poňatie ovládacích prvkov, popravde nám to však ani nevadilo.
Je pozitívom, že tento off-road má špeciálny ovládací prvok snáď na každú funkciu, ktorú si dokážete predstaviť. Niekoľkominútové prezeranie nastavení v infotainmente tu nehrozí. Chcete si zdvihnúť voľnobežné otáčky? Nech sa páči, máte na to tlačidlo! Chcete autu prikázať, aby sa miesto jednotky rozbiehalo so zaradeným druhým prevodovým stupňom? Stačí jedno zmačknutie kvalitného “gombíka” a o všetko je postarané.
Zvláštne tlačidlo má napríklad aj spúšťanie automatických diaľkových svetlometov, ostreku reflektrovo, vyhrievania čelného skla, volantu, aktivovanie rôznych off-roadových funkcií… Podľa nášho opisu by sa mohlo zdať, že tu tých gombíkov je až moc a človek sa v nich ľahko stratí. Opak je však pravdou, sú umiestnené rozumne a prehľadne, vodič ich má po ruke a ľahko si zapamätá, čo kde nájde. Je smutné, že interiér s takouto skvelou ergonómiou sa už dnes vidí len málokedy. O to viac si však ceníme výnimky, medzi ktoré patrí napríklad aj Land Cruiser.
Zvonku Toyota, zvnútra Lexus?
Okrem príjemného spomínania na časy, kedy ešte displeje v autách slúžili skutočne najmä ako navigácia, sa nám kabína Land Cruisera páčila aj kvôli inej, veľmi dôležitej veci. Cítiť z nej poctivý prístup a kvalitu. Doslova platí, že po nasadnutí do LC-čka sa v ňom budete cítiť ako v Lexuse. Náhoda? Nemyslíme si.
Príbuznosť s prémiovým teréniakom Lexus LX tu totiž už na prvý pohľad odhalí prístrojová doska. Tá sa skladá z nezameniteľných materiálov, ktoré možno bežne vidieť len v luxusnej dcérskej firmy automobilky Toyota. Príslušnosť k vyššej sorte prezradí aj prítomnosť poctivého dreva a vynikajúcej kože. Áno, nájdu sa tu aj klasické sivé plasty, nejaký priestor však treba nechať aj Lexusu, no nie?
Navyše, spomínané plasty nám vôbec neprekážali, tiež totiž neboli tvrdé a už vôbec nevŕzgali. Absolútne nikde a za žiadnych okolností. Na Land Cruisery môžete grobiansky valiť rýchlosťou 150 km/h po katastrofálnej poľnej ceste a interiér sa stále správa, akoby ste boli len na pokojnom nedeľnom výlete. Skvelé!
Orientácia na rodinu
V prípade Toyoty Land Cruiser si môžete priplatiť 1 400 eur za paket family, vďaka ktorému vám do výbavy pribudnú elektricky ovládané sedadlá tretieho radu aj s príslušnými airbagmi. Ak vzadu potrebujete voziť deti, ide o investíciu na nezaplatenie. Na druhú stranu, napriek masívnym rozmerom LC-čka tu dospelí, najmä muži priemernej a vyššej postavy, budú trochu trpieť. Je tu viac miesta než v potenciálne konkurenčných C-SUV, ktoré stoja na hrane kompaktného segmentu, no stále nejde o úplne plnohodnotné kreslá.
Na druhom rade sedadiel sa však na akúkoľvek stiesnenosť sťažovať nedá. Pokojne aj traja dospelí na nej majú k dispozícii vyhrievané sedadlá, vlastnú klimatizačnú jednotku a za príplatok 2 600 eur aj lepší výhľad v podobe strešného okna. Súčasťou balíka VIP Executive však nie je len panoramatické sklo, ale aj informačno-zábavný systém pre cestujúcich v druhom rade. Jeho displej sa vysúva zo strechy, má obstojné rozlíšenie, prehrávač CD, DVD, vstupy USB či microSD a vlastné diaľkové ovládanie. V druhom rade teda nuda nehrozí.
>>> Pozrite si batožinový priestor Land Cruiseru detailne <<<
Pri hodnotení veľkého teréniaku nemožno opomenúť batožinový priestor. Jeho základný objem dosahuje úroveň 621 litrov a maximálne sa dá nafúknuť takmer až na 2 000 litrov. Ide o solídnu jaskyňu s neexistujúcou nakladacou hranou a pravidelným tvarom. Piate dvere sa otvárajú doboku, o prístup do kufra sa však stará aj výklopné sklo, ktoré je v mnohých prípadoch postačujúce. Variabilitu interiéru Land Cruisera si môžete detailne prezrieť v našej galérii.
Mágia na povel
Vzhľadom na dnešnú dobu, kedy sa aj z veľkých rebelov stávajú omnoho uhľadenejšie vozidlá, by sa dalo čakať, že Land Cruiser stratil prinajmenšom časť svojich off-roadových schopností. Hneď na začiatku musíme povedať, že to nie je pravda. To, o čo sa kedysi okrem radiacej páky starali pokojne ešte dve ďalšie, je už dnes totiž súčasťou sofistikovaného a inteligentného celku.
Redukciu radíte jednoduchým otočením ovládača, podobným spôsobom regulujete aj svetlú výšku automobilu či uzamykanie medzinápravového diferenciálu. Na želanie je k dispozícii aj uzávierka zadného diferenciálu, po novom však v ponuke nájdete aj nový samosvor typu Torsen. S ním je jazda ešte jednoduchšia a prirodzenejšia - auto samo rozhodne, kedy ho má zamknúť a kedy to zasa netreba.
Na laických spolujazdcov pôsobí ako mágia zapnutie systému Crawl, ktorý automobil prepne do maximálnej pohotovosti a vyšplhá za vás v podstate akýkoľvek kopec. Tempo “kráčania” si pritom opäť upravujete úplne intuitívne - jednoduchým otočením ovládača. Potom už vám nezostáva nič iné, len sledovať svoje okolie a vychutnávať si uhol, ktorý práve vaše viac než dvojtonové monštrum prekonáva. Pomôcť vám pri tom môže 360° pohľad vytvorený niekoľkými kamerami.
Off-road sme samozrejme skúšali na viacerých typoch povrchov, v blate i na suchu. Neradi objavujeme Ameriku a preto povieme len toľko, že Land Cruiser ťažko hľadá premožiteľa. Je omnoho pravdepodobnejšie, že jeho šofér si už netrúfne na prekážku, ktorú by on ešte zvládol. Jediným limitom testovaného automobilu boli cestné pneumatiky. Obujte mu poriadne gumy s terénnym vzorom a môžete s ním komfortne prejsť okolo sveta.
Rámová konštrukcia skombinovaná s predným nezávislým zavesením kolies, zadnou štvorprvkovou nápravou s priečnym stabilizátorom a pokročilým permanentným pohonom všetkých kolies je ešte stále zaručeným receptom na úspech na nerovnostiach takmer za každých podmienok.
Tuhosť tohto mamuta však v kombinácii s pneumatickým podvozkom má aj svoju achilovku. Sú ňou ostré priečne nerovnosti (nízke obrubníky a podobne), ktoré vedia potrápiť podvozok a posádke znepríjemniť život. Viac-menej ide o jedinú viditeľnú slabinu, ktorú LC-čko pri teste prejavilo.
Rýchlosť mu nie je cudzia
Hneď ako vypnete režim Crawl a z náročného terénu sa dostanete na šíre pláne plné poľných či šotolinových ciest, začnete si užívať inú stránku teréniaku. Fascinuje nás, že si zachováva svoju gráciu aj pri krkolomnej jazde po deravých nespevnených komunikáciach. Podvozok funguje excelentne aj vo vysokých rýchlostiach a to isté platí aj pre pohon všetkých kolies. Nebuďte prekvapený, ak vám na zákrute prašnej cesty jemne zapláva zadná časť, to možno len medzinápravový diferenciál automaticky poslal 70 % krútiaceho momentu na zadok, aby vás stabilizoval.
Land Cruiseru je v podstate úplne jedno či idete po asfalte alebo letíte cez rozbahnené kaluže. Jedinou hranicou tu totiž je fyzika a hmotnosť vozidla. Tá nie je zanedbateľná a treba s ňou rátať - ak viac než dvojtonový off-road utrhnete v zákrute, následky nárazu masy poctivých materiálov môžu byť nemilé.
Za bežných okolností však LC-čko pripomína mäkkučkú luxusnú limuzínu. Je plavné, extrémne komfortné a v kabíne je ticho aj pri diaľničnej stotridsiatke. Všestrannosť tohto typu nás neprestávala udivovať počas celého testovania. Land Cruiser má vždy čím prekvapiť a netreba ho podceňovať.
Zaujímavá voľba
Jediný agregát v ponuke je veľmi zaujímavý už len svojou konštrukciou. Ide o prepĺňaný vznetový štvorvalec, ktorý však ponúka zdvihový objem až na úrovni 2,8 litra. Pri takejto dispozícii už mnohí výrobcovia siahajú po šesťvalcoch, Toyota však zostala pri štvorici. Aj motor akoby vyjadroval postoj celého vozidla - je odolný, vo svojej podstate jednoduchý a napriek tomu pohodlný. Výkon 130 kW (177 k) či krútiaci moment 450 Nm pri 1 600 - 2 400 ot./min. síce nepôsobí extra lákavo, no autu bohato dostačuje.
Krútiaci moment vrcholí v relatívne úzkom pásme otáčok, no moderný šesťstupňový automat s ním vie pracovať veľmi pekne. Jeho prítomnosť sme ocenili aj teréne - jemné rozbiehanie zvláda skvelo a na pokyny plynového pedálu reaguje citlivo. Relatívne citlivý je aj k peňaženke majiteľa, napriek solídnej dynamike si totiž zachováva rozumný apetít.
V meste či na diaľnici s ním budete jazdiť nad úrovňou 10 litrov na 100 kilometrov, na vidieku však klesnete na údaj 7,5 l/100 km. V realite nás však potešil najmä fakt, že s autom môžete narábať prakticky akokoľvek, no v dlhšom časovom horizonte sa priemeru 10 l/100 km vzdialite len veľmi obtiažne. Ak plánujete jazdiť v teréne či dynamicky, môžete v skutočnej premávke rátať maximálne s takouto cifrou.
Prémiová kvalita, vyššia cena
Land Cruiser je rozhodne jedným z najuniverzálnejších vozidiel, ktoré sa u nás aktuálne dajú kúpiť. Cenou začína už na úrovni 39 990 eur, naša “plnka” však vyšla až 66 990 eur. To už na neprémiový automobil nie je málo, lenže… LC-čko v skutočnosti nie je tak úplne neprémiové.
Vo vyhotovení Executive s paketmi Family či VIP Executive už ide o seriózne vybavený automobil s vynikajúcimi materiálmi a schopnosťami, ktoré dokáže napodobniť len hŕstka konkurentov. Prirovnanie k prémii tu vôbec nie je mimo misu a dokazuje to aj blízke príbuzenstvo s Lexusom LX.
Svet bez hraníc a limitov
Toyota Land Cruiser pôsobí ako automobil vystrihnutý z iného sveta. Sveta, kde prakticky neexistujú hranice a limity. Samozrejme, aj LC-čko tie svoje dokáže nájsť, medzi nimi však existuje toľko priestoru, koľko ponúkne len máloktorý iný automobil. Ak by sme si chceli kúpiť čo najvšestrannejšie, no pritom komfortné vozidlo, ikonická Toyota by bola rozhodne jednou z prvých možností.
Už teda zostáva odpovedať len na otázku, či sa drsný off-road dokáže popasovať aj s modernými SUV, ktoré podobne nekompromisné automobily vytláčajú z trhu. Môže ponúknuť podobný komfort, priestor či výbavu? Áno, samozrejme, že môže. S bežnými mestskými SUV spraví rýchly proces a niekoľko z nich si pokojne dá na raňajky. Oproti nim má len jednu nevýhodu - je menej futuristický a drahší. Avšak pre šoféra, ktorý hľadá klasiku, eleganciu, ergonómiu a unikátnu všestrannosť, sa hodí ako máločo iné.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
2 755 cm3
|
Max. výkon
|
130 kW/177 k
|
pri otáčkach
|
3400/min
|
Max. krútiaci moment
|
450 Nm
|
pri otáčkach
|
1600-2 400/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
všetky štyri kolesá
|
Prevodovka
|
6-stupňová automatická
|
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
|
|
Dĺžka
|
4 780 mm
|
Šírka
|
1 885 mm
|
Výška
|
1 845 mm
|
Rázvor náprav
|
2790 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
2 280 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
2 355 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
710 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 990 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
621/1934 l
|
Objem palivovej nádrže
|
87 l
|
JAZDNÉ VÝKONY
|
|
Max. rýchlosť
|
175 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
12,7 s
|
SPOTREBA
|
|
Mesto - normovaná
|
9,5 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
7,2 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
8,0 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
10,5 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
10,7 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
7,5 l/100 km
|
EMISIE
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
212 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 39 090 €
|
Základná cena verzie
|
od 61 890 €
|
Cena testovaného exemplára
|
66 990 €
|