Opel zavŕšil éru koncernu General Motors vo veľkom štýle. Posledným vozidlom vyvinutým bez prispenia jeho aktuálnych majiteľov zo skupiny PSA bola vlajková loď značky, Insignia druhej generácie. O jej kvalitách sme sa presvedčili už viackrát. Oslovila nás pri prvom rande s liftbackom, ale dobré dojmy zanechala aj pri skúške naftového kombi a tiež jeho výkonnej benzínovej odrody.

Vlajkovú loď značky Opel sme si skúsili vo verzii Country Tourer
Zdroj: Marek Pokrývka

Nedávno navštívil vrcholný produkt nemeckej automobilky našu redakčnú garáž opäť. Šlo o model Country Tourer, ktorý Rüsselsheim ponúkal už pri predchodcovi. Teraz recept naň zopakoval. Vlastnosti novinky sme preverili v teste, jazdili sme so slabším vznetovým variantom disponujúcim manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies.

Kombi s tmavým plastovým brnením

Od štandardného vyhotovenia sa táto verzia odlišuje na prvý pohľad. Veľké kombi dostalo skutočne výrazné nadstavce blatníkov z tmavého plastu, na ktoré nadväzujú prahy a nárazníky vyrobené z rovnakého materiálu. Oživením spodnej časti bodykitu sú dielce lakované striebornou farbou. Vzadu sa nachádzajú aj pochrómované lichobežníky evokujúce zakončenie výfukového potrubia, no v skutočnosti ide len o imitáciu s plným vnútrom. Exhaláty motor vypúšťa inde.

Svetlá výška kombi Insignia veľmi nerástla, zväčšila sa o 25 mm
Zdroj: Marek Pokrývka

V terénne štylizovanej verzii má Insignia aj špecifické disky kolies, ktoré majú dvojfarebný finiš a priemer osemnásť palcov. Ráfiky prispievajú k štýlovému vzhľadu auta. Nad osemnástkami ktovieako veľa priestoru nie je, odstup nemeckého vozidla od zeme totiž stúpol iba o 25 mm. Svetlá výška teda dosahuje 146 milimetrov. Táto hodnota prekonáva väčšinu bežných áut, no prakticky všetci konkurenti majú pod sebou viac priestoru. Nehovoriac o zástupcoch kategórie SUV.

Pre neveľkú svetlosť nemožno Country Tourer brať do náročných podmienok. Už hlbšie vyjazdené koľaje stačia na to, aby sa občas ozvalo šuchnutie spodnej časti auta o hlinu. Na zdolávanie poľných ciest to stačí. Malá zmena výšky však prináša aj minimálny posun v jazdných vlastnostiach, dobrou správou je najmä zachovanie vysokej úrovne komfortu. V tomto smere Opel s adaptívnymi tlmičmi exceluje.

V interiéri automobilu zostalo prakticky všetko po starom
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem naladenia podvozka prispieva k pohodliu pasažierov veľkou mierou dostatok priestoru na palube, najmä v pozdĺžnom smere. Z tohto hľadiska nedošlo k žiadnym zmenám. Interiér zostal prakticky nedotknutý, chýbajú aj zvyčajné označenia na sedadlách či riadiacej páke. Jediným identifikátorom vyhotovenia sú kovové prahové lišty.

Naftový štvorvalec, manuál a štvorkolka

Technická stránka modelu Country Tourer môže mnohých prekvapiť. Kým valná väčšina takto koncipovaných vozidiel má štvorkolku štandardne, Opel ponúka svoje zvýšené kombi aj s predným pohonom. V našom prípade kombi roztáčalo všetky kolesá. Šlo o základný rozdiel, ktorým sa jeho vnútornosti odlišovali od predtým skúšaného naftového exemplára. Pod kapotou bol totiž opäť dvojlitrový turbodiesel s výkonom 125 kW (170 k) doplnený šesťstupňovou mechanickou prevodovkou.

Dvojlitrový turbodiesel pracuje pružne a má dostatočný výkon
Zdroj: Marek Pokrývka

Manuálu možno vytknúť dlhé dráhy, ktoré by navyše mohli byť presnejšie. Pracovať s ním však vďaka charakteru motora nie je nutné príliš často. Vznetový štvorvalec má totiž krútiaci moment 400 Nm a veľkú porciu z toho ponúka v širokom rozmedzí otáčok. Pružným charakterom poteší.

Napriek dobrému subjektívnemu pocitu z dynamiky nejde reálne o rýchly model. Pohon oboch náprav podľa papiera predĺžil šprint na stovku o celú sekundu, no prináša väčšiu istotu na šmykľavých povrchoch. S blatom sa Opel dokázal dobre popasovať. Štvorkolka zároveň pozitívne vplýva na jazdné vlastnosti, pri rýchlej jazde vďaka nej menej cítiť nos zaťažený naftovým motorom.

Táto verzia typu Insignia nemá pohon oboch náprav v základe
Zdroj: Marek Pokrývka

Technika nás prekvapila spotrebou v mestskom režime. Podľa papiera mala vinou štvorkolky stúpnuť o viac než liter, no my sme naopak zaznamenali pokles o štyri deci na úroveň 7,7 l/100 km. V ostatných režimoch už bol Country Tourer smädnejší. Na diaľnici dosiahol 6,6-litrový priemer a presuny okresnými cestami absolvoval s výsledkom 5,2 litra na sto.

Základná cena je presne 23 690 eur

Vo forme klasického kombi sa Insignia na našom trhu aktuálne predáva od 21 490 eur (po odrátaní bonusu), za vyhotovenie Country Tourer sa doplácajú vyše dve tisícky. Základná cena je presne 23 690 eur. V nami skúšanej konfigurácii s naftovým motorom a pohonom všetkých kolies stojí vozidlo vyše 31-tisíc, pričom hodnotu konkrétneho kusu ešte zvýšilo niekoľko príplatkových prvkov.

V prípade skúšaného vyhotovenia sú adaptívne tlmiče štandardom
Zdroj: Marek Pokrývka

Extra financie si vyžiadala najmä prítomnosť adaptívnych svetlometov LED Matrix a balíka inovácii obsahujúceho elektrické ovládanie piatych dverí, bezkľúčové rozhranie, osempalcovú obrazovku na prístrojovej doske, head-up displej či zadnú kameru. Zopár stovák pridal tiež lak s čalúnením. Veľa opcií chýbalo, vďaka čomu sa kúpna suma zastavila pod 36-tisícovou hranicou.

Asfalt zostáva hlavným teritóriom

Terénne sa tváriace kombi dnes ponúka množstvo automobiliek a Rüsselsheim nechcel byť výnimkou. Insignia Country Tourer je však najmä o štýle. Svojou svetlou výškou neohúri a kúpiť si ju možno aj s predným pohonom. Do ktovieako náročných podmienok sa preto nehodí. Asfalt zostáva hlavným teritóriom tohto modelu, hoci výletu do lesa sa s ním netreba báť.

Country Tourer má svoje prednosti, no do skutočného terénu nepatrí
Zdroj: Marek Pokrývka

Na vec sa ale možno pozrieť aj z druhej strany. Vďaka malému rozsahu zmien podvozka nedošlo k sabotáži jazdných vlastností, Opel na ceste vyniká komfortom. Okrem toho sa netreba báť ani nejakého zásadného zvýšenia spotreby. Prítomnosť pohonu oboch náprav síce zhoršila dynamiku, ale s ním má vozidlo širšie možnosti použitia. Cena za univerzálnosť je pritom adekvátna.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
125 kW/170 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 004 mm
Šírka
1 871 mm
Výška
1 525 mm
Rázvor náprav
2 829 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 641 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 716 kg
Užitočná hmotnosť
689 kg
Celková hmotnosť
2 330 kg
Objem batožinového priestoru
560/1 665 l
Objem palivovej nádrže
62 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
218 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,5 l/100 km
Mesto - počas testu
7,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
172 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 23 690 €
Základná cena verzie
od 31 140 €
Cena testovaného exemplára
35 895 €
Zdroj: Marek Pokrývka