Počas končiacej sa dekády vplávalo do športovo-úžitkových vôd viacero značiek, pre ktoré šlo donedávna o úplne cudzie územie. Viaceré pritom expanziu do trendového segmentu pojali agresívne. Žiadne opatrné skúmanie podmienok sa nekonalo, namiesto toho prišla početná modelová ofenzíva. Medzi výrobcov vyznávajúcich túto stratégiu sa zaradil aj Jaguar.

Do našej testovacej garáže zavítal menší jaguár menom E-Pace
Zdroj: Marek Pokrývka

Britská automobilka priniesla predvlani na trh svoje prvé SUV, ktoré pokrstila F-Pace. Šlo o okamžitý úspech. Vozidlo získalo prestížny titul Svetové auto roka, ale taktiež dokázalo zaujať mnohých zákazníkov. Jeho predajný štart bol dokonca najlepší v histórii spoločnosti.

Dobré výsledky utvrdili Angličanov v tom, že majú v nastolenom smere pokračovať. Okrem nedávno do predaja uvedeného elektromobilu I-Pace priniesli pred necelými dvanástimi mesiacmi z technického hľadiska konvenčný model označený ako E-Pace. Oproti prvej lastovičke s písmenom F je to o číslo menší produkt, ktorý bude konkurovať modelom ako je Audi Q3, BMW X2 či Mercedes-Benz GLA. Má proti nemeckým súperom dosť zbraní? Zisťovali sme to v teste, ktorého objektom bola verzia R-Dynamic SE s pohonom D180 AWD Auto.

Atraktívny vzhľad a veľký kufor

Pilotné vozidlo z Whitley určené aj do terénu zaujalo mnohých svojím originálnym vzhľadom a služobne mladší člen rodiny na to chcel nadviazať. Inšpiroval sa pritom športovým modelom F-Type. Dostal obdobne štylizované LED svetlá, ktoré mu dávajú v porovnaní s mračiacim sa súrodencom prívetivejší pohľad. Príťažlivý dizajn nepochybne osloví najmä nežnú časť populácie.

Inšpiráciu modelom F-Type vidieť napríklad pri zadných svetlách
Zdroj: Marek Pokrývka

Tento predpoklad sa nám počas testu viackrát potvrdil. Kým muži by preferovali skôr maskulínnejšie pôsobiaci F-Pace, ženy jednoznačne favorizovali novinku. Jedným z dôvodov je skromnejšie dimenzovaná karoséria. Jaguar E-Pace dĺžkou len tesne prerastá 4,4-metrovú hranicu, ale je pomerne široký a vysoký. Z niektorých uhlov preto pôsobí trochu neproporčne. No taktiež sme si vypočuli, že práve pre svoje tvary je kompaktný Angličan taký „zlatý“ a dostal by jednoznačne prednosť pred bratom. Okrem toho s ním bude život v mestskom teritóriu iste o niečo ľahší.

Napriek menším rozmerom nepôsobí kabína malej šelmy pocitovo omnoho stiesnenejšie. Sedí sa v nej prekvapujúco vysoko a najmä vpredu vytvára dojem vzdušnosti. Vzadu by mohlo byť viac miesta na nohy. Pasažierovi s výškou okolo 180 cm pred nimi nezostane takmer žiadna rezerva, nad hlavou to taktiež nie je žiadna sláva. Napriek nadpriemernej vnútornej šírke interiéru má vyvýšené prostredné sedadlo skôr núdzový charakter.

Rezerva ukrajuje veľa litrov, napriek tomu ich stále dosť zostáva
Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor je silnou stránkou Angličana. Pri debute hovorila automobilka o vysoko nadpriemernej hodnote 577 litrov, tá však platí len v prípade voľby lepiacej sady. Prítomnosť rezervného kolesa skresáva objem na stále slušných 484 l. Nechýbajú tu rôzne praktické riešenia, no samotný kufor má trochu nepravidelný tvar. Rozšíriť ho možno zložením zadných operadiel. Nevznikne za nimi schod, ale oproti podlahe sú vo výraznom uhle. Celkovo je k dispozícii 1 141 litrov.

Koža, plasty i moderné vybavenie

Pred zvedavými očami kryje batožinu okrem piatych dverí aj lacno pôsobiace pevné plató, ktoré nezodpovedá autu tejto cenovej hladiny. Nejaké výhrady máme tiež k interiérovým materiálom. Jeho veľkú časť síce v našom prípade pokrývala fajnová čierna koža prešívaná modrou niťou, no významnú rolu v ňom hrali tiež jednoduché plasty. Najväčší problém sme mali so strieborným dielcom okolo voliča prevodovky. Je to magnet na odtlačky prstov a navyše nepríjemne odráža slnko.

Športový F-Type pripomína v interiéri SUV madlo na strane spolujazdca
Zdroj: Marek Pokrývka

Problém sme mali tiež s neštandardným tvarovaním palubnej dosky. O jej dopredu trčiaci „hrot“ sme si pri nastupovaní viackrát udreli koleno a rovnaké partie nám robili problém pri jazde. Nohu sme si totiž otláčali o tvrdý plastový roh centrálnej konzoly vedľa ovládania klimatizácie. Nevylučujeme však, že iný typ postavy s týmto ťažkosti vôbec nemusí mať.

Pochváliť musíme odkladacie priestory. Kapsy vo dverách síce rekordy netrhajú, ale slušný objem má schránka pred spolujazdcom a najmä lakťová opierka. Tú si možno prispôsobiť. Dá sa úplne zakryť, zmeniť na držiak dvoch pohárov alebo kompletne otvoriť s dostatkom miesta na väčšie veci. Jej dno tvorí vtipná grafika so zvieracím vzorom. Okrem toho v nej nájdeme dva USB porty, pričom modré konektory naznačujú prítomnosť rýchlej tretej generácie tohto rozhrania.

Digitálny prístrojový panel môže patriť takmer kompletne navigácii
Zdroj: Marek Pokrývka

Po technologickej stránke drží Jaguar krok s dobou. Má digitálny prístrojový panel s viacerými možnosťami zobrazenia, vrátane navigácie cez valnú väčšinu jeho plochy, a taktiež výborne reagujúci multimediálny systém. Kvalitou dotykového displeja i svojou odozvou patrí k najlepším na trhu. Jeho súčasťou je parkovacia kamera, ktorá okrem štandardného pohľadu ponúka aj širokouhlý formát vhodný najmä pri cúvaní z parkovacieho miesta. Štýlovou drobnosťou je premietanie modelového loga obsahujúceho dospelého (F-Pace) a mladého (E-Pace) jaguára. V noci sa vďaka projektorom na spätných zrkadlách objaví na zemi, inak možno symbol vidieť na hrane čelného skla.

Dvojlitrový turbodiesel s automatom

Srdce testovanej šelmy bolo rovnaké ako v prípade väčšieho súrodenca. Šlo teda o dvojlitrový turbodiesel, ktorý dosahuje najvyšší výkon 132 kW (180 k). Jeho krútiaci moment vrcholí na úrovni 430 Nm. Túto hodnotu si delia všetky štyri kolesá, no namiesto osemstupňového automatu známeho z typu F-Pace je medzikusom o stupeň bohatšia samočinná skriňa.

Vznetový dvojliter je základom, no má viacero naladení
Zdroj: Marek Pokrývka

Naftový švorvalec z radu Ingenium vie byť trochu hlučnejší, než by sa nám páčilo, no inak mu niet čo vyčítať. Jeho prednosťou sú pružné reakcie v širokom rozmedzí otáčok. Jaguar s ním nedosahuje žiadne hviezdne parametre: stovku zvláda za 9,1 sekundy a najviac sa rozbehne na 205 km/h. No v praxi tieto dynamické hodnoty úplne stačia aj pri ráznom predbiehaní na okresnej ceste.

Automatická prevodovka pracuje vo všeobecnosti dobre, no občas nás prekvapila svojou nerozhodnosťou. Sem-tam radila trochu chaoticky. Okrem toho nám nevoňalo, že pádla pod volantom fungujú výhradne v športovom režime. V bežnom móde sú k povelom vodiča hluché. Dĺžka prevodov je nastavená dobre, páčilo sa nám najmä 1 700 otáčok na diaľnici.

Automatická prevodovka občas pracuje trochu chaoticky
Zdroj: Marek Pokrývka

Jaguar hovorí pri spotrebe paliva prekvapujúco len o kombinovanej normovanej hodnote, ktorá je rovných šesť litrov. Mestský ani mimomestský údaj nikde neudáva. Nám s v uliciach podarilo jazdiť za 7,7 l/100 km, pričom presne rovnaké číslo sme dosiahli aj s väčším súrodencom. Diaľničné tempo však E-Pace zvládol so 6,5-litrovým priemerom hospodárnejšie. Ešte väčší rozdiel sme dosiahli na okresných cestách, kde motoru stačilo 5,1 litra. Na auto týchto parametrov ide o prijateľné cifry.

Napriek množstvu tuku jazdí dobre

Za charakterom pohonu blízkym mohutnejšiemu bratovi je jedna zásadná veličina. Hmotnosť. Napriek kompaktnejším rozmerom nie je malá šelma ľahšia, v skutočnosti váži zhruba rovnako. Dôvodom je omnoho menší podiel hliníka v konštrukcii. Znamená to slušnú nadváhu, v pohotovostnom stave má testované SUV s vodičom až 1 843 kilogramov. Množstvo plechového tuku spoza volantu cítiť.

Nami testované vozidlo disponovalo 19- palcovými diskami kolies
Zdroj: Marek Pokrývka

E-Pace má tuhé a presné riadenie, ktorého povely dobre poslúcha. Pri vysokej nájazdovej rýchlosti v zákrute ale ľahko prejaví nedotáčavé tendencie. Tie možno čiastočne regulovať pohonom, štvorkolka svižne reaguje a dokáže oblúk utiahnuť. Napriek nemalým kilám sa Angličan správa celkom obratne. No fyziku neoklame, na trhu sú aj o niečo ľahkonohejší súperi. Z hľadiska komfortu Jaguar nesklamal. V našom prípade obúval relatívne veľké 19-palcové disky kolies, napriek tomu dobre filtroval mnohé nerovnosti a pasažierom ponúkal dostatočnú úroveň pohodlia.

Tromfom v rukáve novinky sú terénne schopnosti, pri ktorých cítiť gény koncernu zastrešujúceho aj značku Land Rover. V rámci svojho segmentu má vozidlo nadpriemernú svetlú výšku 204 mm i veľmi slušné nájazdové uhly vychádzajúce z krátkych previsov karosérie. Ak si k tomu pripočítame dobre fungujúcu štvorkolku, netreba sa výletov mimo spevnených povrchov vôbec báť. Na športovo-úžitkové auto určené prevažne do mesta obstojí Jaguar v tomto smere veľmi dobre.

Skúšaná konfigurácia stojí od 54 622 eur

Slovenský importér britskej značky si za E-Pace pýta minimálnu sumu 35 304 eur. Táto cena obsahuje dvojlitrový turbodiesel naladený na 110 kW (150 k), manuálnu šesťstupňovú prevodovku, pohon predných kolies a základné vybavenie, v ktorom už sú napríklad LED svetlomety či 10-palcový infotainment. Medzi príplatkovými prvkami je však toho viac než dosť.

Súčasťou štandardného vybavenia je 10-palcový infotainment
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaná konfigurácia R-Dynamic SE so silnejšou verziou motora, automatom a systémom AWD stojí v našich končinách minimálne 54 622 eur, čo je dosť. Cenu konkrétneho exemplára navyše posunulo viacero príplatkov. Extra boli nielen svetlomety Matrix LED, ale tiež strieborný lak, adaptívny podvozok, digitálny prístrojový panel, head-up displej, elektronický náramok Activity Key či vyhrievanie sedadiel v oboch radoch. Suma sa tak vyšplhala až na 62 664 eur.

Prítomnosť súrodenca je problém

Zásadným problémom novinky je, že v teritóriu nad 60-tisíc si zákazník pokojne môže nakonfigurovať aj viac-menej obdobne vybavený Jaguar F-Pace. Ten pritom ponúka nielen viac vnútorného priestoru, ale tiež o niečo lepšie spracovanie. Vďaka hliníku v konštrukcii navyše reálne nie je ťažší. Jazdné vlastnosti sú preto na porovnateľnej úrovni, zásadný rozdiel nie je ani v komforte.

V teste nás menšie SUV Jaguar nepresvedčilo tak ako F-Pace
Zdroj: Marek Pokrývka

Práve prítomnosť väčšieho súrodenca je z racionálneho hľadiska problém. Aj malá šelma síce hryzie, ale nie tak presvedčivo. Priaznivcov si môže získať svojou kompaktnejšou stavbou vhodnejšou do mesta či špecifickým dizajnom pripomínajúcim F-Type. V rámci konkurencie boduje batožinovým priestorom a taktiež sa môže pochváliť plejádou vybavenia. Klientelu si preto podľa nás nájde. Najmä pri jednoduchších modeloch, ktoré cenou nezabŕdajú tak hlboko do vôd drahšieho brata.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 999 cm3
Max. výkon
132 kW/180 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
430 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
9-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 411 mm
Šírka
1 900 mm
Výška
1 649 mm
Rázvor náprav
2 681 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 768 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 843 kg
Užitočná hmotnosť
632 kg
Celková hmotnosť
2 400 kg
Objem batožinového priestoru
484/1 141 l
Objem palivovej nádrže
56 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
-
Mimo mesta - normovaná
-
Kombinovaná - normovaná
6,0 l/100 km
Mesto - počas testu
7,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
159 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 35 304 €
Základná cena verzie
od 54 622 €
Cena testovaného exemplára
62 664 €
Zdroj: Marek Pokrývka