Na niektoré príbehy sa človek teší extra silno. Občas preto, lebo čakanie predlžuje rozkoš alebo aj preto, lebo sme svoju prvú príležitosť premrhali. Tú sme mali v roku 2015 a skončila sa v rovnakom roku predstavením typu 718 Cayman, odkedy z ponuky Porsche zmizol model GT4. A tak sa náš nápad predstaviť všetky modely GT - od 1 po 4 pekne pokope rozplynul. Mohli sme dať dokopy len tri modely, ale my sme chceli štyri. Prečo? Na to sa netreba pýtať.


V skutočnosti pri tomto príbehu ide predovšetkým o jednu vec: aspoň raz si môcť zašoférovať model GT1. Toto monštrum s povolením na jazdu po bežných komunikáciách, ktorého súťažná verzia v rokoch 1996 až 1998 úspešne pretekala v triede FIA GT1 na okruhoch Le Mans, Sebring alebo Daytona. Také jednoduché to je.


Porsche 911 GT1 by na svoje krídlo zmestilo aj desaťchodové menu.
Porsche 911 GT1 by na svoje krídlo zmestilo aj desaťchodové menu.
Zdroj: Auto Bild

Tento nápad ešte posilnila návšteva posvätnej haly značky Porsche, kde nájdete pod jednou obrovskou strechou tie historické modely, ktoré sa nezmestili do múzea. Z celkovo vyrobených 24 exemplárov cestného modelu GT1 tu stoja hneď dva kusy. Keď tak vidíte tieto čistokrvné špe-
ciály, ako stoja na koberci na svojich krásne širokých pneumatikách, takmer máte pocit, ako vám šepkajú: „Vyvetraj ma, zober ma von - na okruh!“. Aj toho najodolnejšieho motoristického novinára vtedy premôže empatia a snaha pomôcť nešťastnému vozidlu. Inak to nejde.


Samozrejme, trochu preháňame. Celá pravda znie: okrem neodškriepiteľnej skutočnosti, že takýto múzejný kúsok dokáže v človeku vyvolať ohromnú chuť na jazdenie, jestvuje hneď viacero spoločných znakov štyroch modelov GT: všetky sú cestnými verziami pretekárskych špeciálov, ktorým Porsche od roku 1991 venuje zvláštnu pozornosť a lásku.


Všetky štyri modely GT sú cestnými verziami pretekárskych špeciálov.
Všetky štyri modely GT sú cestnými verziami pretekárskych špeciálov.
Zdroj: Auto Bild

Zopár drobností však musíme spomenúť ešte na začiatok. Napríklad, že s modelom GT1 by sme nemali jazdiť po bežných verejných cestách, pretože pani Šťastena sa vám môže obrátiť chrbtom a to v prípade vozidla, ktoré pred 20 rokmi stálo 1 550 000 DM (775 000 eur) a dnes má na aukciách hodnotu niekoľkých miliónov, nepoteší nikoho. Potrebujeme preto uzavretý okruh, ktorý musí byť zadarmo. Z tejto šlamastiky nám pomohli ľudia z okruhu Contidrom, ktorým sa chceme týmto poďakovať.