Test Volvo XC70 D4

Testy Test Volvo XC70 D4: Starne so cťou

Foto: Marek Pokrývka

15.4. 2015 15:53 Tretia generácia terénne ladeného kombi prišlo zo Škandinávie pred dlhými ôsmimi rokmi, no na dôchodok si ešte počká. Ako pôsobí tento model dnes?

Mašinéria automobilového priemyslu diktuje čo najčastejšie obmeny produktov, nútiace spotrebiteľov na ich frekventovanú výmenu, čo zvyšuje zisky výrobcov. Vidieť v obchode auto, ktoré je vo výrobe už ôsmy rok, je preto zriedkavé. Volvo XC70 je takouto výnimkou.

Volvo XC70 tretej generácie je na trhu už osem
Volvo XC70 tretej generácie je na trhu už osem
Zdroj: Marek Pokrývka

Premiéra tohto kombíka prispôsobeného aj na jazdu mimo asfaltu sa odohrala už vo februári roku 2007 a dodnes sa toto vozidlo veselo predáva. Švédi síce plánujú jeho generačnú výmenu, tá však bude komplexná a jej príprava nejaký čas potrvá. Číslo tri si teda na svoj dôchodok ešte počká. Preto sme sa rozhodli ho podrobiť testu vo verzii, ktorá nebola donedávna k dispozícii: D4 AWD Summum s interiérovým balíkom Inscription.

Dobre známy zvonku, luxusnejší zvnútra

Vyjadrovať sa k dizajnu tohto automobilu nemá veľký zmysel. Počas svojej osemročnej kariéry sa Volvo XC70 zvonku zmenilo len v niekoľkých detailoch a je dobre známe aj z našich ciest. Ide o kombi, ktoré svojimi rozmermi spadá do vyššej strednej triedy. Vďaka štedrej svetlej výške (až 21 centimetrov) a bohatému plastovému brneniu nemá tento model len jedno prirodzené prostredie: dokáže zastávať pozíciu nalešteného mestského frajera i zablateného robotníka na poli.

Sneh a blato, pre švédske kombi je to prirodzené
Sneh a blato, pre švédske kombi je to prirodzené
Zdroj: Marek Pokrývka

Interiér testovanej verzie bol naklonený smerom k prvej roli. Za slovíčkom Inscription sa totiž skrýva špičkové vyhotovenie kabíny, vďaka ktorému pôsobí luxusnejšie než doteraz. Hlavnú úlohu v tom hrá fajnové kožené čalúnenie v béžovej farbe doplnené plastovými časťami i kobercami s rovnakým odtieňom. Pekné, ale na pravidelné používanie nie veľmi vhodné.

Efektný, zároveň však aj praktický, bol volant obšitý dvojfarebnou kožou s tmavou časťou na exponovanej vonkajšej strane. Ten podporoval pocit luxusu, spolu s drevom a kovovými obkladmi. Jednoduchší dizajn palubnej dosky i viacero tvrdších plastov však prezrádzalo, že pasažier nesedí v najnovšom výstrelku prémiovej triedy. Zamaskovať sa to snažil nielen digitálny prístrojový panel, ale tiež multimediálny systém či ovládače prevzaté zo služobne mladších vozidiel značky Volvo.

Interiér má jednoduchší dizajn, ale stále pôsobí
Interiér má jednoduchší dizajn, ale stále pôsobí
Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor modelu XC70 už síce v dnešnej dobe neohúri papierovým objemom 575 litrov tak ako pri jeho uvedení, ale stále vie zaujať proporciami. Je totiž relatívne plytký, ale kompenzuje to dĺžkou a šírkou. Tieto miery sú skutočne obrovské. V našom prípade bol kufor vybavený lyžinami pre upevnenie nákladu a vo vrchnej časti aj odklopnou mrežou, ktorá sa zíde najmä pri prevoze psov. Mimochodom, pre menšie plemená poslúži batožinový priestor ako slušný výbeh...

Overených päť valcov, ale dve turbá

Volvo už síce začalo s nasadzovaním štvorvalcov rodiny Drive-E do mnohých svojich automobilov, no model XC70 D4 AWD sa úplnej výmeny pohonnej jednotky zatiaľ nedočkal. Stále ide teda o overený naftový agregát s piatimi valcami v rade, ktoré majú spoločný objem 2,4 litra. Táto konfigurácia mu dáva zaujímavý charakter a zvukový prejav.

Ešte nedávno sa za štítkom D4 skrývala verzia s výkonom 120 kW (163 k), no dnes pod ňou rozumieme o niečo silnejšiu verziu motora vybavenú dvomi turbodúchadlami. Diesel aj vďaka nim dosahuje maximálny výkon 133 kW (181 k), no krútiaci moment 420 Nm zostal na rovnakej vrcholnej úrovni. Táto porcia udeľuje kombi akceptovateľnú dynamiku, ale šprintérske chúťky si potenciálni záujemcovia budú musieť nechať zájsť. Stovka je vecou 9,5 sekundy, maximálka rovných dvesto.

Päťvalec to má spočítané aj vo verzii s dvomi
Päťvalec to má spočítané aj vo verzii s dvomi
Zdroj: Marek Pokrývka

Zvedaví sme boli aj na spotrebu, keďže tento päťvalec nie je práve synonymom úspornosti. V teste to potvrdil: pri mestskej prevádzke sme sa dostali k desaťlitrovej hranici na dostrel troch decilitrov. Diaľnicu absolvoval Švéd za osem, na vidieckych cestách mu stačilo v priemere 6,4 l/100 km.

Komfort postavený na piedestál

Samozrejme, na dynamike i apetíte mala svoj podiel prevodovka, ktorá taktiež nie je zrkadlom pokroku. Ide o automatickú skriňu so šiestimi stupňami, ktorá nemá prehnane rýchle reakcie a najlepšie sa cíti v samočinnom režime počas komótnej jazdy. To zvláda s prehľadom.

V rovnakom štýle je naladený aj podvozok severského automobilu, ktorého veľkou devízou je komfort. Pohodlím pruženia je stále na špičke a konkurentov si môže hľadať dokonca aj medzi modelmi vybavenými vzduchovými vakmi namiesto ocele. Druhou stránkou jeho mäkkého naladenia je výrazné nakláňanie pri zmene smeru. Kombi síce dokáže v zákrute svedomito podržať stopu, ale treba pritom počítať s neprehliadnuteľným hojdaním karosérie.

Volvo XC70 ponúka špičkový komfort a v teréne sa
Volvo XC70 ponúka špičkový komfort a v teréne sa
Zdroj: Marek Pokrývka

Bláznenie sa v serpentínach teda nie je parketom tohto automobilu zo Škandinávie. To však nemožno povedať o výletoch do ľahšieho terénu, kde Volvo XC70 nesklame. Slušná svetlá výška kombinovaná s dobre naladeným pohonom všetkých kolies znamená schopnosti, ktoré môžu Švédovi závidieť aj niektoré SUV tváriace sa ako off-road. Pri dlhšej jazde na podklade s nízkou trakciou však treba pamätať, že systém má len medzinápravovú spojku a dať jej občas priestor na oddych.

BANNER300

Prémiová cenová politika zo severu

Terénne ladené kombi má teda aj po rokoch svoje kvality a Volvo si to uvedomuje. Služobne starý automobil si preto stále drží svoju cenu, na slovenskom trhu si ho možno kúpiť od 41 190 eur. S motorizáciou D4, automatom, systémom 4x4 a vybavením Summum je to 52 340 eur. Nami skúšaný model však k tomu pridal ešte viacero prvkov na želanie, čím sa výsledná suma vyšplhala na číslo 63 420 v európskej mene.

Jedným z príplatkových prvkov bolo čalúnenie
Jedným z príplatkových prvkov bolo čalúnenie
Zdroj: Marek Pokrývka

Tejto cene však zodpovedalo vybavenie vozidla, a to nehovoríme len o luxusne pôsobiacom čalúnení Inscription. Testovaný kúsok mal vo všetkom možnom vstavené vyhrievanie, predné sedadlá boli okrem toho aj ventilované. Automatické diaľkové svetlá, adaptívny tempomat, monitorovanie mŕtveho uhla, bezkľúčové štartovanie či elektrické piate dvere, toto všetko tu bolo k dispozícii.

Facebook like button

Aktuálnu generáciu netreba odpisovať

Volvo XC70 je bez radikálnej obmeny na trhu už osem rokov. Vďaka viacerým zásahom však starne so cťou. Vybavením drží krok s dobou a hanbiť sa nemusí ani za vyhotovenie svojho interiéru, najmä v prípade špičkového prevedenia Inscription. Na piedestál stavia tento Švéd komfort, čo cítiť aj na naladení jeho podvozka. V jazdných vlastnostiach síce za mladšími konkurentmi zaostáva, ale z hľadiska pohodlia pruženia sa mu vyrovná skutočne málokto.

Volvo XC70 má aj po osemročnej kariére stále
Volvo XC70 má aj po osemročnej kariére stále
Zdroj: Marek Pokrývka

Pozitívom je pohon všetkých kolies, vďaka ktorému dokáže XC70 mimo asfaltu viac než mnohé pseudo-terénne modely. Meškanie za technickým pokrokom však cítiť, a to najmä pod kapotou. Mnohé aktuálne naftové motory dokážu byť výkonnejšie a zároveň úspornejšie, päťvalec to aspoň čiastočne vynahrádza charakterom. Ani automatická prevodovka už nedosahuje elitu súčasnosti.

Škandinávska firma však už má v oboch partiách aj modernejšie dielce, ktoré sa pravdepodobne dostanú do ďalšej generácie vozidla. Na jej uvedenie však netreba netrpezlivo čakať a tú aktuálnu jednoznačne odpisovať. Aj po osemročnej kariére má stále čo ponúknuť.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R5
Zdvihový objem
2 400 cm3
Max. výkon
133 kW/181 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
420 Nm
pri otáčkach
1 500-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 838 mm
Šírka
1 870 mm
Výška
1 604 mm
Rázvor náprav
2 815 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 898 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 973 kg
Užitočná hmotnosť
502 kg
Celková hmotnosť
2 400 kg
Objem batožinového priestoru
575/1 600 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,4 l/100 km
Mesto - počas testu
9,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,0  l/100 km
Vidiek - počas testu
6,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
169 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 41 190 €
Základná cena verzie
od 52 340 €
Cena testovaného exemplára
63 420 €

Video

Diskusia