ikona Bentley Flying Spur vs. Mercedes S 600 vs

Testy S tromi dvanásťvalcami naprieč Alpami

Foto: Auto BILD

4.5. 2015 11:02 Dvanásťvalce dnes nemajú na ružiach ustlaté, no ich čaru sa iný motor nevyrovná. Ani tieto tri superluxusné limuzíny, ktoré poháňajú, by bez nich neboli tým, čím sú.

Dvanásťvalec nikdy neklesol ani len do strednej triedy, vždy bol symbolom prestíže a luxusu. Dnes to však platí viac než kedykoľvek predtým. Nechceme teraz začať filozofovať o tom, že za tie peniaze si možno kúpiť honosný rodinný dom aj so slušným pozemkom a možno i s bazénom a saunou, alebo aspoň so zimnou záhradou. Chceme len príjemne prežiť čas.

Tieto tri autá majú spolu cenu 782 336 eur
Tieto tri autá majú spolu cenu 782 336 eur
Zdroj: Auto BILD

Máme pred sebou predĺžený víkend a ideme prehnať tri reprezentatívne autá s dvanásťvalcom pod kapotou naprieč Alpami. Dovolíme si ich stručne predstaviť: Bentley Flying Spur W12, cena testovaného auta 248 299 eur, Mercedes S 600, cena 184 057 eur a Rolls-Royce Ghost druhej série, cena 349 980 eur.

Všetky tri autá majú jedno spoločné. Sú to poslední mohykáni, zástupcovia vymierajúceho plemena. V ére downsizingu dvanásťvalce totálne vyšli z módy. Ale aj napriek tomu sú stále nádherné.

Prvý pohľad

Biele „eSko“ sa kĺže zimou takmer inkognito, koniec koncov, vrchol radu sa nielen na prvý, ale dokonca ani na druhý pohľad príliš nelíši od základného modelu S 350. Aj Flying Spur je podobný prípad, len znalci odlíšia V8 od W12. Zato Rolls-Royce nám dilemu o hierarchii ušetrí, Ghost II sa dodáva výlučne s agregátom ktorý má dvanásť valcov.

Mercedes vyzerá ako S 350, ani v Bentley nie je
Mercedes vyzerá ako S 350, ani v Bentley nie je
Zdroj: Auto BILD

Na diaľnici v takomto aute pri predpisovej rýchlosti príliš vzrušenia zažiť nemožno, o to skôr upúta voľný pád ručičky palivomera. Dôsledky vysokej hmotnosti a jazdných odporov sú dostatočným dôvodom, ktorý vykúzli na tvárach šejkov z organizácie OPEC úsmev na tvári. Bentley si v priemere pýta 20,5 litra, Ghost 19 litrov a S 600 jazdí za 16 litrov.

Aj napriek svojim rozmerom a hmotnostiam to však ani náhodou nie sú žiadne spomaľovače premávky. Sir Rolls a Herr Benz majú maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na obligátnych 250 km/h, jeho Lordstvo z Midlands s maximálkou 320 km/h už dokonca zasahuje do sféry superšportov.

Bentley Flying Spur W12 je z porovnávanej trojice
Bentley Flying Spur W12 je z porovnávanej trojice
Zdroj: Auto BILD

Spur je, aj napriek novým plechovým šatám, najstarším autom z trojice. Jeho pruženie je prekvapivo skôr horšie ako lepšie. Nedostatky sú i v palubnom multimediálnom systéme a v asistenčných systémoch. V interiéri sa zdá byť skoro taký úzky ako dnešné autá z vyššej strednej triedy. Inak je okrídlené B klasickou oslavou opulentnosti s množstvom chrómu, kože a dreva. Šarmantný? Áno. Súčasný? Asi už nie.

Trieda S zvláda skoro všetko lepšie ako Bentley. Je komfortnejšia, má lepšiu výbavu, pasívnu bezpečnosť, spotrebu, ponuku vnútorného priestoru, aj pomer ceny a hodnoty, ak to môžeme zhrnúť takto krátko. S 600 je skutočný majster v žehlení cestných nerovností, čo znamená nielen viac pohodlia pre pasažierov, ale i menej práce pre vodiča.

Mercedes triedy S ponúka už tradične výbavu,
Mercedes triedy S ponúka už tradične výbavu,
Zdroj: Auto BILD

„eSko“ vie okrem toho samo udržiavať odstup, v prípade nebezpečenstva spomalí, alebo sa vyhne, keď je to potrebné automaticky tlmí svetlá, samo vie zaparkovať, upozorňuje na chodcov a varuje pred divou zverou. To všetko má v náplni svojej práce Prof. Dr. Luxus.

Ghost prvej generácie bol komótny mäkký krížnik, no druhá séria absolvovala v spojení s voliteľným balíčkom Dynamic-Driving rýchlokurz v oblasti radosti z jazdy. Vďaka tomu teraz riadenie komunikuje oveľa citlivejšie, zavesenie kolies je lepšie spojené s cestou a tlmiče sú tuhšie.

Rolls-Royce Ghost druhej generácie má citeľne
Rolls-Royce Ghost druhej generácie má citeľne
Zdroj: Auto BILD

Rolls-Royce sa tým síce ešte nestal zákrutovým divochom, schopným brzdiť na poslednú chvíľu, no blahobytný „My car is my castle“ je teraz citeľne agilnejší, pričom odoláva podstatne vyšším rýchlostiam.

Prvé dojmy

Mizerné počasie v Bavorsku, rovnako mizerné v Tirolsku. Dážď so snehom, aquaplaning, zhoršená viditeľnosť. V nepriaznivých podmienkach sa mohli obe zadokolky, Mercedes aj Rolls, prejaviť v plnej nahote. Slabé stránky? S 600 je tak trochu ťažká na predok, v úzkych zákrutách bojuje s prenosom hnacej sily a zniesla by aj menej pasívne riadenie a ostrejší športový režim.

Tri luxusné sedany s dvanásťvalcom, každý z nich
Tri luxusné sedany s dvanásťvalcom, každý z nich
Zdroj: Auto BILD

Rolls-Royce má prísny stabilizačný systém, ktorý ho drží poriadne nakrátko. Auto pritom dáva pocítiť svoju hmotnosť a rozmery už v stredne rýchlych zákrutách, kedy len neochotne a bez dôrazu udržiava zvolený smer jazdy.

BANNER300

Bentley má drsný zvukový prejav, jeho motor znie, na túto triedu, priam až nevhodne jadrne, za radenie pádlami sa pripláca a vyváženie riadenia a bŕzd by mohlo byť harmonickejšie. No ohuruje sériovým pohonom všetkých kolies, karbón-keramickými brzdami a zárukou najlepšieho času pri presune z miesta A na miesto B. Je to lavína s výkonom 460 kW (625 k) a silou zodpovedajúcou krútiacemu momentu 800 Nm pri 2000 ot./min.

Dvanásťvalec v Bentley dáva o sebe vedieť svojim
Dvanásťvalec v Bentley dáva o sebe vedieť svojim
Zdroj: Auto BILD

Špička výkonu ale i tak nie je v kráľovskej triede to najrozhodujúcejšie kritérium. Pri šprinte z nuly na 100 km/h sa všetky tri dvanásťvalce líšia len o malý okamih. Spur a S 600 túto disciplínu zvládajú za 4,6 s, Ghost na to potrebuje o tri desatiny viac.

Čosi viac môže o rozdieloch povedať charakteristika jednotlivých motorov. Šesťliter W12 pod kapotou Bentley so svojim hrdelným zvukom, to je vážny Heavy Metal, dychtivo čaká na pohyb plynu a zastaviť ho vie až obmedzovač pri 6200 1/min.

Šesťliter s trojcípou hviezdou reaguje nevzrušene, svoje maximum 390 kW (530 k) dosahuje už pri 4900 1/min a na zadnú nápravu je už pri 1900 ot./min. schopný poslať 830 Nm. Presne 6,6-litrový V12 poháňajúci Ghost, sa javí ako šepotajúci expres, mäkký ako ovčia vlna s množstvom sily danej krútiacim momentom 780 Nm a výkonom 419 kW (570 k).

Len jeden môže byť najlepší

Luxus má veľa spoločného s emóciami a vášňou, imidžom a prestížou, technickou a umeleckou dokonalosťou. Iba rozum je často mimo. Inak by aj superboháči radšej volili Spur V8, alebo S 500 4Matic. Kto si môže dovoliť relativizovať objektivitu, nemôže obísť Rolls-Royce. Mercedes môže byť komplexnejsie auto, ale Ghost je úplne výnimočný, otvorene extrovertný a neskutočne honosný, prepracovaný až do najmenšieho detailu.

Trieda S je v bezprostrednom porovnaní príliš oficiálna, len málo jedinečná, priveľmi veľkosériová. Bentley je veľmi vkusne spracované štvordverové športové kupé, s dostatkom priľnavosti a rýchle, no nie až tak hladko jazdiace a suverénne, akoby ste od luxusného sedanu očakávali.

Facebook like button

Náš záver

Nie všetko sa dá vysvetliť rozumom! To je na tom to pekné, preto ešte stále existujú dvanásťvalce, aj keď si ich môže dovoliť iba horných desaťtisíc. A čo si kúpiť? Mercedes je jedinečná ponuka luxusnej triedy, Bentley s pohonom všetkých kolies je zo všetkých najagilnejšie. No najväčší dojem v nás zanechal Rolls-Royce. Aj cenou skoro 350-tisíc eur!

Technické údaje

 

Bentley

Mercedes

Rolls-Royce

Typ/Model/Verzia

Flying Spur W12

S 600

Ghost

Motor

W12 biturbo

V12 biturbo

V12 biturbo

Umiestnenie motora

vpredu pozdĺžne

Zdvih. objem (cm³)

5998

5980

6592

Max. výkon (kW/k/ot./min)

460/625/6000

390/530/4900

420/570/5250

Max. krútiaci moment

(Nm/ot/min)

800/2000

830/1900

780/1500

Prevodovka/

Počet stupňov

automatická/8

automatická/7

automatická/8

Poháňané kolesá

všetky štyri

zadné

Zadné

Rozmery d/š/v (mm)

5295/1975/1490

5246/1899/1496

5570/1950/1550

Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)

2400/-

2185/-

2420/-

Objem nádrže (l)

90

80

83

Objem kufra (l)

475

500

490

Max rýchlosť (km/h)

320

250

250

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

4,6

4,6

4,9

Norm. spotreba (l/100 km)

14,7

11,3

13,7

Emisie CO2 (g/km)

343

264

319

Základná cena modelu (eur)

197 302

166 200

313 149

Cena testovanej verzie (eur)

248 299

184 057

349 980

Video

Diskusia