ikona Rapid Spaceback a Yeti: Rok za volantom

Testy Rapid Spaceback a Yeti: Rok za volantom

Foto: Ladislav Malák

1.5. 2015 15:46 Ako zvládli bežné každodenné jazdenie? Ako sa hodia na cesty po zahraničných asfaltoch a domácich hrboľodrómoch? Čo sme sa o nich dozvedeli za rok?

Bežné testovacie auto sa u nás v zohreje zväčša približne týždeň. Isto ste si však už všimli, že je náš redakčný život sprevádzaný aj dlhodobým spoločníkmi na štyroch kolesách, kde sa ich cyklus pobytu naťahuje na viacero mesiacov. Posledné dve autá si u nás rozdelili celý rok a nejaký ten týždeň alebo dva navyše. Ich spoločný menovateľ: okrídlený šíp medzi očami.

Jazdenie v letnej sezóne a hľadanie zaujímavých
Jazdenie v letnej sezóne a hľadanie zaujímavých
Zdroj: Ladislav Malák

Obdobie od vlaňajšej jari do jesene patrilo Škode Rapid v karosárskej verzii Spaceback. Pod kapotou jej spočíval prepĺňaný 1,2-litrový benzínový štvorvalec TSI vo výkonovej verzii 77 kW (105 k). Prišla výmena stráží a zimu sme prežili s faceliftovanou verziou Škody Yeti vo verzii Outdoor, ktorú poháňal motor 2.0 TDI s výkonom 81 kW (110 k).

Odolnosť voči zime, prieskum domácich chotárov
Odolnosť voči zime, prieskum domácich chotárov
Zdroj: Ladislav Malák

Za toto obdobie spolu najazdili viac než 32 tisíc kilometrov. Nad touto ročnou porciou sa síce profesionálni vodiči, ktorí bežne natočia vyše tisíc kilometrov týždenne, možno pousmejú. Našou ambíciou však nebolo lámať diaľkové rekordy. Na druhej strane, spomenuté kilometre sme absolvovali v rozličných ročných obdobiach, na rôznych cestách doma aj v zahraničí, obe autá sme zapojili aj do iných než priamo na ne sa vzťahujúcich tém. A to bolo dosť na zozbieranie kopy poznatkov.

Rapid: Go west! Yeti: Slovenskoooo!

Hlavná úloha oboch áut bola cestovateľská. Rapid Spaceback toho cez meteorologicky priaznivejšiu sezónu stihol ozaj neskutočne veľa. Povymetali sme s ním viaceré automobilové múzeá, slávne pretekárske okruhy, známe podujatia a iné zaujímavé destinácie v zahraničí. Už začiatok tohto turné prekonal očakávania: Z materiálu o múzeudepozitári Škoda Auto v Mladej Boleslavi mal pôvodne vzniknúť jeden článok, váš záujem o ten prvý si však vyžiadal ešte ďalšie dva, vrátane jedného z historicky rekordných materiálov pri hodnotení čítanosti – o škodovkách, ktoré sa nikdy nevyrábali.

Cestovali sme väčšinou vo dvojici, s batožinou maximálne na týždeň. Túto misiu zvládol Rapid Spaceback úplne s prehľadom. Kým ho nemáte naložený po strechu a kabína nie je zaťažená štyrmi osobami, silnejšia benzínová jednadvojka turbo úplne stačí. A kufor s objemom 384 litrov tiež. Jedným dychom však dodáme, že tvrdé pruženie s nízkoprofilovými kolesami si kvalitné západné asfalty užívalo podstatne viac než naše slovenské tankodrómy.

Škode Rapid Spaceback patrili hlavne zahraničné
Škode Rapid Spaceback patrili hlavne zahraničné
Zdroj: Ladislav Malák

To Yeti mal práve naopak za úlohu dokázať to, že je stavaný aj na horšie povrchy. A tak sme ho intenzívne preháňali po našich domácich chotároch, pri hľadaní najkrajších ciest Slovenska. Obstál bez problémov, aj mimo asfaltu a niet divu, že je považovaný za jedno z terénne najzdatnejších SUV svojho druhu. Pre dodanie viac komfortu posádke na zadných sedadlách by sme ale odporúčali voľbu menšieho než nami testovaného sedemnásťpalcového obutia. To by pomohlo aj lepšie využiť jeho viac než slušný terénny potenciál.

Kufor českého SUV nie je oveľa väčší, jeho základných 416 litrov má však podobne ako u Rapida Spaceback praktický kvadratický tvar, je teda veľmi dobre využiteľný. Yeti však podstatne lepšie než Rapid zvládal aj vyššie kilogramové záťaže. Až keď sme ho naložili do plna a pustili ho do tiahleho stúpania, tak sa mierne prejavilo, že sme testovali najslabší diesel, ktorý vám dajú do verzie Yeti Outdoor s pohonom všetkých kolies. Pohonnej a podvozkovej technike českej štvorkolky sme venovali aj extra priestor.  

Yeti dokázal, že hoci je pôvodu českého
Yeti dokázal, že hoci je pôvodu českého
Zdroj: Ladislav Malák

Pri sledovaní spotreby sa o niečo lepšie ukázal naftový Yeti, nie však o veľa. Obe autá dlhodobo konzumovali okolo šiestich litrov. Yeti však prejavil podstatne menšiu citlivosť na ťažkú nohu na plyne pri dynamickej jazde alebo na dlhé diaľničné presuny.

Rapid v zásade potvrdil predpoklad, na ktorý si treba dávať pozor pri downsizovaných benzínových motoroch. Dynamické excesy dokázali poslať jeho konzum aj k desiatke a dlhodobé jazdy po úsekoch nemeckých diaľníc bez limitov si pýtali sedem a pol až osem. Samozrejme, nie pri atakovaní rýchlostného maxima Rapida, ale povedzme okolo takých komfortných 150 km/h pri ktorý sedí na asfalte ako pribitý.

Rapid Spaceback a Yeti ako pracujúci členovia redakcie

Ako už sme spomenuli, Rapid aj Yeti sa pracovne zapojili aj do vzniku redakčných materiálov, ktoré neboli priamo o nich. Pri kompaktnej škodovke sme využili predpoklad, že jej relatívne malý benzínový motor bude citlivejšie reagovať na zhoršenú aerodynamiku, teda že nám výraznejšie ukáže rozdiel, ktorý v spotrebe vyprodukujú bicykle, vezené na streche a za vozidlom na nosiči, namontovanom na ťažnom zariadení. Podarilo sa, praktické čísla naplnili teoretický predpoklad.

Rapid nám pomohol jasne potvrdiť, že minimálne
Rapid nám pomohol jasne potvrdiť, že minimálne
Zdroj: Ladislav Malák

Yetimu sme na strechu pre zmenu vytrepali lyže. Pozreli sme sa na rozličné aspekty ich prepravy priamo v kabíne, v zatvorenom strešnom boxe a v otvorenom strešnom nosiči lyží. A aj na samotné boxy a nosiče ako také. Spomínate si ešte, aké sumy za nosiče a boxy rôznej kvality a funkčnosti je potrebné vysoliť? Ak nie, pripomenie vám ich náš samostatný článok.

Spoľahlivosť? Našťastie žiadna relevantná téma

Úlohou dlhodobého preverovania vozidla je aj skúška jeho spoľahlivosti. Samozrejme, treba na to najazdiť aspoň nejakých sto tisíc kilometrov, aby mal výsledok výpovednú hodnotu. To náš prípad nemal byť a ani nebol. Pravda, ak by sa za tých pár desiatok tisíc, čo sme natočili, vyskytol nejaký závažný technický problém, rozhodne by sme naňho poukázali.

Nič dramatické v oblasti spoľahlivosti sa však za tento krátky čas udiať nestihlo. Teda u Rapida vôbec nič. A u Yetiho len drobnosti, ako napríklad čiastočne uvoľnená, pravdepodobne skôr vylomená, plastová výplň na zadnej strane strednej časti zadného operadla a sem tam nejaký menší hrkot počas jazdy zo zadnej časti kabíny, pravdepodobne práve z uvoľnenej výplne.

Bašta výbornej zimnej využiteľnosti Škody Yeti:
Bašta výbornej zimnej využiteľnosti Škody Yeti:
Zdroj: Ladislav Malák

Treba však spresniť, že s oboma autami sme štartovali takmer naraz. S Yetim dokonca už koncom vlaňajšej zimy. A kým sme prvý polrok absolvovali s Rapidom, Yeti prechodne putoval na polročnú sériu krátkodobých testov do iných redakcií. Tie sa na ňom samozrejme prejavili, nie však až tak, ak by sa niekto mohol obávať. Na oboch autách sme si každopádne za daný čas stihli vytipovať jeden najväčší konkrétny plus a jeden mínus z hľadiska bežného užívateľa. V ďalšej kapitole.

Najlepšie a najhoršie správy

Rapid nás rozhodne najintenzívnejšie otravoval svojou sklenenou strechou. Áno, priznávame sa, spočiatku nás očarila, velebili sme „českých sklárov“. Lenže práve dlhodobejšia prevádzka ukázala, že aká je pekná, taká je nepraktická. To, že sme podstatne viac museli dávať pozor, aby sme pri spomínanom skúšaní nosiča bicyklov sklo strechy nepoškodili, bol iba ten menší problém. Väčším bolo jej nepríjemné prehrievanie v letných mesiacoch.

BANNER300

Áno, vo vozidle sme mali klimatizáciu. A áno, bola dostatočne účinná na to, aby aj v tých najtropickejších dňoch vytvorila v interiéri doslova mraziaci box. Lenže chabá krycia roletka strechy spôsobovala, že kým zvyšok tela sa vám už pomaly menil na cencúľ, hlava pod strechou sa vám piekla ako na solárnom grile. Často sme mali ozaj veľkú chuť zobrať kus kartónu, omotať ho alobalom a strčiť medzi roletku a sklo. Preto, ak nie ste ochotní obetovať dizajnovej paráde značnú časť komfortu jazdy, zabudnite na Rapida Spaceback so sklenenou strechou!

Aká je parádna na pohľad, taká je nepríjemná
Aká je parádna na pohľad, taká je nepríjemná
Zdroj: Ladislav Malák

Čím nás český kompakt naopak najviac potešil, boli jeho predné sedadlá. Nemali sme tam klasické základné, ale športové. A povieme vám, že rozhodne stoja za to. Ich kvalita vysoko presahuje využiteľnosť iba čisto na dynamickú jazdu. Lebo okrem výborného bočného vedenia majú aj ozaj ideálny tvar a tvrdosť výplne, ktoré vám poskytnú oporu aj na veľmi dlhých cestách. A ani nie sú príliš úzke, medzi výrazné bočnice operadla sa vojde aj statnejší chrbát.

A čo hlavný plus a mínus Yetiho? Najprv zlá správa. Ako sme už naznačili v minulosti, jeho motoru sa v priebehu testu mierne zhoršila kultúra chodu, ťažko povedať či priamo agregátom, alebo uvoľneným tlmením či vykývaným uložením. Skrátka, dunenie studeného diesela na voľnobehu a pri podtočení bolo ku koncu tohtoročnej zimy už ozaj na hranici znesiteľnosti, pre citlivejšie povahy aj za ňou.

Batožinový objem 416 litrov neveští nič extra
Batožinový objem 416 litrov neveští nič extra
Zdroj: Ladislav Malák

A teraz tá dobrá správa. Číselný tabuľkový údaj o vonkajšom obrysovom priemere otáčania 10,3 metra možno niekomu nepovie nič. Ale v praxi takmer každý, kto ešte Yetiho nesedlal, ostane príjemne zaskočený z toho, na akom malom priestore sa dokáže zvrtnúť. Tento aspekt kompaktnosti kompaktného SUV má Yeti bez preháňania ozaj špičkový.

Facebook like button

Bodka za rokom okrídleného šípu

Záverom konštatujeme, že tak Rapid Spaceback, ako aj Yeti, si svoju pozíciu zastali dobre. Aj keď nie dokonalo. Každý z nich preukázal isté slabiny. Pri Rapide treba počítať hlavne s tým, že malý benzínový turbomotor nie je ideálne stavaný na veľké kilogramové záťaže ani na dlhé jazdy veľkou rýchlosťou po diaľnici. Yeti zase môže otráviť senzitívnejších jedincov svojím nie práve najkultúrnejším dieselom.

Pri rozumnom zohľadnení toho, čo reálne dokážu
Pri rozumnom zohľadnení toho, čo reálne dokážu
Zdroj: Ladislav Malák

Rapid Spaceback aj Yeti, napriek tomu, že základným objemom kufra nepatria k rekordérom, tento mínus veľmi dobre kompenzujú tvarom a využiteľnosťou batožinového priestoru. Pri Rapide si treba stokrát rozmyslieť voľbu sklenenej strechy pre Spaceback, Yeti zase lepšie prejaví svoj univerzálny cestno-terénny talent pri obutí menšieho priemeru a vyššieho profilu. V prípade oboch však rozhodne môžete počítať s jazdnými vlastnosťami, ktoré patria k tomu lepšiemu až najlepšiemu v danom segmente.

Video

Diskusia