ikona Jazdené VW Polo

Testy Jazdené VW Polo: Dobré áno, dokonalé nie

Foto: Auto BILD

2.5. 2015 11:31 Tam kde bol 20 rokov dozadu Golf, je dnes Polo. Zvonku kompaktné, vnútri prijateľný priestor, komfortné, bezpečné. Len či aj spoľahlivé...

Volkswagen Polo vyrástol zo svojich detských topánok až piatou generáciou (typ 6R), uvedenou na jar roku 2009. S dĺžkou 3,97 metra je iba o 5 centimetrov kratší než Golf III, ponúka však viac komfortu a bezpečnosti, pri porovnateľnom vnútornom priestore.

VW Polo piatej generácie patrí
VW Polo piatej generácie patrí
Zdroj: Auto BILD

Po šiestich rokoch na trhu je Polo nielen najpredávanejším malým automobilom v Nemecku, ale patrí tiež na špičku pri vyhodnotení výsledkov prvej povinnej technickej kontroly. Máloktoré malé auto má taký krátky zoznam technických problémov ako toto. Celkom bezstarostné však rozhodne nie je.

Pragmatický interiér, tvrdé plasty, to by sme
Pragmatický interiér, tvrdé plasty, to by sme
Zdroj: Auto BILD

Motory 1.2 TSI dokázali šokovať roztrhnutím rozvodovej reťaze aj pri menšom nábehu než 20 tisíc kilometrov. Plus k tomu si pridajte hrdzu na hrane prednej kapoty a interiérové materiály, ktoré poukazujú na nie až takú vysokú kvalitu spracovania ako pri väčšom súrodencovi z Wolfsburgu (viac v kapitole o typických problémoch).

Kto sa rozhodne pre Polo, má široký výber. K dispozícii sú dva typy karosérie a deväť motorov v rozličných výkonových stupňoch, k tomu tri prevodovky a viacero výbavových línií, spolu s nespočtom možných príplatkových doplnkov. Voľba teda vôbec nemusí byť ľahká.

Technické údaje – VW Polo 1.6 TDI – 2010

Motor

R4 vpredu priečne

Ventily / vačkové hriadele

4 na valec / 2

Zdvihový objem

1598 cm3

Výkon

55 kW (75 k) pri 4000 ot/min

Krútiaci moment

195 Nm pri 1500 ot/min

Max. rýchlosť

170 km/h

Zrýchlenie 0–100 km/h

13,7 s

Prevodovka / pohon

5-stupňová manuálna / predné kolesá

Objem nádrže / palivo

45 l / nafta

Dĺžka / šírka / výška

3970 / 1682 / 1462 mm

Batožinový priestor

280 / 952 l

Pohotovostná / užitočná hmotnosť

1154 / 496 kg

Mestským vodičom by mohol stačiť aj benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 60 alebo 70 koní (44 alebo 51 kW). Keď však ním poháňané auto naložíte, prípadne popreháňate väčšou rýchlosťou, spotreba nie je práve trojvalcová. A ťah sa ukáže byť ako nedostatočný. Vyváženejším je 1,4-litrový benzínový štvorvalec, so spotrebou iba o trochu vyššou, ale evidentne silnejší. Podobne ako výkonné a úsporné 1.2 TSI sa ale nekombinuje s nižšími výbavami.

Naftová jednašestka je kultivovaná a aj
Naftová jednašestka je kultivovaná a aj
Zdroj: Auto BILD

Pri dieseloch je to naopak, jednašestka TDI vo výkonových stupňoch 55 kW/75 k alebo 66 kW/90 k sa predávala aj ako základný Trendline. Ale pozor, naftové motory sa vám oplatia iba ak najazdíte ročne viac než 10 tisíc kilometrov. Na výbavu Trendline sa ale fixovať nemusíte, pretože vyšší Comfortline prináša nielen bohatší arzenál prvkov, ale aj kvalitnejšie interiérové materiály.

Aj keď majú skratky TDI a TSI svoju reputáciu, musíme sa pri odporúčaní vrátiť k atmosférickej benzínovej jednaštvorke s výkonom 63 kW (85 k). Je kultivovaná, ťahá solídne a žerie iba o málo viac než prepĺňaný štvorvalec 1.2 TSI. Na rozdiel od neho sa však nemusíte báť spomínaných problémov s rozvodovou reťazou. A ani turbo vám neodíde, keďže ho jednaštvorka nemá.

Typické problémy

Pri technických kontrolách dosahuje Polo piatej generácie v priemere výborné výsledky. V žiadnom prípade však nie je bezchybné. Najväčšou potenciálnou hrozbou sú rozvodové reťaze v motoroch 1.2 TSI, ktoré začínajú robiť problémy už pri veľmi nízkych kilometrových nábehoch. Výrobná chyba reťaze vedie k jej naťahovaniu, čo sa prejaví typickým hrkotom pri studenom štarte.  

Jadro najväčšieho problému: chybne vyrobená
Jadro najväčšieho problému: chybne vyrobená
Zdroj: Auto BILD

Ďalším problémom motora 1.2 TSI je turbodúchadlo vo vozidlách, vyrobených v rokoch 2010 až 2012: porucha regulátora plniaceho tlaku vedie k strate výkonu. VW riešil tento nedostatok zvolávacou akciou, jej absolvovanie dokladuje záznam v servisnej knižke vozidla s kódom 24V9.

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*

Alternátor

254 eur

Štartér

239 eur

Vodné čerpadlo

35 eur

Rozvodový remeň (sada)

209 eur

Koncový tlmič výfuku

149 eur

Predný blatník

62 eur

Predné brzdové kotúče a obloženie

62 eur

*bez nákladov na servisné práce

Nedostatkami modelu ako takého sú aj čalúnenie sedadiel, náchylné na predčasné opotrebovanie a hrdzavejúce hrany prednej kapoty. Pri naftovom modeli počítajte s tým, že pri 150 tisíc kilometroch predpisuje VW servis filtra pevných častíc. Ak sa ukáže potreba jeho výmeny, nie je to vôbec lacné. A na zoznam si pripíšte aj potenciálny problém s predčasne opotrebovanými spojkami v dvojspojkovej robotizovanej prevodovke DSG.

BANNER300

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

Päť rokov starý exemplár, ktorý sme skúšali, pripomínal sparťanské časy v štýle VW Chrobák. Nebola tu dokonca ani klimatizácia, karoséria mala len tri dvere, v interiéri všade lacný tvrdý plast a pokrčené čalúnenie.... toto Polo 1.6 TDI Trendline sa skrátka evidentne zabudlo kdesi v minulosti. Ale aspoň na ňom jasne vidíme, ako výrazne sa posunula prirodzená požiadavka na luxus, alebo aspoň komfort, aj v triede malých áut.

Až taký úplne holý a bosý však testovaný automobil s kilometrovým kontom necelých 90 tisíc nebol. Našli sme v ňom aspoň sériové ESP, servoriadenie, centrálne zamykanie, elektrické okná a z príplatkových prvkov napríklad ohnivo červený lak, diaľkové ovládanie k centrálu a rádio s CD prehrávačom. Za túto jazdenku si predajca pýta 5900 eur.

Sedadlá sú pohodlné, pokrčené čalúnenie však
Sedadlá sú pohodlné, pokrčené čalúnenie však
Zdroj: Auto BILD

Pri jazde pôsobí toto Polo ako dospelý automobil. Kultivovaný diesel má síce iba 75 koní (55 kW), krútiaci moment 195 Nm však citeľne ťahá už od 1500 otáčok. Spotreba? Sotva niečo cez päť litrov. Na zdviháku sme odhalili klinec zapichnutý do pravej zadnej pneumatiky a stopy po lakovaní na ľavej strane podlahy. Dostali sme vysvetlenie, že sa tu opravovalo malé poškodenie. A ešte sme našli chýbajúci lak na kapote motora.

Facebook like button

Testované Polo je správnou voľbou pre tvrdých pragmatikov, ktorých alfou aj omegou sú nízke náklady na palivo. Absenciu klimatizácie však vidíme ako veľké manko. Za férovú cenu by sme považovali sumu maximálne do piatich tisícok, ale až po výmene zadných pneumatík. Polo ako také môžeme smelo odporučiť, rozhodne sa však vyhnite motoru 1.2 TSI, ktorý ako jediný výraznejšie kazí jeho celkovo veľmi dobrú reputáciu spoľahlivosti.

Ďalšie informácie o jazdenom Volkswagene Polo nájdete vo fotogalérii. >>

Video

Diskusia