Ako správne a rýchlo zohriať motor?

Poradca Chladné počasie a studené štarty sa blížia. Ako správne a rýchlo zohriať studený motor?

Foto: www.pixabay.com

27.10. 9:00 Nastúpiť do chladného vozidla v mrazivý zimný deň nie je práve najpríjemnejšie. V záujme každého vodiča je preto čo najrýchlejšie zohriatie motora na jeho prevádzkovú teplotu.

Každý šofér má odlišný spôsob na to, ako zohriať motor svojho auta v mrazivom zimnom počasí. Nie všetci to však robia správne a tak sme si posvietili na to, aký postup pri zahrievaní motora je pre váš agregát najcitlivejší a zároveň aj najrýchlejší, ale aj na to, čo by ste za takýchto podmienok rozhodne robiť nemali

Medzi najdôležitejšie prevádzkové parametre spaľovacieho motora patrí jeho prevádzková teplota, ktorá musí byť počas chodu udržiavaná v určitej hranici. To znamená, že nesmie byť príliš vysoká, no ani príliš nízka. Pokiaľ je teplota príliš vysoká, hrozí prehriatie a zadretie motora, pokiaľ je príliš nízka, pracuje motor nehospodárne a podlieha väčšiemu opotrebeniu. Keďže nás v tomto článku zaujíma práve studený motor, napíšeme si o tom, prečo je potrebné zamrznutý agregát čím skôr zohriať, avšak tak, aby nehrozilo jeho poškodenie. Mnoho vodičov to totiž robí zle.

Netrápte motor na voľnobehu, počas toho, ako oškrabávate námrazu z okna.
Netrápte motor na voľnobehu, počas toho, ako oškrabávate námrazu z okna.
Zdroj: www.pixabay.com

Častým zlozvykom šoférov je nechať motor bežať desiatky sekúnd či dokonca minút na voľnobeh, počas toho ako oškrabávajú námrazu z okien. Mnohí si myslia, že sa motor takýmto spôsobom zohreje rýchlejšie. To je však veľká chyba, pretože práve týmto spôsobom sa motor zohreje veľmi pomaly. Navyše to znamená vyššiu spotrebu paliva, stratu času a tiež väčšie opotrebovanie motora.

Najväčšou príčinou opotrebenia motora je suché trenie prebiehajúce ihneď po štarte, kým sa stuhnutý  olej natlačí do jednotlivých trecích dvojíc a vytvorí tam súvislý mazací film. Táto situácia netrvá dlho, no státie na mieste s naštartovaným motorom bežiacim na voľnobehu túto fázu predlžuje. Medzi ďalšie chyby šoférov patrí aj veľké zaťaženie motora a teda jazda na plný plyn hneď po štarte. Okrem toho, že takýmto spôsobom spotrebujete veľké množstvo paliva, hrozí aj veľké riziko poškodenia agregátu. Akým spôsobom ale zohriať motor rýchlo a šetrne?

Anketa
Myslíte pri studených zimných štartoch na to, že motor potrebuje čas na zohriatie?
  • 96%
  • 4%

Najlepším riešením je auto naštartovať a pokojným tempom vyraziť na cestu o 20 až 30 sekúnd neskôr. Samozrejme, motor zbytočne nevytáčame do vysokých otáčok, no ani nepodtáčame do extrémne nízkych otáčok. V takom prípade totiž môže byť zaťaženie motora ešte vyššie. Všeobecne platí, že benzínové motory sa zohrejú na svoju prevádzkovú teplotu skôr ako tie naftové. Tým to totiž môže trvať aj niekoľko krát dlhšie. To isté platí aj v prípade objemnejších a viacvalcových motoroch, ktoré dosiahnu prevádzkovú teplotu skôr než menšie. V každom prípade sa agregát vášho auta najrýchlejšie a najšetrnejšie zohreje pod záťažou, no nie príliš veľkou. Snažte sa motor držať v ideálnom spektre otáčok, kedy sa mu dýcha najlepšie.

Diskusia  ()

Video

Diskusia