ikona

Poradca Zima je tu: Takto si na ňu treba nachystať auto

Foto: Dreamstime

3.12. 2018 14:00 Prvý sneh už zažila väčšina Slovenska. Ak ste sa doteraz vykašľali na prípravu auta na toto obdobie, je najvyšší čas.

Doteraz akoby zima váhala, či navštívi naše končiny alebo si dá ešte prestávku. Lenže prvý sneh už zažili takmer všetky oblasti Slovenska a hoci nás ešte čaká oteplenie, bude len dočasné. Zima je obdobie, ktoré je náročné nielen pre ľudí, ale aj pre vozidlá. A minimálne v prípade auta si vyžaduje prípravu.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

1. Pneumatiky

Prvoradou starosťou každého motoristu by mala byť výmena letných pneumatík za zimné. Dúfame, že väčšina vodičov tak urobila v predstihu. Týka sa to najmä tých, ktorí žijú v horských oblastiach alebo plánujú dovolenku v zahraničí, napríklad, v Alpách. V týchto oblastiach celoročné pneumatiky nemusia na zvládnutie bezpečnej jazdy stačiť.

Zimné pneumatiky sú pre bezpečnosť a zachovanie ľudského života nepostrádateľné. Dôležitá je preto nielen hĺbka dezénu, ale aj správne nahustenie a vek pneumatiky. Gumové zmesi totiž časom starnú a plášť stráca svoje dôležité vlastnosti.

2. Prevádzkové kvapaliny

Druhou dôležitou kategóriou, na ktorú je potrebné pred zimou myslieť, sú prevádzkové kvapaliny, najmä chladiace médium a zmes do ostrekovačov. Pri čoraz daždivejšom období sa letná zmes v ostrekovači minie rýchlo a odporúčame ju čo najskôr nahradiť zimným variantom.

Odporúčame nikdy nenechať klesnúť množstvo ostrekovacej zmesi pod určitú hranicu, nakoľko hrozí upchanie trysiek a dokonca aj zamrznutie motorčeka. Ak sa vám to predsa stane, nerobte paniku, ak chvíľu budete bez ostrekovania. Obvykle sa zmes po niekoľkých pokusoch opäť natiahne do systému.

Nepodceňujte ani dostatok resp. vlastnosti chladiacej zmesi motora, ktorá by mala vydržať teploty aspoň -25°C. Je potrebné čo najskôr nechať to skontrolovať v servise. Hoci v súčasnosti výrobcovia dodávajú vozidlá so zmesou, ktorá odoláva výrazne nízkym teplotám, časom sa jej vlastnosti strácajú.

3. Podvozok

Mnohé servisy, zväčša tie značkové, práve na jeseň ponúkajú motoristom zaujímavé akcie. Za výhodné ceny skontrolujú všetko, čo je podstatné v rámci prípravy na zimu. Pokiaľ akcia neobsahuje podvozok, odporúčame požiadať servis aj o kontrolu celkového stavu podvozku, predovšetkým bŕzd a geometrie.

4. Batéria

Väčšina novších vozidiel už používa bezúdržbovú batériu, v každom prípade odporúčame využiť návštevu servisu aj na kontrolu jej stavu a nabitia. Akonáhle pri nižších teplotách zistíte, že motor horšie štartuje, je lepšie batériu nabiť. Pokiaľ ide o batériu staršieho dátumu výroby, dlhšia jazda jej už nemusí pomôcť alebo len krátkodobo. V zime je rozhodne lepšie z času na čas absolvovať dlhšiu jazdu, nakoľko nízke teploty a časté štartovanie jej veľmi nesvedčia.

5. Stierače

S príchodom sychravého počasia nadobúdajú stierače čoraz väčší význam. Letné horúčavy gume neveľmi svedčia a pred zimou mnohí vodiči zisťujú, že im na skle zostávajú šmuhy. Investícia do nových gumičiek je príliš zanedbateľná v porovnaní s dôležitosťou dobrého výhľadu. V súčasnosti je na trhu dostupných množstvo prípravkov na ochranu gumičiek stieračov. Nemožno od nich očakávať zázraky, ale pri pravidelnom používaní dokážu predĺžiť ich životnosť.

Malá rada na záver: ak stierače primrznú k oknu, rozhodne sa ich nesnažte odtrhnúť. Radšej poriadne očistite sklo ručne a počkajte, kým sa sami neuvoľnia. Dobrým pomocníkom sú tekuté rozmrazovače okien. Nastriekajte pod stierače a kým očistíte zvyšok čelného skla, stierače sa z ľadu uvoľnia.

6. Starostlivosť o zámok a tesnenia

Postrachom pre majiteľov vozidiel bez diaľkového ovládania sú zamrznuté kľúčové dierky. V tomto prípade môže pomôcť, napríklad, chemický rozmrazovač. Pozor, dôležité je nenechávať ho v aute, ale mať ho pri sebe. Medzi najpopulárnejšie ľudové triky patrí nahrievanie kľúča zapaľovačom, buďte však obozretní, aby ste nepoškodili plastovú časť. Vyvarujte sa experimentov s horúcou vodou, ktoré môžu skončiť ešte väčšou katastrofou.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

V bezpečí nie sú ani majitelia vozidiel s diaľkovým resp. bezkľúčovým ovládaním. V prístupe do auta vám nemusí zabrániť zamrznutá kľúčová dierka, ale mechanizmus zámku. V tomto prípade sa pokúste dostať inak, nakoľko nemusí byť zákonite zamrznutý mechanizmus iných dverí. Lezenie cez kufor je určite lepším riešením než čakanie jari. Po naštartovaní a zohriatí interiéru by sa mali zámky rozmraziť.

Tretím rizikom sú primrznuté gumové tesnenia dverí. Obvykle ich síce môžete otvoriť šklbnutím za kľučku, tu však hrozí riziko poškodenia tesnení. Opäť sa oplatí obísť auto a zistiť, či sa krutý mráz nad niektorými z dverí nezľutoval.

Vždy platí, že najlepším prostriedkom je prevencia. Do kľúčových dierok stačí nastriekať silikónový sprej, špecialisti odporúčajú následne aplikovať aj grafitový prášok. Mechanizmus zámkov treba preventívne kontrolovať a premazávať. Opäť poslúži silikónový sprej. Na ošetrenie gumových tesnení okolo dverí existujú špeciálne prípravky, no neuškodí im ani spomínaný silikónový sprej a handrička. Tenká vrstva bude odpudzovať počas zimnej sezóny vlhkosť a výrazne zníži riziko primrznutia.

7. Výbava na zimu

Hoci zákon nepredpisuje povinnú výbavu špeciálne pre zimu, je vhodné skontrolovať zásoby. V aute by jednoznačne mala byť škrabka na sklo a metlička na očistenie auta od snehu. Ak sa chystáte na cestu do Álp, v niektorých lokalitách sú povinné snehové reťaze. Nezabudnite ich pribaliť do kufra, inak vám môže tamojšia polícia zakázať ďalšiu jazdu.

V extrémnych výkyvoch počasia posledných rokov sa môže stať, že na vaše auto cez celú zimu sotva padne pár vločiek, ale rovnako aj to, že ho budete musieť hľadať pod závejom. Hlavne v horách. Pre takýto prípad je vhodné nosiť so sebou plastovú lopatu, ktorej hrana nepoškodí lak auta pri náhodnom dotyku. Ak ju máte v kufri, odporúčame pred dobíjaním sa do auta obliecť si vode odolné rukavice.

Za určitých okolností môžete uviaznuť v nekonečnej kolóne, preto je vhodné pribaliť do batožinového priestoru teplú deku. Pokiaľ máte staršiu alebo slabšiu batériu, môžete mať problém v zime naštartovať aj bez snehovej kalamity. Štartovacie káble alebo káblov s vlastným zdrojom, tzv. boosterov, sa môže naozaj oplatiť.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia