Ilustračná snímka

Poradca Častý prehrešok šoférov: Veľké pokuty v zahraničí

Foto: Dreamstime

10.5. 10:00 Nepozornosť je jedným z najčastejších dôvodov dopravných nehôd a významnou mierou k nej prispievajú aj mobilné telefóny. Všetky európske krajiny ich za volantom zakázali a v niektorých sú pokuty naozaj mastné.

To, že mobilný telefón za volant nepatrí, je jasné mnohým ľuďom. Jeho používanie počas jazdy výrazne zvyšuje riziko nehody. Na tom sa zhodujú všetky európske krajiny, ktoré akékoľvek používanie mobilu zakazujú. Ako posledné bolo Švédsko, ktoré vo februári minulého roka tento krok podniklo tiež.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Nepozornosť je zhruba rovnako častá príčina nehôd ako alkohol. Podľa nemeckého autoklubu ADAC sa odhaduje, že pri každej desiatej nehode spojenej so zranením zohrala úlohu práve nepozornosť. Riskantné sú z tohto hľadiska nielen mobilné telefóny, ale aj navigácie. A hoci sú európske krajiny jednotné v zakazovaní mobilov, pokuty sa líšia. Právnici ADAC sa preto pozreli na pokuty v niektorých štátoch.

Kým pri telefonovaní vodič aspoň pozerá von, hotové peklo sa chystá, ak si fotí „selfíčko“ alebo píše SMS či statusy na sociálne siete. To, že sa vodič zaoberá písaním, možno ľahko rozpoznať aj podľa štýlu jazdy. Vozidlo ide raz rýchlejšie, raz pomalšie, lieta zo strany na stranu, v tom lepšom prípade iba v jednom jazdnom pruhu. Pri preraďovaní či odbočovaní chýba smerovka, prehľad o dianí pred vozidlom je výrazne obmedzený a o tom, čo sa deje za ním nemá tento spisovateľ ani potuchy.

Bez ohľadu na to, akým spôsobom vodič používa mobil, dokonca ani hands-free nie je bezpečným riešením. Umožňuje síce lepšie ovládanie vozidla, no podľa odborníkov rozptýlenie pozornosti tým nezmizne. Dopravní psychológovia poukazujú najmä na neblahý vplyv predstavivosti, pri ktorej nastáva tzv. slepota pozornosti. V podstate sa vodičovi počas rozhovoru pred očami premieta iný obraz, napríklad osoba, s ktorou telefonuje. V týchto krátkych okamihoch vodič nevníma reálny svet okolo seba alebo je jeho vnímanie výrazne narušené. A neraz môže prejsť aj desiatky kilometrov bez toho, aby sa aktívne venoval riadeniu.

Ďalším významným zdrojom rozptýlenia však nie sú len moderné technológie, ale aj posádka či deti. Pozornosť môže obmedziť aj rozhovor s cestujúcimi, čo znamená aj potenciálne riziko pre samotných pasažierov. Na druhej strane môže byť práve rozhovor užitočný, konkrétne hovoríme o dlhej jazde. Vtedy môže práve rozhovor udržať bdelosť vodiča a riziko nehody znížiť. Ale pozor, telefón takúto vzpruhu nenahradí. Práve naopak. Únava v kombinácii s telefónom bez hands-free je naozaj smrteľný mix.

Častý prehrešok šoférov: Veľké pokuty v zahraničí
Zdroj: ADAC, Dreamstime

Samostatnou kapitolou ovplyvňujúcou pozornosť sú aj moderné dotykové displeje. Palubná doska vyzerá naozaj elegantne, no vodič v snahe trafiť príslušné virtuálne tlačidlo pochopiteľne odvráti zrak od premávky. Pokrok nemožno zastaviť, ale ideálnym riešením by bola kombinácia dotykového displeja a tradičných tlačidiel, minimálne pre najčastejšie používané funkcie.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia