Ilustračná snímka

Poradca Dotykové displeje: Prečo vodičom v autách vadia?

Foto: AAA Foundation for Traffic Safety

24.11. 2017 7:48 Moderné technológie v autách sú prínosom. No niektoré odvracajú pozornosť vodiča od premávky a vzhľadom na jej intenzitu začínajú byť čoraz rizikovejšie. Motoristi v prieskume kritizovali najmä komplikované multimédiá, vrátane dotykových displejov.

Automobilky ponúkajú v nových modeloch čoraz sofistikovanejšie technológie a modernizácia sa nevyhýba ani multimédiám. Dotykové displeje, hlasové ovládanie či čoraz viac tlačidiel na volante. Na jednej strane síce zvyšujú pocit pohodlia počas jazdy, no zároveň môžu priamo ohroziť bezpečnosť, nakoľko odvádzajú pozornosť a neraz nútia vodiča odvrátiť oči od premávky.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: AAA Foundation for Traffic Safety

Podľa najnovšieho výskumu americkej Nadácie AAA pre bezpečnosť premávky používanie týchto technológií, napríklad, zadávanie cieľa do navigácie, odvádza pozornosť vodičov na vyše 40 sekúnd. Odvrátenie očí od premávky len na dve sekundy pritom zdvojnásobí riziko nehody. Nadácia zistila, že až každý tretí vodič využíva tieto technológie za volantom, čo predstavuje výrazné nebezpečenstvo pre ostatných účastníkov premávky, napríklad, pre chodcov.

„Niektoré palubné technológie vytvárajú pre vodičov nebezpečné situácie, keďže predlžujú čas, ktorý trávia s očami a pozornosťou upretou mimo premávky, pričom ruky nemajú na volante,“ povedal výkonný riaditeľ nadácie David Yang. „Ak nie je palubná technológia navrhnutá optimálne, aj jednoduché úlohy sa stávajú komplikovanejšími a vyžadujú od vodiča viac úsilia.“

Nadácia pre svoje testy v reálnej premávke najala výskumníkov z Univerzity Utah. Tí mali preskúmať vizuálne a kognitívne (mentálne) požiadavky nových technológií na vodiča a zmerať čas, za ktorý je priemerný vodič počas jazdy schopný použiť hlasové ovládanie, dotykový displej a ďalšie interaktívne technológie, aby zatelefonoval na dané číslo, poslal textovú správu, preladil rádio, vybral a prehral skladbu z MP3 prehrávača alebo naprogramoval navigáciu.

Na výskume sa zúčastnilo 120 vodičov, z čoho 54 žien, ktorí mali zdravý zrak a za posledné dva roky neboli účastníkmi dopravnej nehody. V každom z testovaných vozidiel sa vystriedalo 24 vodičov a väčšinu úloh vykonávali v obytných oblastiach, v ktorých je rýchlosť obmedzená na 40 km/h, na trase sa nachádzali štyri „stopky“ a dva spomaľovacie prahy. Dĺžka trasy bola zhruba šesť kilometrov a vodiči museli dodržiavať rýchlosť aj predpisy. A to sa nepodarilo vždy, nejeden vodič ignoroval „stopku“ alebo nezbadal chodca, nakoľko sa práve zaoberal displejom.

Testované vozidlá
Testované vozidlá
Zdroj: AAA Foundation for Traffic Safety

Výskumníci testovali 30 rôznych palubných multimédií vo vozidlách modelového ročníka 2017. Žiadny z nich nebol pre vodiča jednoduchý: až 12 z testovaných systémov vyžadovalo od vodičov mimoriadne veľké úsilie, čo sa pretavilo do dlhého času, počas ktorého museli riešiť zadanú úlohu.

Z výskumu vyplynulo, že časovo najnáročnejšou úlohou bola práca s navigáciou, ktorá vodičom trvala v priemere až 40 sekúnd. Pri rýchlosti 40 km/h prejde vozidlo za tento čas vyše 440 metrov, čiže takmer pol kilometra. Výskumníci ďalej zistili, že väčšina systémov mala rozhrania navrhnuté tak, že zvyšovali celkovú záťaž vodiča.

Autobild.sk komentuje

Pokroku nemožno zabrániť, no ten so sebou prináša aj úskalia. Práve dotykové displeje s komplikovane navrhnutým rozhraním sa môžu stať takýmto kameňom úrazu. Zoberme si klasické tlačidlá a ovládače, ktoré sa líšia veľkosťou a reliéfnym označením, čím vodičovi uľahčujú nahmatať ten správny. Každému za volantom istý čas trvá, kým si zvykne na umiestnenie tlačidiel, no časom ich nachádza automaticky. Prípadne mu postačí len letmý pohľad, ktorý nie je dlhší než pohľad do spätného zrkadla.

Naproti tomu dotykové displeje a hladké povrchy síce pôsobia esteticky, moderne, ba až luxusne, no pri manipulácii s nimi vodič vždy musí na dlhší čas odvrátiť oči od premávky, najmä v prípade, ak nemajú haptickú odozvu. Automobilky by mali zvážiť úplnú absenciu tlačidiel a otočných ovládačov. Minimálne v prípade najpoužívanejších funkcií, akými sú audio či navigácia. Priemerný vodič bez ohľadu na vek či pohlavie skrátka multitasking za volantom nie vždy zvláda, nech si o sebe myslí, čo chce. Nepovažujeme to za krok späť, nakoľko prvoradá je bezpečnosť a tá sa začína aj končí v hlave vodiča.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia