Renault a Dacia včera mali veľký deň. Uviedli dve zásadné novinky, ktoré majú prispieť k masovej elektrifikácií flotily týchto dvoch značiek. Franzúci ukázali, ako si predstavujú budúcnosť modelu Mégane a Dacia zasa jednoznačne demonštruje, ako má vyzerať najlacnejší elektromobil na trhu a čo všetko má ponúkať. Všetky dôležité novinky nájdete zhrnuté v tomto článku, poďme však pekne poporiadku a začnime kľúčovou premiérou - Daciou Spring.

Dacia Spring má ambíciu byť najlacnejším elektromobilom na starom kontinente. To znamená, že jej cenovka by mala začínať ďaleko pod hranicou 20 000 eur, čo by, najmä v kombinácii so štátnymi dotáciami, mohlo vyústiť do cenovky, ktorá bude skutočne spĺňať parametre potrebné na to, aby sa z modelu Spring stal bestseller a veľký popularizátor elektrického pohonu.

Dacia ide na e-mobilitu umne. Neponúka dychberúce zrýchlenie, ohromné parametre a extrémnu dynamiku. Nie, tu ide predovšetkým o zachovanie nízkej hmotnosti a vysokej efektivity. Elektromotor je v prípade Springu ladený na 33 kW (45 k) a 125 Nm a energiu čerpá z batérie s kapacitou 26,8 kWh. Táto kombinácia by e-autu mala zaručovať prekvapivý dojazd na úrovni 225 km podľa cyklu WLTP, čo naznačuje priemernú spotrebu elektrickej energie približne na úrovni 12 kWh/100 km. To je ambiciózne číslo, vzhľadom na nízky výkon a relatívne malý akumulátor však asi nie nedosiahnuteľné.  Tak či onak, pôvodne sa pri superlacných elektromobiloch hovorievalo o dojazde okolo 100 km, túto hranicu však Dacia výrazne prekonáva. Spring je určený najmä na jazdu po meste či okreskách, svedčí o tom aj jeho maximálna rýchlosť na úrovni 125 km/h.

Dacia Spring.
Dacia Spring.
Zdroj: Dacia

Dacia hovorí, že v prípade modelu Spring zúžitkovala skúsenosti Renaultu s elektrickými automobilmi a zameriavala sa predovšetkým na to, aby bolo vozidlo a jeho pohon spoľahlivé, robustné a bezpečné. Rumuni sa ďalej nechali počuť, že novinka bude lacná nielen z pohľadu základnej ceny, ale aj následných servisných nákladov, ktoré by mali byť nižšie, než pri ekvivalentnom vozidle so spaľovacím agregátom. Čo sa batérie týka, Dacia na ňu ponúka záruku na 8 rokov resp. 120 000 km, na celé vozidlo platí záručná doba 3 roky a 100 000 km.

Dacia Spring.
Dacia Spring.
Zdroj: Dacia

Vďaka relatívne malej lítium-iónovej batérii budú celkom znesiteľné i nabíjacie časy vozidla. Z úplne obyčajnej zástrčky sa z 0 na 100 % nabije v priebehu 14 hodín (niektorým veľkým e-autám to trvá aj 40 h), zo základného wallboxu s výkonom 3,7 kW to zaberie 8,5 h a na zosilnenom s výkonom 7,4 kW treba rátať s časom 5 h. Pri nabíjaní z verejnej zástrčky sa ukáže jedna z nevýhod lacného elektromobilu - jeho palubná nabíjačka disponuje len výkonom 30 kW (dnes už je bežných aj 100 kW), no malému e-autu to bude stačiť. Aj tak sa z 0 na 80 % na verejnom stojane nabije v priebehu hodiny. K vozidlu bude k dispozícii aj aplikácia MY Dacia, kde si budete môcť sledovať stav batérie počas nabíjania či napríklad spustiť ventiláciu vzduchu v kabíne ešte pred nastúpením.

Dacia Spring.
Dacia Spring.
Zdroj: Dacia

Po technologickej stránke ešte nemôžeme zabudnúť na ponuku bezpečnostných prvkov, ktoré Spring ponúka. Už v základe tu nájdete obmedzovač rýchlosti, ABS, ESP, elektronický brzdový pedál, šesticu airbagov, tlačidlo núdzového volania, senzor šera pre automatické zapínanie svetiel či automatické núdzové brzdenie aktívne od 7 do 170 km/h. 

Dacia Spring je rozmerovo veľmi kompaktné vozidlo. Na dĺžku meria 3 734 mm, na šírku 1 770 mm (aj so spätnými zrkadlami) a na výšku 1 516 mm. Jeho rázvor dosahuje dĺžku 2 423 mm no a svetlá výška je, napriek tomu, že vozidlo pôsobí ako crossover, len mierne nadštandardných 150 mm. Batožinový priestor Dacie Spring disponuje kapacitou 300 litrov (+ ešte priestor na rezervné koleso) a po zložení zadných sedadiel poskytne až 600-litrový objem. Ak by ste Spring chceli využiť na podnikanie, Dacia bude ponúkať aj špeciálnu úžitkovú verziu s objemom batožinového priestoru 800 litrov.

Dacia Spring.
Dacia Spring.
Zdroj: Dacia

Čo sa vzhľadu týka, vozidlo nezaprie dizajnovú spriaznenosť s novou generáciou Dacie Sandero. Opticky však pôsobí viac ako crossover, no svetlá výška ukazuje, že ide len o hru dizajnérov. Kabína modelu Spring vychádza v porovnaní so Sanderom už na prvý pohľad zo staršieho vozidla, inšpiráciou tu boli pravdepodobne Clio a Captur predchádzajúcej generácie.

Čo sa týka základnej výbavy Dacie Spring, rátať tu môžete s posilňovačom riadenia, diaľkovým centrálnym zamykaním a elektrickým ovládaním všetkých okien. Dacia ďalej vyzdvihuje 3,5” displej umiestnený v strede prístrojovky. Manuálna klimatizácia, infotainment či elektrické ovládanie spätných zrkadiel a rezerva by mali byť dostupné za príplatok.

Detailné informácie o Renault Mégane eVision nájdete na druhej stránke článku.