Aston Martin DBZ Centenary Collection.

Novinky Aston Martin odhalil exkluzívny párik s podpisom Zagato: Za dve autá si pýta ťažké milióny

Foto: Aston Martin

8.10. 14:01 Dvojicu kupé ponúka britská automobilka výhradne spolu. Jedno sa takmer nelíši od vzácneho originálu zo 60. rokov, druhé zasa vychádza z aktuálneho modelu DBS Superleggera.

Na mape automobilového sveta sa meno Zagato po prvýkrát objavilo v roku 1919. Dizajnové štúdio sídliace neďaleko Milána teda aktuálne oslavuje krásnych sto rokov, počas ktorých spolupracovalo s mnohými značkami. Jednoznačne najbližší vzťah má s automobilkou Aston Martin. Tá sa mu rozhodla venovať k jubileu nevšedný darček, o ktorého príprave informovala už na jar. Zverejnila vtedy aj skice.

Britský výrobca si prichystal dvojicu vozidiel, ktoré bude pod označením DBZ Centenary Collection predávať výhradne spolu. Exkluzívny párik s podpisom talianskej firmy teraz odhalil bok po boku. Tvorí ho nanovo postavený „veterán“ DB4 GT Continuation, ktorý sa od ikonického originálu takmer nelíši, a moderný špeciál DBS GT Zagato.

Aston Martin plánuje duo DBZ Centenary Collection predávať iba spoločne.
Aston Martin plánuje duo DBZ Centenary Collection predávať iba spoločne.
Zdroj: Aston Martin

Prvé menované kupé je ručne zmontované podľa pôvodných plánov, nemožno ho teda označiť za nejakú repliku. Svojím vzhľadom kopíruje vzácny model vyrobený začiatkom 60. rokov v počte iba 25 kusov. Krivky karosérie sa nijak nemenili, medzi zmeny možno zarátať použitie ochrannej klietky a väčšieho motora. Namiesto radového šesťvalca s objemom 3,7 litra je tu 4,7-litrový agregát. Má dosahovať výkon vyše 287 kW (390 k), ktorý prenáša na zadné kolesá štvorstupňový manuál.

Aston Martin DBS GT Zagato vychádza z aktuálnej sériovky DBS Superleggera, od ktorej prevzal množstvo dielcov. Platí to najmä pre technickú stránku. Pod kapotou tohto Angličana pracuje taktiež dvakrát prepĺňaný 5,2-litrový dvanásťvalec, ktorý však namiesto výkonu 533 kW (725 k) dosahuje ešte štedrejších 559 kW (760 k). Technická stránka sa inak viac-menej nemenila.

Súčasťou výnimočných prvkov sú aj dvojfarebné 21-palcové disky kolies.
Súčasťou výnimočných prvkov sú aj dvojfarebné 21-palcové disky kolies.
Zdroj: Aston Martin

Karoséria je naopak nová takmer stopercentne, zachované sú len niektoré detaily. Príkladom sú spätné zrkadlá a kľučky. Novinka upúta spredu ohromnou maskou chladiča, ktorá je veľká aj na pomery britskej značky. Ešte zaujímavejšia je jej výplň. Tú totiž tvorí 108 individuálnych karbónových dielcov v tvare diamantu, ktoré sa po naštartovaní otvoria. Ide o naozaj výnimočný prvok.

S grilom susedia zamračené LED svetlomety a odvetrávaná kapota, pričom chýbajú akékoľvek deliace línie. Takmer celá predná časť je teda v jednom kuse. Končí sa až na modifikovaných blatníkoch s logom Zagato, charakteristickým prvkom tohto štúdia je popri ňom aj tzv. bublinková strecha. V tomto prípade je však typické prehnutie skôr na mieste odstráneného zadného okna. Dizajnérskej ceruzke sa nevyhla ani zadná časť, ktorá obsahuje diódové segmenty usporiadané do kruhu.

Už charakteristickým prvkom štúdia Zagato sú aj takéto koncové svetlá.
Už charakteristickým prvkom štúdia Zagato sú aj takéto koncové svetlá.
Zdroj: Aston Martin

Atraktívne tvary korunuje špecifické farebné vyhotovenie. S červenými plochami kontrastuje množstvo uhlíkových vlákien, ktoré dopĺňajú zlaté detaily. Odtieň tohto kovu nesú napríklad kolesá. Rovnako sú na tom logá značky, ktoré tvorí pravé 18-karátové zlato. Danú farebnú schému má predstavený exemplár DBS GT Zagato aj vo vnútri, pričom využíva dielce z 3D tlačiarne. Ich tvorba zabrala takmer 100 hodín. To nezahŕňa dodatočnú úpravu a leštenie, čo bolo vecou ručnej práce.

V interiéri pritom nešlo len o vyhotovenie povrchov. Jeho pôvod síce prezrádza volant či prístrojový panel, no inak prešiel dvojmiestny kokpit množstvom úprav. Vlastné vyhotovenie majú panely dverí, sedadlá s odhalenou karbónovou konštrukciou a tiež centrálna konzola. Tá má odlišné výduchy ventilácie, rám displeja infotainmentu a najmä ovládanie klimatizácie či prevodovky. Jednotlivé prvky sú usporiadané úplne inak než vo východiskovom vozidle.

Interiér sa od sériového modelu DSB líši ergonómiou i vyhotovením povrchov.
Interiér sa od sériového modelu DSB líši ergonómiou i vyhotovením povrchov.
Zdroj: Aston Martin

Asi nikoho neprekvapí, že za tieto dve autá si Aston Martin pýta ťažké milióny. Vzhľadom na ich výnimočnosť i zberateľský potenciál ide o úplnú samozrejmosť. Budúci majitelia tohto páru zaň majú zaplatiť šesť miliónov libier, čo je viac než 6,7 mil. v európskej mene. Ide pritom o sumu bez dane. Napriek tomu je takmer isté, že britská automobilka nájde záujemcov o plánovaných 19 exkluzívnych dvojíc. Ak ich už nenašla...

Video

Diskusia