Asistenčné systémy

Zaujímavosti Prieskum J.D. Power: Niektoré nové asistenčné systémy sú tak otravné, že ich šoféri vypínajú

Foto: Škoda

31.8. 8:08 Asistenčné systémy sú požehnaním, môžu však byť i prekliatím. Spokojnosť s ich fungovaním sa mení od autu k autu, tu sú výsledky.

Jednoznačne patríme medzi zástancov moderných technológií v autách, keď však niečo nefunguje tak, ako má, radi na to upozorníme. Automobilový priemysel sa musí učiť na svojich chybách. Mnoho podnetov na premýšľanie mu teraz dala najnovšia štúdia J.D. Power, ktorá mapuje spokojnosť vodičov USA s novými technológiami na palube automobilov.

Vodičom vadia časté varovania systému na udržiavanie a jazdu v jazdnom pruhu
Vodičom vadia časté varovania systému na udržiavanie a jazdu v jazdnom pruhu
Zdroj: Škoda

Výsledky prieskumu sa zakladajú na skúsenostiach 20 000 majiteľov áut. Títo šoféri si museli kúpiť automobil modelového roku 2019, ktorý dostal novú generáciu či facelift najneskôr pred tromi rokmi. Aby sa kvalifikovali na účasť vo výskume, nemôžu vozidlo vlastniť dlhšie než tri mesiace.

Na reprezentatívnej vzorke vodičov sa ukázalo, že ľudia majú spomedzi asistentov najradšej systém autonómneho núdzového brzdenia či vedenie vozidla v jazdnom pruhu. Z technologických noviniek sa obrovskej obľube teší zrkadlenie obrazovky telefónu, vychytávky orientované na komfort či čoraz sofistikovanejšie infotainmenty. Naopak, postupne upadá záujem o zabudovanú navigáciu, ktorú čoraz častejšie nahrádzajú mobilné aplikácie.

Z hľadiska informačnej zábavy je trend jednoznačný. Google a Apple začínajú prebíjať zabudované infotainmenty a tým ohrozujú aj budúce zisky automobiliek z predaja navigačných systémov. Vysokej popularite Apple CarPlay a Android Auto do kariet nahráva i fakt, že zabudované aplikácie veľká časť ľudí hodnotí negatívne.

Zrkadlenie prostredníctvom Andorid Auto či Apple CarPlay používa čoraz viac šoférov, infotainmenty vyinuté automobilky strácajú na atraktivite
Zrkadlenie prostredníctvom Andorid Auto či Apple CarPlay používa čoraz viac šoférov, infotainmenty vyinuté automobilky strácajú na atraktivite
Zdroj: Kia

Automobiloví výrobcovia dnes podľa J.D. Power majú problém aj so správnym nastavením citlivosti asistentov. Inštitút tento poznatok demonštroval na príklade systému udržiavania a jazdy v jazdnom pruhu. V závislosti od značky prekážajú časté varovania a upozornenia 8 až 30 % majiteľov. Z týchto 30 % až dve tretiny deklarujú, že si tohto pomocníka počas jazdy bežne vypínajú. Napriek tomu by aj spomedzi skeptikov chcelo tento asistenčný systém aj v ďalšom aute mať 63 %. Spomedzi tých, ktorí s ním negatívne skúsenosti nemajú, by ho v ďalšom aute chcelo mať až 91 %.

Navigácia kedysi bola ťahákom, dnes už kvôli zrkadleniu mobilného telefónu pre čoraz viac majiteľov stojí na okraji záujmu.
Autor

Spokojnosť s fungovaním a nastavením nových technológií sa mení od značky ku značke. Spomedzi modelov dostupných v USA v tomto smere najviac zabodovala Kia Stinger, ktorá v hlasovaní majiteľov z možných 1 000 bodov za spokojnosť získala 834. Priemerné skóre modelu sa pohybovalo na úrovni 781 bodov, najhoršie auto ich pritom nazbieralo iba 709.

Medzi automobily, s ktorými sú majitelia z pohľadu nových technológií a ich fungovania spokojní, patrí napríklad i Hyundai Kona, Toyota C-HR, Kia Forte (Ceed), Chevrolet Blazer, Porsche Cayenne či napríklad Ford Expedition. Podľa J.D. Power je spokojnosť s technológiami dôležitá najmä z hľadiska budúcnosti - aby ľudia boli ochotní jazdiť na autonómnych vozidlách, musia im dôverovať.

Skúsenosti Auto Bildu

Výsledky J.D. Power môžeme potvrdiť aj my. Na základe našich skúseností nazbieraných pri testovaní desiatok automobilov musíme potvrdiť, že v niektorých vozidlách sú asistenčné systémy nastavené lepšie, v iných horšie. Vo všeobecnosti fungujú - na ceste vás v prípade potreby podržia. Stáva sa nám však, že si na okreskách musíme vypnúť udržiavanie v jazdnom pruhu napríklad i v Mercedesoch či BMW, ktoré z času na čas reagujú prehnane opatrne.

Navigácia dnes už pre vodičov nie je natoľko dôležitá
Navigácia dnes už pre vodičov nie je natoľko dôležitá
Zdroj: Hyundai

Problémom z pohľadu vodiča, najmä pri jazde preplnenými mestskými ulicami, bývajú aj časté upozornenia protinárazového systému. Niektoré automobily majú pocit, že už-už idete nabúrať do vozidla pred sebou, zatiaľ čo vy len pokojne dobrzďujete. Vo všeobecnosti môžeme súhlasiť i s tvrdením, že kórejský tandem Hyundai-Kia zvláda ladenie asistenčných systémov a nových technológií celkovo veľmi dobre. 

Ak by sme sa o kúpe nového vozidla mali rozhodovať my, naše ďalšie auto by rozhodne bolo vybavené asistenčnými systémami vrátane udržiavania a jazdy v jazdnom pruhu. Je však pravda, že ak nie sú pomocníci správne nastavení, ich časté upozornenia pôsobia otravne a vodič na ne prestáva reflektovať, čo v konečnom dôsledku môže byť veľmi kontraproduktívne.

Video

Diskusia