ZF predstavilo koncept externého airbagu, ktorý má tlmiť bočné nárazy

Zaujímavosti Revolúcia v bezpečnosti: Vonkajšie airbagy áut

Foto: ZF

4.12. 2018 11:00 Vzduchové vankúše dnes už sú štandardnou súčasťou automobilov. Aj v základnej výbave ponúkajú vozidlá prinajmenšom dva, väčšinou však skôr štyri až šesť. Vývoj airbagov ešte, zdá sa, má kam smerovať. Napríklad na karosériu auta.

Písal sa rok 2012, keď Volvo predstavilo vôbec prvý exteriérový airbag. Model V40 ponúkal vzduchový vankúš ukrytý pod kapotou, ktorý sa v prípade kontaktu s chodcom rozprestrel po spodnej časti čelného skla. Spolu s jemne zdvihnutou kapotou sa airbag mal postarať o zmiernenie následkov nehody. Teraz sa však pozornosť obracia opačným smerom.

ZF predstavilo koncept externého airbagu, ktorý má tlmiť bočné nárazy
ZF predstavilo koncept externého airbagu, ktorý má tlmiť bočné nárazy
Zdroj: ZF

Renomovaná firma ZF predstavila svoj koncept, ktorý má prispieť k zvýšeniu bezpečnosti posádky. Airbag má v prípade bočnej zrážky v priebehu milisekúnd vystreľovať zo spodných prahov automobilu. Prvé testy firmy ukázali, že takéto riešenie by mohlo znížiť počet vážnych zranení pri tomto type kolízie až o 30 %, o rovnaké percento klesne aj poškodenie samotného vozidla.

Nasadenie exteriérového airbagu je podľa slov Michaela Büchsnera, riaditeľa divízie pasívnej bezpečnosti ZF, bližšie, než by sa mohlo zdať. Jeho aplikáciu má umožniť vysoká technologická úroveň vozidiel, ktoré sú v mnohých prípadoch obsypané senzormi či kamerami. Išlo by tak o prvé využitie vzduchového vankúša, ktorý by pri náraze reálne pohlcoval energiu iného automobilu.

Airbag má mať objem prinajmenšom 250 litrov a okolo vozidla by po stranách vytvoril deformačnú zónu s hrúbkou 300 mm. Nemecká firma verí, že práve profil automobilu je pri nehode najzraniteľnejší. Pasažierov pri bočnej zrážke nechráni batožinový či motorový priestor, jej následky na zdraví posádky preto i pri nižších rýchlostiach bývajú vážnejšie.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia