ikona

Novinky Ďalší škandál? Podvody pri testoch bezpečnosti

Foto: Youtube/Euro NCAP

16.10. 2018 11:00 Automobilovým svetom v poslednej dobe otriasa jeden škandál za druhým. Dieselgate mal také rozmery, že ešte ani po rokoch ešte stále neupadol do zabudnutia. Teraz Briti prichádzajú s ďalším šokujúcim zistením, v hre sú tu ľudské životy.

Posledné roky ukázali, že mnohé automobilky či výrobcovia komponentov schuti podvádzajú bez akýchkoľvek morálnych zásad. Najžiarivejším príkladom je koncern Volkswagen, ktorý už roky bojuje s dôsledkami kauzy Dieselgate. Tá bola natoľko masívna, že podkopala i popularitu dieselových agregátov, ktoré si dovtedy užívali obľubu verejnosti. Volkswagen chcel s naftiakmi preraziť v USA a stal sa presný opak.

Viaceré diely testovaných automobilov mali byť označené podozrivým nápisom
Viaceré diely testovaných automobilov mali byť označené podozrivým nápisom "LEN PRE EURO NCAP"
Zdroj: Auto Express

Nemecký koncern sa postaral o najväčšiu automobilovú kauzu za posledné desaťročia, teraz však na povrch vyplávali nové informácie, ktoré sú možno ešte šokujúcejšie. Podľa britskej agentúry Thatcham Research sa pri crashtestoch známej a rešpektovanej inštitúcie Euro NCAP objavili podozrivé nezrovnalosti. Tie však nemieria smerom ku bezpečnostnej organizácií, ale opäť priamo na automobilky.

Euro NCAP a Thatcham totiž podľa britského Auto Expressu pripustili, že počas detailných previerok našli v rôznych automobiloch súčiastky, ktoré boli označené nápisom “Euro NCAP only”, čo v preklade znamená “Len pre Euro NCAP”. Malo ísť nielen o drobnosti akou je napríklad penová výplň sedadla, ale taktiež o airbagy či úchyty systému Isofix.

Zlé načasovanie airbagu môže spôsobiť smrť rýchlejšie než samotná nehoda
Zlé načasovanie airbagu môže spôsobiť smrť rýchlejšie než samotná nehoda
Zdroj: Youtube/Euro NCAP

Obidve rešpektované inštitúcie uznávajú, že ide o veľmi podozrivé diely, ktoré aj naďalej skúmajú. Natíska sa totiž otázka, či nejde o samoúčelné podvádzanie pri testovaní. Skúsenosti americkej IIHS už ukázali, že výrobcovia sa veľmi radi prispôsobujú jednotlivým crashtestom, pričom reálna bezpečnosť ich nevyhnutne nezaujíma. Hlavne, že ten-ktorý model dostane päťhviezdičkové hodnotenie na papieri.

Euro NCAP sa už týmto problém má zaoberať, aktuálne prebiehajú diskusie a objasňovanie s dotknutými výrobcami. Žiadna konkrétna značka však zatiaľ obvinená či menovaná nebola. Mike Hawkes, riaditeľ britského Zväzu automobilových výrobcov, popiera akékoľvek zlé úmysly.

Mimo ohrozeniu zatiaľ nie sú ani deti
Mimo ohrozeniu zatiaľ nie sú ani deti
Zdroj: Youtube/Euro NCAP

Hawkes hovorí, že takéto označovanie dielov môže súvisieť so skorým bezpečnostným testovaním, ktoré neraz predchádza spusteniu masovej výroby. Vtedy podľa neho tretie strany dodávajú komponenty špeciálne pre crashtesty. Prečo je na nich však napísané “LEN pre Euro NCAP”, úplne nevysvetlil.

Proti akémukoľvek podozieraniu automobiliek sa vyjadril i samotný Euro NCAP. Údajne spoločnosť za posledné desaťročie neprišla do styku so žiadnym podvodným správaním, ktoré by mohlo ohroziť spotrebiteľa. Na druhú stranu však pripúšťa, že podozrivé označovanie sa pri crashtestoch objavuje už roky, po prepuknutí aféry Dieselgate má ale frekvencia takýchto komponentov byť výrazne nižšia.

Potenciálny škandál budeme i naďalej dôkladne sledovať a informovať o ňom. Posledné roky nám ukázali, že laická i odborná motoristická verejnosť sa nemôže len nečinne prizerať tomu, čo robia automobilky. Túžba po zisku je totiž často väčšia než čokoľvek iné, dokonca i morálne zásady, podvádzať sa pritom neboja ani roky etablovaní giganti. Ak by sa podozrenia agentúry Thatcham časom ukázali ako pravdivé, išlo by o špinavý hazard s ľudskými životmi.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia