Model 3 vďaka svojmu akumulátoru dokáže zdolať vzdialenosť približne 450 km na jedno nabitie.

Zaujímavosti Prestaňme všetko hádzať na autá: Jedenásť avokád znečistí prostredie viac než 64 kWh akumulátor

Foto: Tesla

14.1. 8:30 Zaujímavá štúdia stavia výrobu akumulátorov pre elektromobil Tesla Model 3 do kontrastu s výrobou bežných produktov z hľadiska znečisťovania vody.

Dnes sa na ekologickosť automobilov hľadí predovšetkým z pohľadu emisií CO₂. Produkcia oxidu uhličitého však nie je jediný spôsob, ktorým môže automobilová či iná výroba škodiť životnému prostrediu. Voda je jedným z najcennejších prírodných zdrojov na našej planéte a tiež ju treba chrániť. Akumulátorom založeným na využívaní lítia sa však často vyčíta, že sa pri ich výrobe znečistí obrovské kvantum vody. Je toto množstvo ale naozaj tak enormné? 

Výroba akumulátora Tesly Model 3 s kapacitou 64 kWh sa z hľadiska znečisťovania vody vyrovná napríklad produkcii polovice džínsov.
Výroba akumulátora Tesly Model 3 s kapacitou 64 kWh sa z hľadiska znečisťovania vody vyrovná napríklad produkcii polovice džínsov.
Zdroj: Tesla

Maximilian Fichtner, riaditeľ renomovaného nemeckého inštitútu Helmholtz, sa na celú problematiku pozerá inak. Ako informoval nemecký Handelsblatt, Fichtner sa rozhodol náročnosť výrobného procesu akumulátora prirovnať k dnes bežným potravinám. Vychádza z toho, že pri výrobe batérie s kapacitou 64 kWh, ktorá energiou zásobuje Teslu Model 3, sa podľa aktuálnych výpočtových metód znečistí 3 840 l vody.

Šokujúco veľký objem sa razom zdá byť menej zásadný, keď sa prirovná k iným produktom, ktoré bežne používame či konzumujeme. Rovnaké množstvo si totiž vyžiada napríklad výroba desiatich avokád, 250 g hovädzieho mäsa či kávy potrebnej na 30 osviežujúcich pohárikov. Aby toho nebolo málo, 3 840 l vody stačí približne iba na výrobu polovice džínsov.

Model 3 vďaka svojmu akumulátoru dokáže zdolať vzdialenosť približne 450 km na jedno nabitie.
Model 3 vďaka svojmu akumulátoru dokáže zdolať vzdialenosť približne 450 km na jedno nabitie.
Zdroj: Tesla

Iste, emisie oxidu uhličitého sú zásadné negatívum, pri zmene optiky však razom výroba batérie nevyzerá až tak energeticky náročne. Najmä, ak si človek uvedomí, že dokáže akumulovať energiu potrebnú na prekonanie vzdialenosti 450 kilometrov. Podľa výskumov sa dnes pri tomto type akumulátora počíta so životnosťou na úrovni okolo 2 000 nabíjacích cyklov. Kým bude úplne nepoužiteľná, mala by teoreticky zvládnuť prekonať vzdialenosť 900 000 km. Navyše, očakáva sa, že životnosť batérií v najbližších rokoch stúpne o 50 %.

Dnes je v móde vnímať boj proti klimatickej kríze len optikou automobilov. Pravdou však je, že životnému prostrediu neškodia ani tak samotné vozidlá, ako skôr ich používatelia. Dáta z globálnych trhov za posledné roky hovoria jednoznačne, približne každý tretí motorista na zemi sa pri kúpe nového auta rozhodne pre SUV. Predstavte si ešte k tomu, koľko exotického ovocia a zeleniny, či iných produktov náročných na výrobu a prepravu, by sme si ešte mohli odpustiť. Preto hovoríme, nehádžte všetko autá. Ak chceme niečo zmeniť, ekologicky myslieť musí predovšetkým kritická masa ľudí.

Video

Diskusia