Tatra 613-4 Electronic.

Zaujímavosti Nového majiteľa hľadá luxusná Tatra 613: Konkurovať mala Nemcom, vybavením zaujme aj dnes

Foto: bazos.cz

30.4. 10:45 Špičková šesťstotrinástka vytiahla proti súperom značiek Audi, BMW a Mercedes-Benz moderné prvky. Ponúkala nevídané opcie, v zozname figuroval vstavaný telefón, farebný televízor či dokonca chladnička.

Tatra 613 patrila počas éry Československa medzi špičku automobilového portfólia krajín socialistického bloku. Vo výrobe vydržala vyše dve dekády, počas ktorých prešla postupnou evolúciou. Medzi poslednými uzrel svetlo sveta model 613-4 Electronic. Z neho vzniklo len 17 kusov a jeden z nich si momentálne hľadá svojho nového majiteľa.

Vtedy vrcholné vyhotovenie šesťstotrinástky disponovalo predĺženou karosériou známou ako Mi-Long. Montovalo sa v rokoch 1993 a 1994, pričom viacero exemplárov putovalo do vládnych služieb. Svojho času vozili najmä ministrov. Tí mohli rátať s poriadnym luxusom, špičková verzia mala totiž konkurovať Nemcom. Proti súperom značiek Audi, BMW a Mercedes-Benz vytiahla moderné prvky.

Ponukou vybavenia variant Electronic svojho času vynikal.
Ponukou vybavenia variant Electronic svojho času vynikal.
Zdroj: bazos.cz

Svojím vybavením zaujme táto Tatra aj dnes. Mala elektrické spätné zrkadlá s automatickou clonou, vyhrievané kožené sedadlá, klimatizáciu či elektrické strešné okno, okrem toho však ponúkala niektoré nevídané opcie. V ich zozname figuroval vstavaný telefón, farebný televízor, autorádio Blaupunkt s CD mechanikou či dokonca malá chladnička umiestnená medzi pohodlnými zadnými sedadlami. 

Najzaujímavejšia však bola samotná elektronika, ktorá dala vozidlu jeho označenie. Tento variant mal upravený prístrojový panel so štvoricou displejov, ktoré nahradili analógové ukazovatele. Digitálny bol napríklad palivomer. Vozidlo malo až tri palubné počítače komunikujúce cez zbernicu Can-Bus, čo bolo na danú dobu výnimočné. Rovnako ako hlasové rozhranie. Ženský hlas v tomto aute upozornil napríklad na nezapnuté bezpečnostné pásy, malú zásobu paliva či nízku vonkajšiu teplotu.

V rámci série 613-4 používala Tatra modernejšiu verziu osemvalca.
V rámci série 613-4 používala Tatra modernejšiu verziu osemvalca.
Zdroj: bazos.cz

Z hľadiska pohonu zostalo viac-menej všetko po starom. Tatra má vzadu uložený vzduchom chladený osemvalec so zdvihovým objemom 3,5 litra a viacbodovým vstrekovaním benzínu, ktorý produkoval výkon 148 kW (201 k) a krútiaci moment 300 Nm. Spriahnutý je s päťstupňovou manuálnou prevodovkou vytvorenou úpravou „štvorkvaltu“ známeho zo starších variantov typu 613.

Predávaný exemplár sivej farby je plne funkčný, v inzeráte publikovanom na českej stránke Bazoš hovorí jeho autor o zachovalom stave. Ten dokumentujú fotky. Na nich zároveň vidieť, že luxusná Tatra 613 nedisponuje pôvodným volantom a jej čalúnenie má najlepšie roky za sebou. Cenu zaujímavého kúska histórie predajca neuviedol. V roku 2017 bol ale jeden kus verzie Electronic dostupný na Slovensku za takmer 50-tisíc eur, v podobnej hladine sa asi bude pohybovať aj tento exemplár.

Diskusia  ()

Video

Diskusia