VAZ 2107.

Badge photostory Žigulák oslavuje päťdesiatku: Ikonické socialistické auto, ktorého reálny pôvod mnohí nepoznajú

Foto: AvtoVAZ

22.4. 12:00 Produkt sovietskej fabriky známej pod skratkou VAZ sa začal vyrábať pred polstoročím. Posledné deriváty legendy zišli z pásov v roku 2012, v produkcii teda táto Lada vydržala podstatne dlhšie než jej predloha.

Počas československej éry boli tuzemské cesty omnoho prázdnejšie a mali tiež homogénnejšie zloženie. Valnú väčšinu premávky tvorili vozidlá z východného bloku. Populárne boli najmä stroje vtedy domácej automobilky Škoda, okrem toho si verejnosť mohla kúpiť Moskvič, Trabant či Wartburg. Nechýbala ani sovietska značka Lada. Tá má na svedomí aj rodinu modelov, ktoré poznáme najmä pod familiárnou spoločnou prezývkou.

Žigulák. Takto je všeobecne známe ľudové socialistické auto, ktoré bolo oficiálne pokrstené kódom VAZ 2101. Prečo sa takto bežne nazýva? Na domácom trhu sa predávalo ako Žiguli a hoci v našich končinách nieslo symbol Lada, zdomácnená forma mena zo ZSSR sa ujala aj v Československu. Pôvodne bolo pritom známe ako Fiat 124. Korene tohto projektu totiž nie sú v ruskom Togliatii, ale talianskom Turíne. Jeho reálny pôvod pritom mnohí vôbec nepoznajú.

VAZ 2101 sa začal vyrábať pred päťdesiatimi rokmi.
VAZ 2101 sa začal vyrábať pred päťdesiatimi rokmi.
Zdroj: AvtoVAZ

Keďže sovietsky automobilový priemysel bol na tom v 60. rokoch biedne, rozhodli sa štátni predstavitelia hľadať západného partnera. Do úzkeho výberu sa dostal Fiat a Renault. Nakoniec vyhrali Taliani, s ktorými podpísal minister priemyslu Alexander Tarasov v roku 1966 zmluvu o spolupráci. Následne sa s ich nemalým prispením začala výstavba modernej továrne VAZ (Volžský automobilový závod) určenej na výrobu automobilu pre ľud.

Sériovú montáž spustila fabrika dňa 19. apríla 1970. Ikonické vozidlo teda oslavuje päťdesiatku, pričom vo výrobe bol ešte relatívne nedávno. Počas histórie dostalo viacero rôznych odrôd. Niekoľko dekád sa montovalo na rôznych miestach, vo výrobe vydržalo dokonca až do roku 2012. Originál nesúci meno Fiat bol pritom mŕtvy už niekoľko desaťročí. Aj pre dlhoročnú produkciu patrí prvotina automobilky VAZ medzi legendy sveta štyroch kolies a dobre ju poznajú aj mimo bývalého východného bloku. Celkovo za z nej vyrobilo zhruba 12 miliónov kusov.

Video

Diskusia