Najväčšia skládka pneumatík na svete. Môžete ju vidieť aj z vesmíru.
Denis Milo
Denis Milo

Zaujímavosti Čo sa deje s použitými pneumatikami? Toto je ich najväčší cintorín na svete, vidno ho z vesmíru

Foto: John Bern / youtube.com

29.8. 6:20 Na skládke sa nachádza viac ako 7 miliónov starých, poškodených či vyradených pneumatík, čo znamená, že ide o najväčšiu skládku, ktorá na svete existuje.

Priemerná pneumatika zvládne najazdiť približne 80 000 km, pred tým ako sa jej dezén zoderie či guma stratí svoje vlastnosti. Tieto pneumatiky vhodné na odpis sa  po tom buď to recyklujú, spaľujú opätovne spracujú alebo posielajú preč do „tretieho sveta“.

Tým svetom je napríklad oblasť Sulaibiya neďaleko mesta Kuvajt, kde sa každý rok v púšti vykopávajú nové gigantické diery určené na zaplnenie starým gumeným odpadom. Ide o najväčšiu skládku, alebo inak povedané cintorín pneumatík, ktorý na svete existuje. O jeho nesmiernych rozmeroch svedčí aj to, že ho môžeme vidieť dokonca až z vesmíru. Na skládke je totiž viac ako 7 miliónov starých, poškodených či vyradených pneumatík, čo je naozaj obrovské číslo.

Starý gumený odpad je však veľmi problematický materiál, hlavne z dôvodu jeho veľkej produkcie, ako aj trvácnosti a skutočnosti, že sa v prírode len tak nerozloží. Napríklad taká pneumatika z autobusu sa v prírode bude rozkladať minimálne 250 rokov. Američania sa už v minulosti pokúsili uskladniť tento odpad v mori, to však nedopadlo najlepšie.

V 70-tych rokoch minulého storočia sa v americkom štáte Florida pokúsili postaviť umelý útes zo starých pneumatík, ktoré mali oživiť dno umierajúceho ekosystému korálového útesu. Umelo vytvorený útes bol pomenovaný Osborne Reef a tvorilo ho približne 2 milióny starých pneumatík. Približne po dvadsiatich rokoch sa však ukázalo, aký zlý nápad to bol. Pneumatiky sa totiž začali vyvliekať z oceľových lán, ktoré ich držali a postupne sa vyplavovali na pláž.

Uskladnenie takéhoto gumeného odpadu je priestorovo náročné a neudržateľné, pretože pneumatiky sa nestihnú rozložiť skôr ako k nim pribudnú ďalšie vyradené kusy. Okrem toho predstavujú skládky vážne nebezpečenstvo pre vznik požiaru.

Medzi najlepšie riešenie patrí recyklácia. Tento materiál sa môže následne využiť na rôzne účely, ako napríklad stavbu bežeckých tratí, umelých športovísk, kobercového podložia, jazdeckých arén, podláh, či dokonca vozoviek.

Ak sú použité pneumatiky v dobrom stave, môžu sa opätovne upraviť a poslať naspäť na cestu. Tie sú označené ako „protektor“. Veľké percento vyradených pneumatík sa zas spaľuje ako palivo. Výhrevná hodnota pneumatík prevyšuje hodnotu uhlia, zatiaľ čo obsah síry je v rovnakom rozsahu alebo dokonca nižší. To z nich robí vynikajúcu náhradu za uhlie.

Pozrite si video-dokumentáciu cintorínu pneumatík:

Denis Milo
autor Denis Milo
Diskusia  ()

Video

Diskusia