Pre súčasnosť je príznačné, že v registráciách rastú elektrické autá a hybridy, zatiaľ čo klasické spaľovacie (najmä tie naftové) motory sú v miernom poklese. Výrobcom na krk dýchajú prísnejšie emisné normy na CO2, ktoré bez elektrifikácie nedokážu splniť. Tak sa ani nečudujeme, že Renault po plne elektrickom Zoe prichádza aj s radom hybridných vozidiel. Hybridný systém dostane Clio, Captur aj Mégane. 

Prvý konkurent v triede malých

Najmenšia verzia nového pohonu sa nachádza v Cliu. Štvorvalec s objemom 1,6 litra je podporovaný hneď dvoma elektromotormi. K výkonu spaľovacieho motora 91 koní sa pridruží 49 koní z hlavného elektromotora, ktorý je integrovaný priamo do prevodovky, a 20 koní z externého elektromotora, ktorý funguje ako štartér generátor a stará sa aj o plynulú zmenu prevodových stupňov. Na novú multirežimovú prevodovku sú v Renaulte obzvlášť hrdí.

Renault Clio E-Tech.
Renault Clio E-Tech.
Zdroj: Renault

Bezspojkový automat umožňuje aj s behom na voľnobeh dokopy 15 prevodových stupňov. V závislosti od nabíjania akumulátora, spotreby energie, dodávaného výkonu a aktivovaného jazdného režimu mení systém pohon od čisto elektrického po hybridný. Ten pracuje aj sériovo. To znamená: spaľovací motor nabíja za jazdy akumulátor, zatiaľ čo elektromotory sa starajú o pohon.

Alternatívne sa spaľovací motor a elektromotory môžu podieľať na pohone spoločne kvôli maximalizácii výkonu.  Hoci teória znie komplikovane, všetko počas jazdy funguje samočinne a v pozadí. Za volantom zostáva hlavne radosť z harmonického a relatívne nehlučného vývoja sily. Systémovým výkonom 140 koní síce Clio nenaľaká GTI, ale jazdí suverénne a podivuhodne dobre. A to hlavne preto, že Clio dokázalo eliminovať hriechy hybridov, ako je efekt gumového pásu a nervózne monotónne zavíjanie pri využití vyššieho výkonu.

Renault Clio E-Tech.
Renault Clio E-Tech.
Zdroj: Renault

S voliacou pákou v polohe B je rekuperácia taká výrazná, že sa dá jazdiť len s použitím plynového pedála. Nožná brzda slúži už len v núdzových prípadoch. Ak je 1,2 kWh akumulátor v zadnej časti vozidla nabitý naplno, Clio môže ísť až 75 km/h a benzínový motor sa naštartuje až po štyroch kilometroch. Spotreba by mala byť 4,3 l/100 km, maximálna rýchlosť je 180 km/h.

Captur ako plug-in hybrid

Len 1,5 litra má spotrebovať nový Captur E-Tech. To preto, že ako plug-in hybrid využíva robustný akumulátor, ktorý mu vydrží aj na 65 kilometrov čisto elektrickej jazdy a spotreba sa ráta na prvých 100 kilometrov. Balík akumulátorov s hmotnosťou 105 kilogramov leží pod zadnou lavicou a má kapacitu 9,8 kWh. Dočasne si to elektricky môže po diaľnici šinúť aj rýchlosťou 135 km/h. Systémový výkon 159 koní stačí na maximálnu rýchlosť 173 km/h. Dobitie akumulátorov z domácej siete trvá 3 až 5 hodín, podľa typu pripojenia.

Renault Captur Plug-in.
Renault Captur Plug-in.
Zdroj: Renault

Nový Captur E-TECH Plug-in disponuje novým jazdným režimom PURE. Dá sa nastaviť na displeji a prostredníctvom príslušného tlačidla, umožňuje prechod do 100 % elektrického režimu (za podmienky dostatočnej rezervy nabitia). V režime ŠPORT v rámci MULTI-SENSE, pokiaľ je batéria dostatočne nabitá, je možné zošliapnutím plynu až na doraz kombinovať všetky tri pohony, ako to umožňuje sériovo-paralelná sústava. Vozidlo takto disponuje všetkým možným výkonom pohonného agregátu, napríklad pre prípad predbiehania. Ďalšia funkcia nazvaná „E-Save“ obmedzuje využitie elektrického motora, dáva prednosť spaľovaciemu motoru, aby zachovala dostatočné nabitie (minimálne 40 % batérie) a vo vhodnom okamžiku prešla do elektrického režimu (napríklad pre pohyb v centre mesta). 

PHEV aj ako rodinné kombi

Pre ľavý diaľničný pruh je vhodnejší posledný z tria, Mégane Grandtour E-Tech Plug-in. Má rovnakú techniku ako kolega s vysokým posedom Captur. Má však cnosti kombi a pojme minimálne 389 litrov batožiny. Jeho kufor sa vďaka nízkej nakladacej hrane výborne plní. Túto generáciu Mégane Grandtour produkuje Renault už štyri roky a teraz ho aj trochu vylepšil, hlavne v oblasti kvality.

Renault Mégane plug-in.
Renault Mégane plug-in.
Zdroj: Renault

Motor E-TECH Plug-in so svojou batériou s kapacitou 9,8 kWh (400 V), vážiacou len 105 kg, umožňuje Novému Mégane v plne elektrickom režime dojazd 50 km max. rýchlosťou až 135 km/h v kombinovanom cykle (WLTP) a 65 km pri jazde po meste (WLTP City). V kombinovanom cykle pritom nový Mégane E-TECH Plug-In vypúšťa menej ako 30 gramov CO2/km. Nový Mégane E-TECH Plug-in je teda univerzálny. Bežné každodenné jazdy zvládne s nulovou spotrebou paliva, ale zároveň vás dokáže odviezť na predĺžený víkend či dovolenku. Bez ohľadu na stav nabitia batérie motor Nového Mégane E-TECH Plug-in využíva hlavné výhody hybridného systému E-TECH: 100 % štartov v elektrickom režimu a nižšiu spotrebu.

Renault Mégane plug-in.
Renault Mégane plug-in.
Zdroj: Renault

Prvý hybridný Renault sa dostane k zákazníkom už v septembri. Vstupná cena Clia E-Tech je 18 100 eur, hybridný Captur bude stáť 28 000 eur a slovenská cena Méganu Grandtour E-Tech je 27 290 eur v súčasnej akcii.