Sériová verzia Volkswagenu ID.3 je dokončená, stretnúť ju môžete už aj na slovenských cestách. Naši kolegovia z Nemeckého Auto Bildu si ju mohli na vlastne koži vyskúšať v predstihu a chceli sa na ňu pozrieť optikou bežných ľudí, preto aj viacerých z nich oslovili. Vydali sa na jazdu vidiekom, pri ktorej sledovali dojazd, ale aj redakcie okolia na nový elektromobil z dielne Wolfsburgu. Čo zistili?

Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3.
Zdroj: Auto Bild

Náš kolega Andreas May neprešiel ani 300 metrov a už musel zastavovať. Našťastie nešlo o žiadnu komplikáciu, no zabudol si vynulovať denné počítadlo kilometrov, tzv. tripmeter. Kde sa to tu však robí? Na to ani po dvoch minútach preklikávania v menu intuitívne neprišiel a tak si zapísal, že z konečnej hodnoty prejdených kilometrov zobrazených na displeji musí odrátať číslo 14. 

Pred začiatkom jazdy redaktor auto takmer z nuly dobil na 94 percent v priebehu 48 minút. ID.3 1st Edition má palubnú nabíjačku s výkonom 100 kW, špičková verzia až 125 kW. Nabíjanie prebiehalo na stanici Ionity a zhodou okolností vedľa našej ID.3 energiu čerpalo aj Audi E-Tron. To si zo siete ťahalo 150 kW, ID.3 však len 66 kW. Ako to je možné? To je ťažko povedať. Plný potenciál palubnej nabíjačky však v tomto prípade naplnený nebol.

Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3.
Zdroj: Auto Bild

Po rozjazde budí ID.3 výborný dojem. Krútiaci moment 310 Nm je citeľný, rovnako aj porcia 150 kW (204 k). Vozidlu nechýba dynamika a malo by mať aj slušný dojazd, verzia 1st Edition ponúka prostrednú kapacitu akumulátora, vďaka ktorému by mala zvládnuť prejsť až 420 km, aspoň podľa cyklu WLTP. Menšia batéria, ktorá pribudne do ponuky neskôr, by mala ponúkať akčný rádius 330 km, väčšia 550 kilometrov. V prípade ID.3 platí, že poháňaná je vždy zadná náprava a batérie sú uložené v podlahe vozidla. O športové jazdné vlastnosti tu teda nie je núdza.

ID.3 naozaj jazdí špičkovo. Podvozok vo VW spraviť rozhodne vedia, to isté platí aj pre riadenie, no bohužiaľ nie pre palubnú elektroniku. Nepáči sa nám tu napríklad head-up displej, ktorý sa ešte stále spolieha na premietanie na plexisklo, ktoré si ID.3 požičalo z Passatu či Tiguanu. Na druhú stranu však treba povedať, že zobrazené čísla sú ostré ako britva a dobre čitateľné. Základné informácie o aktuálnej situácii nám poskytuje aj malá virtuálna prístrojovka. Neskôr by sa tu k slovu mala dostať rozšírená virtuálna realita, ktorá uľahčí predovšetkým navigáciu vodiča. Šípky virtuálne premietne na cestu presne tam, kde budete mat odbočiť.

Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3.
Zdroj: Auto Bild

Kvôli rozšírenej realite budú musieť všetci ľudia, ktorí si ID.3 kúpia teraz, začiatkom budúceho roka navštíviť servis, kde im technici spravia update z jednoduchého head-up displeja s plexisklom na premietanie priamo na čelné sklo. Dúfame, že zlepšiť by sa potom mohla aj navigácia. Päťkrát sme sa jej cez hlasové ovládanie (samozrejme v domácej nemčine) snažili povedať, kam nás má viesť, ale nakoniec bolo treba cieľ zadať ručne. Keď sme sa potom chceli prepnúť späť na zobrazenie dojazdu a jazdných údajov, trvalo to nemiestne dlho a navyše to vodiča oberalo o koncentráciu na jazdu.

Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3.
Zdroj: Auto Bild

Po chvíli sme zastavili na vidieku, aby sme zistili, čo si o ID.3 mslia miestni. Jens Laabs, 54-ročný technik v chladiarenskom priemysle a majiteľ Seatu Leon ST bol nadšený. “Uau, je to zábavné, je to tiché, je to také pokojné!”. Jens plánuje o rok vymeniť svoj Leon za novú generáciu a chce investovať približne 32 000 eur. Keď sme mu povedali, že toto auto stojí pod 40 000 eur a nemecká vláda na neho navyše poskytuje dotáciu na úrovni 6 000 eur a VW ešte prihodí 3 480 eur, zaujalo ho to. To je skoro 10 000. Okamžite si preto chcel vyskúšať, či sa do kufra elektrického hatchbacku zmestí jeho bicykel. Áno, vošiel veľmi podobne, ako do jeho kombi. Samozrejme, predné koleso bolo treba demontovať.

Po teste priestrannosti sme Jensa posadili za volant ID.3. Po chvíli sa len usmieval a užíval si jazdu. Hovoril, že takéto auto by pre neho nebolo zlé, pretože by e-auto mal kde nabíjať a ročne najazdí do 10 000 kilometrov. Po Jensovi sme sa pristavili pri dvoch pánoch, mechanikovi Carstenovi Reitzovi (52) a obchodníkovi Markusovi Reißovi (54). Carsten jazdí na Dacii Duster s cenovkou okolo 13 500 eur a pre sumu, ktorú si VW účtuje za ID.3, nemal pochopenie: “Za tieto peniaze môžem 30 rokov jazdiť na Dusteri, pričom si každých 10 rokov môžem kúpiť úplne nový.”

Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3.
Zdroj: Auto Bild

Markus Reiß má pri svojom povolaní veľký ročný nájazd, so svojim Audi A4 Avant za dvanásť mesiacov bežne spraví aj 80 000 kilometrov, preto tvrdí, že by si elektromobil nikdy nekúpil. Napriek tomu ID.3 hodnotí pomerne dobre: “ID.3 jazdí pekne, je to agilné auto s malým polomerom otáčania, riadiť ho je zábavné.”.

Ďalšie názory sme si vypočuli od 42-ročného automechanika Dennisa Hoosa, ten kritizoval predovšetkým tvrdé a lacno pôsobiace plasty vo dverách ID.3. Potom sme elektromobil u neho v dieli dali na zdvihák a pozreli si ho zospodu. Dennis ukázal na batériu umiestnenú v podzovku a podotkol “Keď do vás narazí niekto zboku, bude to drahé a to najmä vtedy, ak sa batéria poškodí. Bude treba ju vybrať a bezpečne opraviť.”. My však teraz nechceme myslieť na nehody, ale na jazdu.

Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3.
Zdroj: Auto Bild

Cestovanie s ID.3 je komfortné a príjemné. Ticho, dobrý podvozok a solídny výkon sú benefitmi elektromobilu z Wolfsburgu. Ani sme sa nenazdali a prešli sme 532 kilometrov. Podľa oficiálnych údajov by mal byť Volkswagen ID.3 schopný jazdiť so spotrebou 15,5 kWh, my sme však v realite dosiahli približne 18 kWh/100 km. Treba však podotknúť, že sme nejazdili na spotrebu, dynamiku auta sme si užívali a vieme si predstaviť, že by spotreba mohla bez problémov klesnúť nižšie. S takouto by nami testovaný elektromobil mal v realite ponúkať dojazd približne na úrovni 320 km bez akýchkoľvek kompromisov na komforte či jazdnom štýle.