ikona Test Honda Civic Type R

Testy Test Honda Civic Type R: Katana

Foto: Marek Pokrývka

26.11. 2015 16:00 Kráľa predných kolies z Nordschleife sme preverili na slovenských cestách. Japonská novinka je naozaj extrémna, ale zároveň pomerne lacná.

Medzi ostrými kompaktmi si Honda Civic Type R získala nemalú reputáciu: od roku 1997 uchvacovala nefalšovaným športovým naturelom v dostupnom balení. Na trhu sa postupne vystriedali tri generácie tohto modelu, no v roku 2012 sa Japonci rozhodli tradíciu ukončiť. Fanúšikovia smútili. Ich žiaľ sa však skončil, keď vyplávali na povrch veľkolepé plány na ďalšiu verziu auta.

Testovali sme rekordný hatchback Honda Civic Type
Testovali sme rekordný hatchback Honda Civic Type
Zdroj: Marek Pokrývka

Honda si vytýčila jasný a jednoducho formulovaný cieľ: byť rýchlejší než všetci ostatní. Ako dnes vieme, vo svojom snažení bola úspešná. S časom 7:50,63 stanovila rekord na severnej slučke Nürburgringu pre autá s predným pohonom a všetku konkurenciu zahanbila. Dokáže však fungovať aj v bežnom živote? To sme preverili počas testu na slovenských cestách.

Bláznivá šou plniaca funkciu

Predchádzajúca generácia typu Civic vyzerala po svojom uvedení na ceste ako UFO. Na jej futuristický dizajn sme si už časom zvykli a aktuálna verzia ho trochu zjemnila. No model Type R sa vydal presne opačným smerom. Vďaka množstvu zmien pôsobí naozaj divoko a jeho vzhľad určite nebude každému po chuti. Navonok sa zdá byť skôr dielom dákeho tunera než bežnou sériovkou.

Športový hatchback má skutočne divoké tvary
Športový hatchback má skutočne divoké tvary
Zdroj: Marek Pokrývka

Hatchback dostal rozšírené otvorené blatníky, žiabre a viacero spojlerov. K tomu veľké prítlačné krídlo, difúzor či štyri výfukové kanóny. Skutočné bláznovstvo. Podľa automobilky však bodykit nie je len pre šou, všetko plní svoju funkciu: aerodynamickú alebo chladiacu. Skúšaný exemplár svoje tvary zdôraznil kombináciou snehobieleho laku s dielcami čiernej farby a početnými červenými akcentmi. Takto vyparádená Honda vyzerá veľmi ostro, akoby bola pripravená na okruhové nasadenie.

Vnútro v tomto dojme pokračuje. Vpredu sa nachádzajú škrupinové sedadlá s mohutným vedením, do ktorých si len tak nesadnete. Treba si ich obuť. Červeno-čierne čalúnenie korešponduje s volantom, ktorý dostal zvýraznenú stredovú polohu typickú pre motoršport. Kovové pedále, otáčkomer uprostred prístrojového panela či kovová hlavica radiacej páky, to všetko pôsobí naozaj drsne. Japonská automobilka to dokonca dotiahla až k červeným bezpečnostným pásom.

Škrupinové sedadlá japonskej novinky si treba obuť
Škrupinové sedadlá japonskej novinky si treba obuť
Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek všetkým zmenám nie je praktická stránka tohto vozidla nijako radikálne ohrozená. Škrupiny síce veľmi nie sú pre rozmernejšie postavy a pri jazde si treba dávať na nízko položený predný spojler, ale inak je takmer všetko po starom. Dozadu sa bezpečne zmestia dospelí pasažieri, prítlačné krídlo nezavadzia vo výhľade dozadu a batožinový priestor pojme bezmála 500 litrov.

Poriadne ostrý aj s turbodúchadlom

Túto novinku mnohí puristi pri jej uvedení preklínali. Dôvodom nebol šialený vzhľad, ale použitá pohonná jednotka. Namiesto tradičnej atmosféry točiacej do nebeských výšin totiž Civic Type R dostal turbo. Bez neho by však dvojliter len ťažko dosiahol maximálny výkon 228 kW (310 k) a krútiaci moment 400 Nm pri zachovaní slušnej životnosti... Motor už síce na osemtisícové tempo nedostanete, ale ani dosiahnutie sedmičky na otáčkomere nie je pri prepĺňanom motore všedná záležitosť.

Slzy smútku za atmosférickými pílkami si teda treba utrieť a radšej sa pozrieť na schopnosti, ktoré poriadne ostré nadopované srdce autu dáva. Vyše tristočlenné stádo rozbehne japonský hatchback na stovku už za 5,7 sekundy a cválať prestane až pri 270 km/h. To sú skutočne úctyhodné parametre. Civic je objektívne poriadne rýchly a ani pocitovo mu sila vôbec nechýba.

Type R dostal prepĺňaný dvojliter s výkonom 310
Type R dostal prepĺňaný dvojliter s výkonom 310
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri bežnej jazde pritom tento agregát pracuje, akoby prepĺňanie ani nemal. Na rozhýbanie auta vážiaceho necelých 1 400 kíl mu stačia nízke otáčky. Slimák sa začína akusticky ozývať i mechanicky prejavovať až medzi dvomi a tromi tisícmi. Turbodúchadlo má na dnešnú dobu netradične prudký nástup. Jeho syčanie je doplnené hutným zvukom štvorvalcového benzínu, ktorý znie naozaj zdravo.

Dvojliter sa nechá rád vytáčať. Ani neviete ako a na palubnej doske sa rozsvietia diódy signalizujúce nutnosť preradenia nahor. Túto úlohu nechala Honda na vodičovi. Type R síce prešiel na prepĺňanie, ale pohon predných kolies a manuál si ponechal. Šesťstupňová prevodovka drží krok s motorom. Má dobrú dĺžku stupňov, ale aj krátku a presnú kulisu. Miešať prevody s guľovou hlavicou je radosť.

Šesťstupňová prevodovka má krátku a presnú kulisu
Šesťstupňová prevodovka má krátku a presnú kulisu
Zdroj: Marek Pokrývka

Dynamické služby pohonného reťazca nie sú v tomto prípade vykúpené ohromnými prídelmi paliva, v meste sme s ním dokázali jazdiť aj pri občasnom preverení jeho svalov za 10,3 litra. Pri pokojnejšom štýle by nemal byť problém dostať sa pod desať. Na diaľnici dosiahol Civic priemerný apetít 7,9 l/100 km a po absolvovaní bežného vidieckeho úseku to bolo 6,6 litra na sto. Samozrejme, pri poriadnom nasadení dokáže benzín ubúdať z nádrže aj omnoho vyšším tempom.

Cirkus kráľa predných kolies

S výkonom prepĺňaného štvorvalca bojuje ústrojenstvo značky Brembo, ktoré zvonku neprehliadnete. Brzdy sú totiž štedro dimenzované. V praxi fungujú naozaj výborne, majú dostatočný účinok a ani pri ostrej jazde nejavia známky vädnutia. Možno ich teda len pochváliť. Palec hore dávame aj presnému riadeniu s ostrým prevodom. Vďaka nemu po obruči prehnane nerúčkujete ani na kľukatej ceste. Mimochodom, napriek svojim parametrom turbomotor takmer vôbec neprenáša silu do volantu , čo je dôsledkom použitia špecifickej konštrukcie prednej nápravy.

V držaní stopy má prsty diferenciál a tiež
V držaní stopy má prsty diferenciál a tiež
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, Civic Type R nie je rýchly iba v priamom smere. Je takmer neuveriteľné, ako dokážu predné kolesá tohto hot-hatchu zvládať dve základné úlohy naraz. Držaním stopy Honda takmer popiera fyzikálne zákony, v čom má prsty dnes stále zriedkavejší mechanický samosvorný diferenciál a tiež pneumatiky Bridgestone. Tie sa na suchom asfalte doslova lepia. Celkom iná pieseň je to na mokrej vozovke, vtedy už Honda začína s prenosom výkonu poriadne zápasiť a elektronika sa splaší.

No ak nie je po vode ani stopy, Honda dokáže na ceste rozpútať slušný cirkus. Kráľ predných kolies z Nordschleife je veľmi obratný a neutralitu si zachováva aj vo vysokom tempe. Aby sa dral zo zákruty nosom napred, treba nájazdovú rýchlosť naozaj výrazne prestreliť. Korigovať smer jazdy pritom možno hrou s plynovým pedálom, pri výraznejšom ubratí sa zadok auta dokáže roztancovať. To isté platí pre prudké brzdenie. Na zvládnutie tohto Japonca preto treba aspoň ako-tak šikovné ruky a nohy.

Zadok sa dokáže roztancovať pri ubratí plynu
Zadok sa dokáže roztancovať pri ubratí plynu
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, hlavnú úlohu v špičkových jazdných vlastnostiach auta zohral podvozok. Ten je naladený dosť tuho. No ani so štandardnými devätnásťpalcovými kolesami vám na slovenských cestách nevybije zuby, na trhu sa nájdu aj tvrdšie pružiace autá. Svoje o tom vedia použité adaptívne tlmiče. Aj vďaka nim si toto extrémne vozidlo zachováva každodennú použiteľnosť.

Väčší problém než tuhosť podvozka je hluk. Civic Type R pri dynamickom nasadení poriadne reve, ale práve tichý nie je ani pri pokojnej jazde. Aj vtedy sa v ňom cítite ako v pretekárskom aute. Diaľnica nie je výnimkou: pri legálnom rýchlostnom limite točí motor tritisíc a to už je slušná nálož pre ušné bubienky. Na dlhšiu cestu s týmto autom by sme teda odporúčali použiť štuple.

V plnom vybavení za 34-tisíc eur

Medzi hot-hatche zavial japonský vietor naozaj veľkou silou, ale v tomto segmente je veľmi dôležitou položkou cena. Honda finančnou politikou nesklamala. Na slovenskom trhu je síce Type R so štartovacou priečkou 30 990 eur takmer dvakrát drahší než štandardný Civic, ale dostupnejšia cesta k trom stovkám koní pod kapotou prakticky neexistuje.

Okrem laku si pri úrovni GT nemožno priplatiť
Okrem laku si pri úrovni GT nemožno priplatiť
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaný model mal prívlastok GT označujúci vyššiu úroveň vybavenia, ktorá zahŕňa bezpečnostný balík ADA, parkovacie senzory, dvojzónovú klimatizáciu, navigačný systém či odkladací priestor pod podlahou batožinového priestoru. Jedinou ďalšou príplatkovou možnosťou je lak. Biela farba Championship White zvýšila účet na finálnych 34-tisíc eur a dáke drobné.

Čosi vyše milióna v starej mene nie je málo za auto nižšej strednej triedy, ale s ohľadom na jeho schopnosti a plné vybavenie možno hovoriť o naozaj výhodnej sume. Konkurenti s podobným výkonom stoja väčšinou o nezanedbateľné tisíce viac, pričom hovoríme iba o základe. V tomto kontexte sa dá povedať, že japonská novinka je pomerne lacná.

Športové vozidlo hodné rodokmeňa

Honda nabrúsila Civic Type R ako katanu, legendárny meč samurajov. Má poriadne ostré tvary pôsobiace ako dielo tunera a dizajnu zodpovedajúce schopnosti. Či už ide o zrýchľovanie v priamom smere alebo rezanie prudkých zákrut, hot-hatch v žiadnej dynamickej disciplíne nesklame. No stále si zachováva praktickosť bežnej verzie i každodennú použiteľnosť. Podvozok je tuhý a úroveň hluku v interiéri vysoká, ale tieto mínusy možno odpustiť.

Honda Civic Type R je poriadne nabrúsený hot-hatch
Honda Civic Type R je poriadne nabrúsený hot-hatch
Zdroj: Marek Pokrývka

Po osobnej skúsenosti so špičkovým variantom Civic konštatujeme, že fanúšikovia športových áut Honda môžu byť spokojní. Po troch rokoch čakania prišlo na svet vozidlo hodné svojho rodokmeňa. Puristi sa síce na jeho turbomotor budú pozerať cez prsty, ale titul medzi všetkými modelmi s predným pohonom na Nordschleife hovorí sám za seba.

Fakt, že je tento automobil dostupnejší než takmer všetci súperi, je ďalším zásadným argumentom v jeho prospech. Jediným konkurentom, pre ktorého to neplatí, je Seat Leon Cupra 290. Ten má podobnú cenu i parametre, no z hľadiska vtiahnutia vodiča do deja za volantom trochu zaostáva. Na druhej strane je však podstatne príjemnejší pri dennom používaní. A to sa ráta...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 996 cm3
Max. výkon
228 kW/310 k
pri otáčkach
6 500/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
2 500-4 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 390 mm
Šírka
1 878 mm
Výška
1 466 mm
Rázvor náprav
2 594 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 393 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 468 kg
Užitočná hmotnosť
307 kg
Celková hmotnosť
1 700 kg
Objem batožinového priestoru
498/1 427 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
270 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,3 l/100 km
Mesto - počas testu
10,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
170 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 15 750 €
Základná cena verzie
od 30 990 €
Cena testovaného exemplára
34 009 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia