V predvečer ženevského autosalóna sa síce väčšina pozornosti tradične sústreďuje na premiéry koncernu Volkswagen Group, no tento rok sa v rovnakom čase svetu predstavila aj ďalšia zaujímavá novinka. Po dlhej prípravnej kampani a dvoch konceptoch ukázala Honda produkčnú verziu ostrého hatchbacku Civic Type R, s ktorou má veľké ambície.
Na svojich konkurentov vytiahli Japonci dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec, ktorý ukončuje dlhú éru ostrých atmosfér. Automobilka túto zmenu prezradila už dávnejšie, ale nespresnila jeho parametre. Po dnešnej premiére vieme, že maximálny výkon novej pohonnej jednotky je 228 kW, teda 310 koní. Motor ho dosahuje pri 6 500 otáčkach. Krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii od 2 500 ot./min.
Turbobenzín prenáša silu do šesťstupňovej manuálnej prevodovky, ktorá ju následne posúva výhradne na predné kolesá. Posledným sériovým autom s podobnou náložou vpredu bol Ford Focus RS druhej generácie. Aby to tento model zvládol, dostal špecifickú nápravu. Podobne je na tom aj Civic Type R, ktorého technické riešenie poháňanej osi výrobca nazval Dual Axis Strut. Okrem dvoch kĺbov riadenia má táto Honda vpredu aj samosvorný diferenciál.
Medzi technickým vybavením prednokolky ďalej nájdeme adaptívne tlmiče a brzdový systém Brembo. Na prednej náprave pozostáva so štvorpiestikových čeľustí a kotúčov s priemerom 350 milimetrov. V interiéri sú športové sedadlá, volant či hlavica radiacej páky, nechýbajú logá tejto verzie a vlastné prevedenie čalúnenia. Novinkou je tlačidlo +R, ktorým sa aktivuje najdrsnejší jazdný režim. Jeho stlačenie ovláda charakter motora, riadenia i podvozka.
Ako už naznačilo duo prototypov, od štandardných verzií hatchbacku Civic nebude problém Type R odlíšiť. Športovo ladený automobil dostal široké blatníky (vpredu odvetrávané), nadstavce prahov, poriadne ostré nárazníky a veľký difúzor lemovaný kvartetom výfukových komínov. Neprehliadnuteľným prvkom je prítlačné krídlo. To si zachovalo štedré rozmery, ale v ňom integrované zadné svetlá sa nakoniec nekonajú. Obutie má priemer devätnásť palcov.
Japonská automobilka uvádza, že nový Civic Type R vládne šprint z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 5,7 sekundy a svojou maximálnou rýchlosťou 270 km/h zatieni všetkých konkurentov. No ešte dôležitejším číslom bude čas dosiahnutý na severnej slučke okruhu Nürburgring. Honda sa totiž netají tým, že tu chce dosiahnuť prvenstvo medzi autami s predným pohonom. O tento titul sa nedávno bil Seat Leon Cupra a Renault Mégane R.S, pričom Francúz zvíťazil.