AdBlue

Poradca 10 otázok o AdBlue: Toto možno neviete

Foto: AUTO BILD

30.12. 2016 8:00 V „kriminálke“ s emisiami ide aj o riešenie s močovinou. Na čistenie výfukových plynov sa používa AdBlue, všetko o ňom si tu môžete prečítať.

Mnohé nové automobily s naftovými motormi sú vybavené systémom SCR, ktorý je skratkou anglických výrazov selective catalytic reduction. Ide teda o označenie pre selektívnu katalytickú redukciu. Je to o proces, pri ktorom sa z jedovatých oxidov dusíka vo výfukových plynoch stáva za prítomnosti chemického katalyzátora a močoviny voda a bezproblémový dusík.

Naplniť si môžete AdBlue aj svojpomocne, ale niektoré typy aj tak potom ešte vyžadujú pripojenie na diagnostický počítač
Naplniť si môžete AdBlue aj svojpomocne, ale niektoré typy aj tak potom ešte vyžadujú pripojenie na diagnostický počítač
Zdroj: AUTO BILD

Chemická reakcia prebieha v katalyzátore  a redukuje oxidy dusíka (NO a NO2). Na to je potrebný amoniak, vznikajúci z močoviny, ktorú obsahuje AdBlue. Okrem 32,5 percenta močoviny obsahuje už len demineralizovanú vodu. Potrebné množstvo vypočíta riadiaci počítač z hodnôt, ktoré mu dodávajú senzory. Dávkovacie čerpadlo potom cez injektor vstrekne potrebnú dávku do výfukového systému. Mercedes zaviedol túto metódu čistenia výfukových plynov ako prvý v roku 2007, teraz sa zavádza masovo. Čo to znamená? Prinášame desať otázok o SCR, ktorých odpovede možno neviete.

1. Ktoré modely musia tankovať AdBlue?

V zásade sú to všetky modely od Audi, BMW, PSA, Mercedesa, Opela a VW, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 6. Práve veľké naftové motory dokážu striktnú normu splniť často len pomocou prísady. Celkom inú cestu si zvolila Mazda, ktorej motory Skyactive s nízkou kompresiou dokážu fungovať aj bez močoviny.

2. Má to nejaký efekt na životné prostredie?

Veľký. Vďaka močovine možno zredukovať množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch o 95 percent. Naftové motory s AdBlue majú preto výrazne menší negatívny vplyv na životné prostredie.

Tankovanie z pištole je nemožné, hrdlo je priúzke a pištoľ sa vypína
Tankovanie z pištole je nemožné, hrdlo je priúzke a pištoľ sa vypína
Zdroj: AUTO BILD

3. Aká je spotreba AdBlue?

To závisí od samotnej spotreby paliva a z neho vyplývajúceho množstva výfukových plynov. Podľa výkonu motora a štýlu jazdy vodiča sú veľké rozdiely. Taxikár spotrebuje oveľa viac, ako je bežné. Krátke trate zvyšujú spotrebu AbBlue. V priemere je spotreba asi 1,5 litra na 1 000 km.

4. Je rovnako ako pri olejoch dôležitá špecifikácia AdBlue?

Výrobcovia síce odporúčajú svoje vlastné produkty, čo je pochopiteľné, lebo z toho majú vyšší zisk, ale všetky AdBlue sú zjednotené podľa normy ISO 22 241. To znamená, že je jedno, akú majú značku, v podstate sú vnútri rovnaké.

5. Môžem si AdBlue dopĺňať aj sám?

Aj v tomto prípade skúšajú automobilky triky na zákazníkov a vyžadujú, aby kvôli doplneniu prišli do servisu. Vtedy však treba zaplatiť aj za prácu, takže tankovanie močoviny sa dosť predraží. Pri nových modeloch nie je nalievanie AdBlue vôbec zložité, stačí vyliať fľašku cez otvorené viečko do nádržky. Žiaľ, niektoré autá musia byť po doplnení AdBlue pripojené na diagnostický počítač, aby sa tento proces spustil. A zákazník musí zase platiť. Nehoráznosť!

Obsluha čerpačky vysvetľuje rozdiely v AdBlue
Obsluha čerpačky vysvetľuje rozdiely v AdBlue
Zdroj: AUTO BILD

6. Kedy zaplatím najmenej?

Pri čerpaní zo stojana na čerpacej stanici stojí liter asi 40 centov, v nádobe (päť- alebo 10-litrové kanistre) zaplatíte za liter aj dve eurá. Lenže stojany sú pripravené na plnenie nákladných áut a hrdlá pre AdBlue osobných vozidiel sú malé. Pištoľ sa tam síce dá vopchať, ale nezostane otvor na unikanie vzduchu a plnenie sa prerušuje. Preto, ak chcete ušetriť, natankujte si AdBlue zo stojana do kanistra a cez lievik nalejte do nádržky osobného auta.

7. Ako sa dozviem, že nádrž na AdBlue je prázdna?

Pri väčšine modelov pripomenie palubný počítač asi 3 000 kilometrov vopred, že AdBlue bude končiť. Ak to budete ignorovať, elektronika časom odmietne auto naštartovať. Technicky by sa síce dalo jazdiť aj bez AdBlue, ale je to ilegálne, lebo potom by už vozidlo nespĺňalo emisné normy.

8. Musím vždy po doplnení nafty natankovať aj AdBlue?

Nie. Jedna nádrž AdBlue by mala obvykle vydržať asi na 25 000 kilometrov. Vodič s priemerným ročným jazdným výkonom potrebuje nádržku doplniť asi len raz za dva roky.

AdBlue v obchode má nižšiu cenu než na pumpe, ale peňažná úspora je minimálna
AdBlue v obchode má nižšiu cenu než na pumpe, ale peňažná úspora je minimálna
Zdroj: AUTO BILD

9. Je nebezpečné, ak prídem do kontaktu s AdBlue?

Z hľadiska chémie nie je močovina vôbec nebezpečná. Na zašpinené ruky postačí obyčajné umytie vodou.

10. Takže plnenie je ľahké ako nalievanie z fľaše?

Nie celkom, lebo napríklad hrdlo v Mercedese CLS je v zadnej časti kufra orámované čalúnením a ponorené hlboko pod koberčekom. Je veľmi ťažké nalievať a nerozliať. Potom je to dosť nepríjemné, lebo hoci nie je močovina zdraviu škodlivá, časom kryštalizuje, zbelie a pekelne zapácha. Takže pri nalievaní si dávajte pozor

Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia