Stále prísnejšie emisné normy sa podpísali nielen na zmenách techniky samotných motorov, ale tiež na ich príslušenstve, najmä na systémoch prípravy zmesi a na výfukovom trakte. Vznetové agregáty vďaka zloženiu svojich exhalátov odolávali tlaku legislatívy o čosi dlhšie a tie lepšie ešte pred čosi viac ako desaťročím vystačili len s oxidačným katalyzátorom.

ilustračná snímka
ilustračná snímka
Zdroj: AUTO BILD

Limity dané normou Euro 4 si však začali žiadať filter pevných častíc, ktorý sa stal pri predpise Euro 5 pre väčšinu motorov, ktoré tankujú naftu, nevyhnutnosťou. Aktuálne platné hodnoty Euro 6 sú však ešte striktnejšie a oproti minulosti znížili hlavne povolené emisie oxidov dusíka. Mnohé agregáty preto potrebujú ďalší komponent – SCR katalyzátor.

Problémové oxidy dusíka

Vznetové motory pracujú s chudobnou zmesou, spaľovanie teda prebieha s prebytkom kyslíka. To je jeden z dôvodov, prečo sú teploty vo valci vyššie než u zážihových agregátov. Výsledkom týchto podmienok je síce nižšia spotreba a tiež menšia produkcia oxidu uhoľnatého aj uhličitého, stúpa však tvorba oxidov dusíka.

ilustračná snímka
ilustračná snímka
Zdroj: AUTO BILD

Ich zníženie tradičnou cestou, teda reakciou s inými zložkami výfukových plynov, je práve s ohľadom na prebytok kyslíka v spalinách nemožné. Nestačí už ani doposiaľ používaná recirkulácia výfukových plynov. Využíva sa preto proces známy ako selektívna katalytická redukcia, zabezpečujúca rozklad oxidov na neškodný kyslík a dusík. Pracuje s podporou vodného roztoku močoviny, ktorý sa vstrekuje do výfukového potrubia tesne pred SCR katalyzátor.

˃˃˃ Detaily o autách, ktoré potrebujú AdBlue nájdete v galérii ˂˂˂

Vo výfuku sa vďaka teplu uvoľní z močoviny amoniak, ktorý podporuje chemickú reakciu, zabezpečujúcu odtrhnutie kyslíka od dusíka. Pôsobí teda ako jej katalyzátor. Výsledkom je vodná para a dusík, čo sú látky, ktoré sa v prírode bežne vyskytujú a sú pre ňu neškodné.

ilustračná snímka
ilustračná snímka
Zdroj: AUTO BILD

Vodný roztok močoviny je známy pod obchodným názvom AdBlue. Pozostáva zo 67,5 percenta deionizovanej vody a 32,5 percenta močoviny. Jej pôvod však nie je živočíšny, v automobiloch sa používa umelá látka, vyrábaná za pôsobenia tepla zo syntetického amoniaku a oxidu uhličitého. Okrem tekutej formy sa využíva tiež vo forme suchých granúl ako hnojivo.

Čo to všetko znamená pre vodičov jazdiacich s autom poháňaným vznetovým motorom a vybavených SCR katalyzátorom? V podstate jednu starosť navyše. Odteraz musia dbať nielen na hladinu paliva v nádrži, ale aj na dostatočné množstvo prípravku AdBlue. V prípade jeho nedostatku hrozí, že sa motor prepne do núdzového režimu, alebo dokonca nebude schopný ďalšej jazdy.

Test spotreby – dvakrát skoro 800 kilometrov

AdBlue bolo pre vodičov osobných vozidiel až doposiaľ prakticky neznáme. Chýbajú preto aj základné skúsenosti, napríklad aká bude jeho spotreba. Nemeckí kolegovia v AUTO BILDE preto urobili test, kde ju zmerali. Ako skúšobný automobil zvolili VW Tiguan 2.0 TDI SCR. Testovací okruh má dĺžku 785 km a prešli ho dvakrát. Raz pokojným výletným tempom a potom najrýchlejšie ako nám možnosti dovolia.

ilustračná snímka
ilustračná snímka
Zdroj: AUTO BILD

Pred každou testovacou jazdou zásobník na AdBlue naplnili až po okraj a dobre sme zakývali autom, aby sa jeho obsah starostlivo premiešal a unikli z neho všetky vzduchové bublinky. Takto sa nám podarilo naliať takmer 13 litrov. Následne po hrdlo doplnili palivovú nádrž, aby vedeli určiť pomer medzi spotrebou paliva a aditíva.

Prvú testovaciu jazdu absolvovali v rýchlom tempe. Krátke letné noci a prázdna nemecká diaľnica priali, takže stlačili plyn až na podlahu všade, kde je to možné. Po približne piatich hodinách v aute počítadlo prejdenej vzdialenosti ukazuje 785 km.

˃˃˃ Prehľad modelov, ktoré potrebujú AdBlue je v galérii ˂˂˂

Po doplnení paliva zisťujeme priemernú spotrebu 13,8 l/100 km. Pri AdBlue ukazuje odmerka 510 mililitrov, čo znamená 0,47 percenta na liter nafty. Hodnota je pomerne nízka, väčšina výrobcov udáva okolo dvoch percent, niektorí dokonca až do päť percent.

ilustračná snímka
ilustračná snímka
Zdroj: AUTO BILD

Nasleduje druhé kolo, tentoraz to bude pomalšie. Pokojne cez mesto, normálnou cestovnou rýchlosťou po diaľnici a hlavne veľa po okreskách. Po deväť a pol hodinách sa na dennom počítadle kilometrov konečne zjaví číslo 785.

Spotreba paliva bola tentoraz menej ako polovičná, priemer dosiahol 6,6 l/100 km. Trochu prekvapivo však počas tohto kola výrazne rýchlejšie ubúdalo z nádrže AdBlue. Doplniť bolo potrebné až 690 mililitrov, z čoho vychádza pomer 1,34 percenta na liter nafty. Viac než predtým, no stále menej, než udáva fabrika.

Meranie spotreby AdBlue
 
Diaľnica
Mesto a okresné cesty
Priemerná rýchlosť
153 km/h
82 km/h
Dĺžka testovacej jazdy
785 km
785 km
Spotreba nafty
108,5 litra
51,6 litra
Priemerná spotreba nafty
13,8 l/100 km
6,6 l/100 km
Spotreba AdBlue
510 mililitra
690 mililitra
Relatívna spotreba AdBlue
(na liter nafty)
0,47 %
1,34 %

Keďže spotreba AdBlue, najmä počas prvej jazdy, bola skutočne nízka, nadobudli sme podozrenie, či systém čistenia výfukových plynov pracuje správne. Obavy sme konzultovali aj s výrobcom. Hodnoty spotreby sa zdali príliš nízke aj im. Príčinou podľa nich mohlo byť aj nepresné meranie pomocou odmeriek.

Je však jasné, že medzi spotrebou paliva a aditíva nie je priama úmera, keďže jeho dávkovanie reaguje na okamžitý prevádzkový režim motora. V prípade vyššieho zaťaženia, kedy je zmes bohatšia, môže vznikať problémových oxidov dusíka menej, a tak je potrebné aj menšie množstvo AdBlue. To by záhadu celkom vysvetľovalo.

Náš záver:

AbBlue sa v procese znižovania množstva škodlivých emisií vznetových motorov stáva štandardom. Vodiči preto majú o starosť navyše. Dôležité sú tri veci: zásobník v aute musí byť ľahko prístupný, musí mať vhodnú veľkosť a na čerpacích staniciach musí byť aditívum v ponuke.

˃˃˃ V galérii prinášame prehľad áut, ktoré potrebujú AdBlue ˂˂˂

Náplň AdBlue by mala byť väčšinou dostatočná minimálne na 10 000 km, niektorí výrobcovia sľubujú aj takmer dvojnásobok. Nie je ale samozrejme zadarmo. Ako sme s presvedčili, cena kolíše v poriadne širokom rozsahu približne od 0,80 eura až po takmer 6 eur za liter. Ešte hlbšie treba siahnuť do vrecka v autorizovaných servisoch niektorých značiek, kde môže liter stáť aj vyše 15 eur.

Zaujíma vás, ktoré súčasné automobily využívajú SCR katalyzátor so vstrekovaním vodného roztoku močoviny (AdBlue)? Pozrite si ich prehľad v nasledujúcej galérii.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD