Leto sa často nesie v znamení festivalov pod holým nebom, rôznych hromadných vystúpení či cestovaním za vodnými plochami. Pri takýchto situáciách vodiči často využívajú okolité lúky či polia ako parkoviská, ktoré sa však môžu stať nebezpečnou pascou.

Zdroj: Auto Bild

Na improvizovaných nespevnených parkoviskách s vysokou suchou trávou či senom totiž hrozí riziko, ktoré si uvedomuje len málokto. Hovoríme o živle, ktorý dokáže napáchať obrovské škody. Je to oheň. Niektoré časti motora, najmä výfuky a katalyzátory, sú natoľko horúce, že bez väčších problémov sa od nich suchá tráva zapáli.

"Riziko podstatne zvyšujú vysoké vonkajšie teploty, sucho a nízky podvozok."

Redakcia

Skúšali to aj v Dekre. Technici zaparkovali testovacie Audi vo vyššej suchej tráve a horúci katalyzátor sa už v priebehu niekoľkých sekúnd postaral o požiar, ktorý takmer ihneď zachvátil auto. K úplnému zničeniu vozidla nedošlo iba preto, že okamžite zasiahli hasiči, ktorí sa z pochopiteľných dôvodov na pokuse zúčastnili. Tento problém sa nemusí vyskytnúť len na suchom poraste na lúkach, ale aj na okraji vozovky. Dekra preto vyzýva motoristov, aby si dávali veľký pozor. Najmä vtedy, ak ich vozidlo má nižšie položený podvozok alebo stojí na výrazne nerovnom povrchu. Ak je to čo i len trochu možné, vyhýbajte sa takýmto miestam.

Ilustračná snímka.
Zdroj: TASR

Čo robiť, ak horí auto

Pokiaľ nemáte po ruke hasiaci prístroj, nemôžete urobiť v podstate nič, len zavolať tiesňovú linku 112 alebo priamo hasičom na stále funkčné číslo 150. V zásade platí, že za každých okolností zachovajte chladnú hlavu. Autá vybuchujú a lietajú vzduchom iba v hollywoodskych filmoch, v reálnom živote býva dostatok času opustiť kabínu a vzdialiť sa.

Správny postup sme podrobne vysvetlili v jednom z našich predchádzajúcich článkov, preto teraz len v skratke. Vašou prvoradou povinnosťou je postarať sa o ľudí a dostať ich do bezpečnej vzdialenosti od horiaceho vozidla. Druhým bodom je telefonát na tiesňovú linku a až potom sa môžete pokúsiť hasiť požiar. Ak máte čím.

No aj tu sa pýta veľká opatrnosť, nakoľko na rozdiel od hasičov, ktorí majú špeciálne obleky a skúsenosti, je riziko zranenia u laika veľké. Bežný motorista môže hasiť len malý požiar alebo plamene tesne po tom, ako sa rozhoreli. Ak horí v motorovom priestore, rozhodne neotvárajte kapotu! Pod zatvorenou kapotou bránia šíreniu ohňa splodiny horenia, ktoré ho čiastočne dusia. Otvorením kapoty zvýšite prísun kyslíka a tým požiar podstatne urýchlite. Akonáhle však oheň pohltí motorový priestor aj kabínu, nemáte už žiadnu šancu niečo zachrániť. Zbytočne ohrozíte sami seba.

Mohlo by vás zaujímať: