Po prvé, auto už máte vyrobené, takže z tohto hľadiska je to prínos pre životné prostredie. Druhým pozitívom je spotreba, pretože tieto autá sú ekonomickými spoločníkmi na veľké vzdialenosti. Navyše sa nemusíte obávať dojazdu, pretože väčšina týchto vozidiel bez problémov prejde viac ako 800 kilometrov na jednu nádrž. Aby sme ale nemysleli iba na tie efektívne aspekty kúpy, nižšie nájdete modely, s ktorými sa dá užiť aj zábava.
BMW 120d
V kompaktnej triede BMW radu 1 si pomyselnú korunu zábavy z jazdy drží práve model 120d. Hovoríme konkrétne o už vymenenej generácii F20/F21 s pohonom zadných kolies, ale v ponuke sa nachádzajú aj modely s pohonom všetkých kolies. Vďaka vyváženému rozloženiu hmotnosti a takmer nulovým vplyvom na riadenie je 4,30 metra dlhé BMW naozaj agilné, no napriek tomu zostáva aj pri cestovaní po diaľnici tichým autom, v súlade s prémiovosťou značky. Toto auto je spomedzi našim troch kandidátov najlacnejšie, pretože sa s cenovkou zmestí do 12 000 eur.
Faceliftový model začína ako 116d s výkonom 116 koní (kód motora B37), ale len s tromi valcami a pomerne skromnou kultivovanosťou chodu motora. So zdvihovým objemom 1,5 litra mu chýbajú rezervy na skutočný pôžitok z jazdy na diaľkových trasách. Preto odporúčame dvojlitrový diesel 118d (150 k) alebo ešte lepšie 120d (190 k), ktorý ponúka o niečo väčší krútiaci moment (400 až 320 Newtonmetrov). Obe verzie boli k dispozícii so 6-stupňovým manuálom alebo 8-stupňovým automatom. Variant 125d (224 k), ktorý bol dodávaný výhradne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, je skôr vzácnosťou.
Diesely BMW sa dajú aj vypnúť, nepôsobia letargicky či dokonca neochotne. Pri každodennom používaní je šesťlitrová spotreba reálna. Ak si na týchto číslach dáte záležať, vystačíte si s približne piatimi litrami na sto kilometrov. Koncepcia pohonu s pozdĺžne uloženým motorom a pohonom zadných kolies si vyžaduje určité kompromisy, najmä v druhom rade, pretože miesta na kolená je málo a detské sedačky sa montujú dosť nešikovne. Jednotlivci alebo páry si poradia s batožinovým priestorom, ktorý sa pohybuje v rozmedzí 360 až 1200 litrov.
Audi A4 3.0 TDI
Audi A4 (interne označované ako B9), ktoré sa vyrába od roku 2015, je naozaj dobré auto. Má dobré spracovanie a v kombi prevedení je určite vhodné pre rodiny. A voliteľne môže byť vybavený špeciálnou pochúťkou - trojlitrovým V6 TDI, buď s výkonom 218 k a 400 Nm, alebo 272 k a neuveriteľných 600 Nm. Spotrebu odhadujeme na reálnych šesť až sedem litrov nafty, aj keď Audi uvádza niečo tesne pod päť litrov. Naftový šesťvalec je teraz k dispozícii iba v S4 TDI (341 k).
Verzia s výkonom 218 k si musí vystačiť so 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom predných kolies (Quattro bolo za príplatok), zatiaľ čo výkonnejšia verzia je štandardne vybavená pohonom všetkých kolies a 8-stupňovou automatickou prevodovkou s hladkým radením. Cena na trhu jazdených vozidiel sa pohybuje od 17 000 do 23 000 eur (verzie s Quattrom sú pochopiteľne na hornej hranici tohto rozmedzia).
Volvo V70 D5
Generácia Volvo V70 vyrábaná v rokoch 2007 až 2016 by sa dala považovať za hrad na kolesách. Solídne spracovanie, vysoká bezpečnosť pasažierov a veľkorysý priestor hovoria za všetko. S dĺžkou 4,82 metra ponúka dostatok miesta pre štyri osoby. A na rozdiel od nástupcu V90 aj päťvalcové naftové motory. Jeho posledná verzia (D4 AWD, od dátumu výroby 06/2013) mala 181 k, ale predtým existovali aj verzie s viac ako 200 koňmi. V ponuke bol aj diesel D4 bez pohonu všetkých kolies. Bol to však štvorvalec.
2,4-litrový motor sa svojím plným výkonom dokonale hodí k V70, pre ktoré je športovosť v podstate cudzím slovom. Zrýchlenie na 100 km/hod v priebehu 9,4 sekundy a maximálna rýchlosť 210 km/hod je vzhľadom na povesť "švédskej ocele" úplne v poriadku, ale samozrejme ani v tejto konfigurácii nie je auto práve najľahšie. Ak by sa postavilo na váhu prázdne, ukázalo by sa tam 1 880 kilogramov. Čo sa týka spotreby, Volvo uvádza hodnotu 5,9 litra, ale reálnych sa nám zdá okolo sedem až osem litrov.
Absolútnym vrcholom tohto modelu je zvuk s prenikavými frekvenciami, ktorý už jednoducho neexistuje, aspoň nie medzi naftovými motormi. V70-tky na trhu síce nie sú lacné, ale aj ako jazdenky si udržiavajú svoju dobrú povesť a stále sa tešia veľkej obľube. A áno, bude veľmi ťažké jednu takú zohnať, pretože majitelia sa ich naozaj držia. Cenou by sa mali zmestiť do 22 000 eur.
Mohlo by vás zaujímať: