ikona

Novinky Detailne o Škode Vision RS: Aká je naživo?

Foto: Škoda

1.10. 2018 15:00 So Škodou Vision RS sme sa mali možnosť zoznámiť v predstihu na exkluzívnej utajovanej akcii. Prototyp prináša niekoľko parádnych riešení, ktoré by sa mohli dostať i do sériovej výroby. Aký je naživo?

Vision RS je koncept, ktorý Škodu má priblížiť k trendom nasledujúceho desaťročia. O parametroch plug-in hybridného pohonného ústrojenstva, ktoré pracuje pod jeho kapotou, sme už informovali. Vzhľadom na množstvo detailov, ktoré o ňom Mladá Boleslav zverejnila, sa dá predpokladať, že sa vo viac či menej upravenej podobe začiatkom nasledujúcej dekády dostane i do sériovej výroby.

Nový český koncept sme si obzreli ešte pred premiérou
Nový český koncept sme si obzreli ešte pred premiérou
Zdroj: Škoda

Česi už v minulosti ukázali, že ich koncepty sú dizajnovo celkom blízko realite. Kodiaq zostal líniam daným štúdiou Vision S verný, to isté sa dá povedať i o dvojici Vision C a Superb. Ani prototyp Vision X nevyzerá, že by sa pri nábehu do bežnej výroby musel výraznejšie meniť. Samozrejme, vždy si treba odmyslieť prvky z vychýreného českého krištáľu či iné futuristické prvky, vo všeobecnosti však koncepty Mladej Boleslavi dávajú dobrú predstavu o aute, ktoré z nich vznikne.

Agresívne tvarovaný hatchback

Dá sa predpokladať, že v prípade Vision RS to nebude inak. Podľa zákulisných informácií má predznamenávať exteriér nástupníckeho modelu rodiny Rapid, ktorá sa pomaly odoberie do automobilového dôchodku. Štúdia kompaktného hatchbacku ponúka batožinový priestor s objemom 430 litrov. Na dĺžku bude meria presne 4 356 mm, jej nápravy sú od seba vzdialené 2 650 milimetrov. Rozmery sériového vozidla sa však od konceptu s veľkou pravdepodobnosťou budú líšiť.

Hatchback disponuje športovo štylizovaným bodykitom
Hatchback disponuje športovo štylizovaným bodykitom
Zdroj: Škoda

Výška 1 431 mm a šírka 1 810 mm dokladujú fakt, že by koncept má pomerne vyvážené proporcie. Je prekvapením, že sériový automobil bude stáť na platforme MQB A0, ktorú využíva i Seat Ibiza či Volkswagen Polo a od nich odvodené malé SUV, Seat Arona či prichádzajúci T-Cross. 

Vision RS má hneď na prvý pohľad agresívne tvary. Svetlomety sú úzke a budú disponovať plne diódovou technológiou. Maska chladiča bude odteraz pri škodovkách orientovaný viac vertikálne, zachová si však svoje tvarovanie, ktoré poznáme i z dnešných modelov. Na koncepte je do veľkej miery využitý karbón, ako na obrube čelnej masky, tak i pri niekoľkých lištách nárazníka. V realite by sme s ním však nerátali.

Zo štúdie sa pravdepodobne vykľuje nástupca typu Rapid
Zo štúdie sa pravdepodobne vykľuje nástupca typu Rapid
Zdroj: Škoda

Krátky predný previs prispieva k dynamickým proporciám karosérie, ktoré sú zjavné i pri pohľade z profilu. NA ňom sa nám páči hneď niekoľko prvkov. S výrazným bočným prelisom môžeme rátať i v prípade sériového vozidla, kľučky však s najväčšou pravdepodobnosťou budú štandardné. Dá sa predpokladať, že i 20-palcové ráfiky kolies poslúžia skôr účelom showcaru a v realite bude ponuka vrcholiť na čísle 18 či 19”.

Kolesá znižujúce odpor vzduchu

Disky kolies si v tomto prípade zaslúžia špeciálnu pozornosť. Dizajnéri Škody ich totiž vybavili nápaditým prvkom, ktorý nás veľmi zaujal. Je všeobecne známe, že veľké štrbiny medzi jednotlivými ramenami diskov zvyšujú aerodynamický odpor vozidla, avšak takéto kolesá vyzerajú vo všeobecnosti omnoho lepšie, než keď sú úplne vyplnené.

Na vozidle nás okrem iného zaujali aj disky kolies
Na vozidle nás okrem iného zaujali aj disky kolies
Zdroj: Škoda

V prípade Vision RS preto ráfiky disponujú odnímateľnými segmentmi z uhlíkových vlákien, ktoré v prípade potreby znižujú odpor vzduchu, no stále vyzerajú efektne. Geniálne jednoduchý prvok by majiteľovi umožnil mať pekne vyzerajúce kolesá, ktoré by však pri dlhších trasách zbytočne nezvyšovali spotrebu. Dizajnéri Škody hovorili o tom, že tento detail by radi pretlačili i do sériovej výroby. Nič však ešte nie je isté, každá drobnosť zvyšuje náklady na výrobu a je otázne, či sa nápaditý prvok prepracuje komplikovaným schvaľovaním.

Okrem kolies náš pohľad pri pohľade z boku skĺzol i na zadné partie. Diódové koncové svetlá pripomínajúce Kodiaq výrazne zasahujú do profilu Vision RS a pekne nadväzujú na charakteristický prelis. Samotný zadok je jednoduchý, po novom obsahuje zreteľný nápis Škoda a dokonca i funkčný difúzor. Zadné svetlá tu napriek dnešným trendom nie sú priamo prepojené, o súvislú linku sa však starajú diódy umiestnené v nárazníku. Milým odkazom na Rapid sú dvere batožinového priestoru, do ktorých zasahuje zadné sklo.

Budúcnosť interiérov s podpisom Škoda

Kabína Vision RS nesie i podpis slovenských rúk. Leví podiel na jej tvorbe totiž má podiel Peter Olah, Slovák, ktorý aktuálne pracuje pre Škodu. S Petrom sme sa o interiéri rozprávali do detailov, v tomto duchu sa totiž budú niesť všetky bežné modely Škody v najbližších rokoch.

Palubnej doske dominuje mohutný dotykový displej
Palubnej doske dominuje mohutný dotykový displej
Zdroj: Škoda

Samozrejmosťou tu bude digitálny prístrojový štít či nový multifunkčný volant, ktorý po novom nenesie logo značky, ale jej len jej názov. Zaujímavé veci sa odohrávajú i na stredovej konzole, ktorý by mohla obsahovať dva dotykové displeje. Menší bude určený na úpravu klimatizácie a jej podobných funkcií, väčší na prácu s infotainmentom.

Nepatríme medzi fanúšikov plne dotykového ovládania automobilov, Peter nám však dal nádej, že v budúcnosti by práca s nimi mohla byť pohodlnejšia a intuitívnejšia. Počíta sa tu totiž s haptickou odozvou i podložkami, ktoré vám pri ťukaní budú stabilizovať zápästie. Je takmer isté, že nové Škody dostanú plávajúci centrálny displej s uhlopriečkou okolo 10-tich palcov. Radiaca páka sa v prípade automatickej prevodovky scvrkne len na malý volič umiestnený na stredovej konzole.

Medzi zaujímavo navrhnuté prvky patrí aj centrálny tunel
Medzi zaujímavo navrhnuté prvky patrí aj centrálny tunel
Zdroj: Škoda

Koncept Vision RS načrtol i budúcnosť sedadiel pre divíziu RS, ktoré by mali byť radikálnejšie a ľahšie. Vzhľadom na rázvor kolies, ktorý za aktuálnou Octaviou zaostáva len o 30 mm, sa dá očakávať, že na zadných sedadlách budú mať dvaja dospelí pasažieri k dispozícii dostatok miesta na sedenie. Kufor bude mať dvojité dno a veľký nakladací otvor.

Na výstave po boku modelu Kodiaq RS

Aktuálne síce ide “len” o koncept, my však predpokladáme, že Vision RS nie je príliš vzdialený realite. O niekoľko týždňov by sme sa mali dozvedieť i názov, ktorý bude niesť jeho civilná verzia. Svetovú premiéru si štúdia v týchto chvíľach odbíja v Paríži, kde bude žiariť ako jedna z hlavných hviezd stánku automobilky z Mladej Boleslavi. Do francúzskej metropoly za autami cestujeme i my, už čoskoro sa môžete tešiť i na živé dojmy a detailné informácie o ďalšom debutantovi Škody, naftovom Kodiaqu RS s výkonom 176 kW (240 k).

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia