ikona

Novinky Vision RS: Dotkli sme sa budúcnosti Škody

Foto: Škoda

27.9. 2018 15:30 Škoda pred našimi očami po prvýkrát stiahla plachtu z konceptu Vision RS. Prinášame prvé detaily a živé dojmy o koncepte, ktorý už čoskoro rozžiari uznávaný svetový autosalón. Vedeli ste, že pôjde o plug-in hybrid?

Na súkromné podujatie Škody, ktoré sa včera konalo v Mladej Boleslavi, bolo pozvaných len niekoľko automobilových redakcií z celej Európy a my sme medzi nimi nechýbali. Okrem spoznávania vízie fungovania českej automobilky v najbližších rokov sme prišli do kontaktu aj s veľmi konkrétnym zhmotnením budúcnosti. Škoda totiž pred novinármi vôbec po prvýkrát stiahla plachtu z konceptu Vision RS.

Predná časť dostane horizontálnu masku, zučujúce sa svetlomety a skutočné prieduchy v nárazníku
Predná časť dostane horizontálnu masku, zučujúce sa svetlomety a skutočné prieduchy v nárazníku
Zdroj: Škoda

Vo všeobecnosti o tejto štúdii možno povedať, že skice, ktoré nájdete priložené v galérii, ju zobrazujú pomerne verne a do detailov. My už disponujeme i fotografiami reálneho auta, zatiaľ si ich však ešte musíme nechať pre seba. Ich odhalenie ešte má svoj čas, rovnako i prezradenie geniálne jednoduchých a funkčných riešení, ktoré táto Škoda môže priniesť. Verte nám, je sa na čo tešiť. Vision RS posunie mladoboleslavskú automobilku do novej dekády.

"Rapid" RS

Škoda si od nasledujúceho desaťročia sľubuje veľa. Štartom elektrifikovanej éry bude v roku 2019 Superb PHEV vybavený plug-in hybridným pohonom. Od zástupcov automobilky sme sa dozvedeli, že bežný hybrid v ponuke očakávať nemôžeme. Podľa Škody má totiž tento pohon zmysel iba v prípade, že s autom viete dlhší čas jazdiť len na elektrinu. Do úvahy teda prichádzajú plug-in hybridy a elektromobily. Prvým elektroautom pritom má byť SUV vychádzajúce zo štúdie Vision E.

Zadné svetlá tu napriek dnešným trendom nie sú prepojené, Škoda prichádza s vlastným riešením - svietiť bude i spodný pás nad difúzorom
Zadné svetlá tu napriek dnešným trendom nie sú prepojené, Škoda prichádza s vlastným riešením - svietiť bude i spodný pás nad difúzorom
Zdroj: Škoda

V automobilových kuloároch sa už dlhšie šepká o tom, že aktuálny Rapid sa pomaly odoberie do dôchodku a nahradí ho úplne iný model, dokonca i s novým či staro-novým označením. Ten bude taktiež jedným z pionierov súhry spaľovacieho agregátu s elektromotorom vo vozidlách s okrídleným šípom na kapote. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, no Vision RS je dokonalou predzvesťou tohto automobilu.

Nikto zo Škody nám to samozrejme nepotvrdil, keď sme sa však pýtali, či sa pri pohľade na Vision RS vlastne pozeráme na budúci “Rapid” RS, nedostali sme ani vyslovene negatívnu odpoveď. Pravdepodobne sme teda trafili klinček po hlavičke a tým pádom bude nástupca Rapidu veľmi atraktívnym automobilom.

Interiér vznikal pod rukami slovenského dizajnéra Petra Olaha
Interiér vznikal pod rukami slovenského dizajnéra Petra Olaha
Zdroj: Škoda

Detailný opis dizajnu a jeho prvkov si necháme na neskôr, treba však vedieť, že je akýmsi ďalším stupňom kryštalickej a geometricky prísnej filozofie, ktorú do Škody zaviedol Slovák Jozef Kabaň. Tradícia českého krištáľu sa tu bude ako inšpirácia rešpektovať i naďalej, automobily však dostanú ladnejšie tvary a oblejšie línie. Vision RS bude prvým z nich.

Aj po odchode Kabaňa zo Škody na tomto koncepte ešte stále aktívne pracujú šikovné slovenské ruky. Peter Olah  má na starosti dizajn interiéru, ktorý predznamenáva viac, než by sa mohlo zdať. S Petrom sme sa o ňom bavili do detailov, podrobnejšia správa o nich však opätovne dostane zmysel až s reálnymi fotografiami vozidla.

Vyrovná sa RS 245

Rúško tajomstva už vôbec nezahaľuje techniku, ktorá bude pracovať pod atraktívnou karosériou budúceho športového “Rapidu”. Vision RS totiž poháňa plug-in hybridné ústrojenstvo ladené na kombinovaný výkon 180 kW (245 k), vyrovná sa teda aktuálnemu vrcholu ponuky RS, Octavii RS 245. V tomto prípade však bude predné kolesá roztáčať motor 1.5 TSI (110 kW/150 k) a elektromotor (75 kW/102 k), ktoré po spojení síl auto na stovku vystrelia v priebehu 7,1 sekundy, pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h mu zaberie 8,9 sekundy.

Realita bude umiernenejšia, takto nejak by však mali vyzerať sedadlá modelov RS o pár rokov
Realita bude umiernenejšia, takto nejak by však mali vyzerať sedadlá modelov RS o pár rokov
Zdroj: Škoda

Táto Škoda nebude jednoduchým hybridom, v ktorom elektromotor pomáha len pri rozjazdoch. Tu bude totiž slúžiť ako univerzálne riešenie schopné dodať športový zážitok z jazdy, ale i zaručiť bezemisný chod. Podobnú koncepciu vyznáva napríklad Mini Countryman PHEV. Veľký Li-ion akumulátor má kapacitu 13 kWh a podľa cyklu NEDC dokáže automobilu zaručiť čisto elektrický dojazd na úrovni 70 km.

Slabinou koncepcie môže byť nabíjanie, ktoré by podľa aktuálnych výpočtov malo trvať 2,5 hodiny. Znamená to, že nepôjde jeden z moderných spôsobov rýchlonabíjania, ktorý by podobnú kapacitu bez problémov zvládol za zlomok tohto času. Podobný nedostatok sme kritizovali napríklad i pri BMW 530e.

Volant už nemá logo s okrídleným šípom, ale len nápis
Volant už nemá logo s okrídleným šípom, ale len nápis "Škoda"
Zdroj: Škoda

Samozrejmosťou je aj čiastočné dobíjanie počas jazdy vďaka rekuperácii brzdnej energie. To všetko má zaručiť, že pôjde o jednu z najčistejších škodoviek histórie. Na kilometer jazdy má totiž športové RS-ko vyprodukovať len 33 g CO2.

V blízkych dňoch sa na našom serveri môžete tešiť i na detailný opis rôznych riešení, ktoré automobilu dali dizajnéri, či už v interiéri, alebo exteriéri. Budúci týždeň sa koná motorshow v Paríži, ktorej sa zúčastníme. Odtiaľ vám prinesieme ďalšie exkluzívne informácie nielen o vozidle, ale i budúcnosti značky Škoda a ľuďoch, ktorí ju tvoria.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia