Mercedes-Benz predviedol druhú generáciu typu CLA vo forme dynamického kombi Shooting Brake, ktoré disponuje 505-litrovým kufrom

Novinky Mercedes v Ženeve: CLA SB i elektrická trieda V

Foto: Filip Kadlečík

5.3. 10:30 Mercedes-Benz si do výstaviska Palexpo priviezol bohatú úrodu noviniek. Medzi najžiarivejšie trojcípe hviezdy tu patrí CLA Shooting Brake či koncept EQV. Zaujali nás však aj ambiciózne plány značky na ďalšie roky.

Mercedes-Benz už Ženevou žije niekoľko dní. Svetovú premiéru tu absolvujú viaceré horúce novinky, mnohé z nich však už poznáme vďaka digitálnemu predstaveniu. Medzi ne patrí najmä omladené GLC aj vo variante plug-in hybrid či nabrúsené GLE 53 vyladené v Affalterbachu. Len predvčerom prekvapivo plachta spadla aj z limitovanej edície Mercedes-AMG GT R Roadster, ktorá prichádza s luxusnejšie koncipovaným interiérom.

Dizajnérom sa v spolupráci s konštruktérmi podarilo rozšíriť zadnú časť shootingt brakeu
Dizajnérom sa v spolupráci s konštruktérmi podarilo rozšíriť zadnú časť shootingt brakeu
Zdroj: Filip Kadlečík

Príchod noviniek často znamená stopku pre iné modely a inak tomu nie je ani v prípade stuttgartských debutantov. V Ženeve sa do dôchodku symbolicky odoberú typy SLC, SL či Mercedes-AMG S 65. Radostnejšie správy však čakajú model CLA Shooting Brake či triedu V. Kompakt dostáva úplne novú generáciu a úžitkové vozidlo zasa seriózny náznak elektrickej budúcnosti.

Stále rovnako príťažlivé

Príbeh Mercedesu-Benz CLA Shooting Brake sa začal písať v novembri 2014, kedy automobilka vozidlo oficiálne predstavila svetu. Do obchodov sa kompakt pripomínajúci hybrid medzi kombi a kupé dostal začiatkom roka 2015 a odvtedy si buduje reputáciu štýlového vozidla, ktoré značke poslušne prináša profit. Najväčším je pritom najmä príchod nových klientov - až 70 % majiteľov CLA SB v minulosti nevlastnilo žiadny Mercedes. Rovnako podstatný je aj relatívne nízky vekový priemer zákazníkov.

Interiér CLA Shooting Brake sa nesie v duchu, ktorý stanovila už trieda A
Interiér CLA Shooting Brake sa nesie v duchu, ktorý stanovila už trieda A
Zdroj: Filip Kadlečík

CLA Shooting Brake druhej generácie sa vyznačuje skôr evolučnými zmenami. Stále je zrejmé, o ktorý model ide a to je dobre - shooting brake si zachováva svoju atraktivitu, šarm a originalitu - prináša ich však v osvieženom balení. Predné Multibeam LED reflektory dostali originálny dvojdielny svetelný podpis, dynamiku autu dodáva čelná maska s negatívnym sklonom typu “shark nose”. Tento prvok možno nájsť už u triedy A či modelu CLS.

Profil tu neprekvapí asi nikoho, strecha si stále zachováva charakteristickú klesajúcu líniu, okná sú opäť úzke a umocňujú športový vzhľad vozidla. Mercedes je hrdý aj na zadnú časť, ktorú sa podarilo výrazne rozšíriť nielen opticky, ale aj v reálnych číslach. Široké boky nielen pekne vyzerajú, ale zaručujú lepšiu využiteľnosť batožinového priestoru.

CLA Shooting Brake si i naďalej zachováva svoj atraktívny vzhľad
CLA Shooting Brake si i naďalej zachováva svoj atraktívny vzhľad
Zdroj: Filip Kadlečík

Čo sa týka rozmerov, CLA Shooting Brake medzigeneračne narástlo v každom dôležitom meradle. Na dĺžku ponúkne o 48 mm viac, na šírku predchodcu prekonáva dokonca až o 53 mm. Stabilnejší postoj zaručuje jemné zmenšenie výšky (-2 mm), ale i rázvor natiahnutý o 30 mm. Bohatšie rozmery karosérie sa zákonite museli prejaviť i v kabíne.

Interiér ponúkne v kľúčových oblastiach viac miesta, než v minulosti. V oblasti nôh sa síce takmer nič nemenilo, šírka vzadu však narástla o 44 mm v oblasti lakťov a 22 mm na úrovni ramien. Šírka batožinového priestoru sa zväčšila o 66 mm, jeho hĺbka o 51 mm. Extra 236 mm v prípade šírky nakladacieho priestoru majiteľ ocení pri prevážaní väčších predmetov - túto zmenu umožnil prechod na delené koncové svetlá. Objem batožinového priestoru sa radikálne nemenil. CLA Shooting Brake teraz ponúka 505 litrov, čo je o 10 litrov viac, než v minulosti.

Batožinový priestor sa zväčšil len o desať litrov, výrazne však mala stúpnuť jeho využiteľnosť
Batožinový priestor sa zväčšil len o desať litrov, výrazne však mala stúpnuť jeho využiteľnosť
Zdroj: Mercedes-Benz

Technológie a stvárnenie interiéru sú do veľkej miery spoločné s triedou A, ktorú sme už podrobili redakčnému testovaniu. Samozrejmosťou je napríklad prítomnosť systému MBUX a s ním súvisiaceho hlasového ovládania, vylepšením bude riadenie komfortu na palube v podobe systému “Energizing”. Ten sa bude starať o komfort vodiča i posádky, do úvahy dokonca bude brať aj údaje z kompatibilných hodiniek značky Garmin o úrovni stresu, tepovej frekvencii či kvalite spánku počas poslednej noci pred danou jazdou.

Novinkou pre kokpit CLA Shooting Brake bude aj štvrtý režim zobrazenia informácií na dvojici veľkých displejov. Doteraz bol štandardom klasický, športový a progresívny mód, dnes však už pribúda aj diskrétny. Ten by mal vodiča informovať len o najpodstatnejších údajoch o vozidle.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake na oficiálnych záberoch
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake na oficiálnych záberoch
Zdroj: Mercedes-Benz

Základným agregátom CLA Shooting Brake bude štvorvalec s označením CLA 250 ladený na 165 kW (225 k) a 350 Nm. Ten bude silu posielať výhradne na predné kolesá a to prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojky. Ďalšie technické detaily a informácie o viacerých motorizáciach Stuttgart zverejní v najbližších mesiacoch. Rátať tu však už podľa dnešných správ možno so vznetovými i zážihovými motormi, ale aj pohonom všetkých kolies. K jazdnému komfortu by mala prispievať viacprková zadná náprava, ale aj zníženie odporu vzduchu a aerodynamického hluku.

Odvážna budúcnosť elektromobilov

Okrem štandardného modelu CLA s prevahou bežných spaľovacích pohonných jednotiek Stuttgart pod strechou výstaviska Palexpo uviedol aj koncept EQV, ktorý sa až nápadne blíži ku sériovej podobe. Vychádza z omladenej triedy V, od ktorej si požičal palubnú dosku. V záujme zvýraznenia odlišnej identity prichádza s inými materiálmi, inak však v kabíne veľké zmeny ani v prípade štúdie očakávať netreba. Akumulátor je zapracovaný do podlahy, z vnútorného priestoru teda neuberá.

Elektrická štúdia svoj pôvod v triede V nezaprie
Elektrická štúdia svoj pôvod v triede V nezaprie
Zdroj: Filip Kadlečík

Mercedes-Benz ďalšieho člena rodiny EQ príliš nemenil ani čo sa exteriéru týka. Má síce typický výrazný svetelný podpis, ktorý sa rozkladá naprieč celou prednou časťou, inak v ňom ale i naďalej bezpečne rozpoznáte triedu V. Výrazne odlišná je technika, ktorá tento úžitkový van poháňa.

Karoséria skrýva akumulátor s kapacitou 100 kWh. Ten by sa tu mal postarať o dojazd na úrovni 400 kilometrov podľa normy WLTP. Elektromotor má disponovať výkonom 150 kW (204 k) a maximálna rýchlosť tu bude obmedzená na 160 km/h. Funkcia rýchleho nabíjania by mala zabezpečiť, že batérie budú kompletne dobité už približne za hodinu.

Kabína konceptu EQV je plne realistická, nesie sa v duchu omladenej triedy V
Kabína konceptu EQV je plne realistická, nesie sa v duchu omladenej triedy V
Zdroj: Filip Kadlečík

Plány Stuttgartu ohľadom elektrifikovania modelov sú ambiciózne. Celá stratégia sa zakladá na troch pilieroch, 48-voltových mikrohybridoch s označením EQ Boost, plug-in hybridoch EQ Power a EQ Power+ a čistých elektromobiloch nesúcich skratku EQ. Mercedes dnes deklaroval, že do roku 2020 bude mať elektrickú sieť s napätím 48 V k dispozícii viac než 100 rozličných verzií vozidiel s trojcípou hviezdou na čelnej maske.

Na začiatku novej dekády chce už nemecká prémiovka ponúkať 20 plug-in hybridov a to aj so zaujímavým dojazdom. Ešte pred koncom tohto roka vraj ponúkne model GLE v plug-in hybridnom vyhotovení, ktorý ponúkne dojazd podľa WLTP približne na úrovni 100 kilometrov. To už je na vozidlo kombinujúce prednosti elektrického a spaľovacieho pohonu slušná cifra. Samozrejmosťou má byť nielen neustále pribúdanie bezemisných variantov vozidiel, ale aj obrovské investície do infraštruktúry, ktoré sú pre ďalší rozvoj tohto odvetvia automobilového priemyslu nevyhnutné.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia