ikona

Novinky Lotus šokuje: Postavil najsilnejšie auto sveta

Foto: Lotus

17.7. 12:12 Prvý elektromobil anglickej firmy dosahuje výkon 2 000 koní a na jedno nabitie prejde 400 kilometrov. Už teraz pritom má byť prispôsobený na 800 kW nabíjačky. Uchvacuje však nielen parametrami, ale aj dizajnom.

Už dlhší čas môžeme v značke Lotus vidieť stagnáciu. Jej veľkolepé plány z roku 2010 stroskotali a portfólio zostalo bez zásadnejších zmien, britská firma akurát občas vylepšuje svoje existujúce autá. Momentálne sa to mení. Na scénu totiž prichádza Evija, už dlhšie avizovaný elektromobil známy pôvodne ako Type 130. Jeho autori ním chcú prepísať históriu.

Evija otvára úplne novú kapitolu v histórii značky
Evija otvára úplne novú kapitolu v histórii značky
Zdroj: Lotus

O príprave batériou poháňaného hyperšportu sa začalo šuškať pred Vianocami. Angličania tieto reči potvrdili v apríli, následne odhalili prvé detaily a pred týždňom prezradili jeho meno. Parametre známe neboli. Neoficiálne sa spomínal výkon okolo tisíc koní, čo nebola celkom pravda. Cifra je nakoniec dvojnásobná! Lotus svojou novinkou šokuje, postavil totiž najsilnejšie auto sveta. Ťažil pritom zo spolupráce s firmou Williams Advanced Engineering známou najmä z kolotoča F1.

Má 2 000 koní a váži 1680 kilogramov

Rovnako ako konkurenčné projekty Pininfarina Battista či Rimac C_Two má Evija jeden elektromotor pre každé koleso. Dokopy majú vyvinúť až 1 471 kW (2 000 k), čo o nejaké drobné prekonáva oboch spomínaných súperov. Krútiaci moment systému má dosahovať 1 700 Nm. Britský výrobca zatiaľ opatrne uvádza predbežné dynamické parametre: tradičný šprint na stovku má hyperšport zvládnuť pod tri sekundy a dosiahnuť tempo vyše 320 km/h. Finálne čísla budú nepochybne lepšie.

Už dnes má byť kupé prispôsobené na 800 kW nabíjačky
Už dnes má byť kupé prispôsobené na 800 kW nabíjačky
Zdroj: Lotus

Kapacitu použitého akumulátora typu Li-ion nepoznáme, Lotus však hovorí o dojazde 400 km na jedno nabitie. Jeho technológie sú pritom pripravené na nabíjačky s výkonom až 800 kW. Momentálne sa ešte nepoužívajú, no batériu majú naplniť za deväť minút. Pri použití aktuálne najvýkonnejších komerčne dostupných staníc (350 kW) to trvá dvojnásobok. Osemdesiat percent z toho má Evija načerpať v priebehu 12 minút, intervaly potrebné na doplnenie elektriny pri bežnejších nabíjačkách nepoznáme.

Medzi výnimočné čísla možno zaradiť aj hmotnosť. Dvoch ton sa tu báť netreba, aj keď na pomery anglickej spoločnosti je elektromobil ťažký. V pohotovostnom stave má mať 1 680 kilogramov. Na tejto priaznivej cifre má veľký podiel použitie karbónového monokoku, ktorý váži 129 kg. Diétne však sú aj všetky panely karosérie a mnohé technické komponenty.

Zadná časť elektromobilu pôsobí ako z iného sveta
Zadná časť elektromobilu pôsobí ako z iného sveta
Zdroj: Lotus

Napríklad disky kolies sú vyrobené z horčíka, pričom majú priemer 20 palcov vpredu a 21 palcov na zadnej náprave. Obuté sú do pneumatík Pirelli P Zero Trofeo R. V ráfikoch sú brzdy AP Racing, ktoré kombinujú karbónovo-keramické kotúče a strmene z kovaného hliníka. Zavesenie kolies inšpirované motoršportom využíva tri adaptívne tlmiče na každej osi. Elektromobil má štyri chladiče a podľa výrobcu dokáže fungovať najmenej sedem minút v režime Track bez úbytku výkonu.

Zaujme najmä futuristickým zadkom

Špičkovú techniku zabalil Lotus do príslušného kabáta. Evija otvára v dizajne značky novú kapitolu a ničím nepripomína staršie modely. Tvary elektrického kupé má na svedomí vo veľkej miere prúdenie vzduchu. Vidieť to na príťažlivej prednej časti s mohutným viacdielnym spojlerom a zvislými LED svetlometmi, ale najmä v bočných partiách obsahujúcich obrovské otvory.

Bočné spätné zrkadlá nahradil výrobca kamerami
Bočné spätné zrkadlá nahradil výrobca kamerami
Zdroj: Lotus

Samozrejme, veľké diery v bokoch neslúžia na chladenie centrálne umiestneného spaľovacieho motora. Namiesto toho ide o Venturiho tunely, ktoré ústia v zadnej časti uprostred diódových svetiel. Toto riešenie pôsobí veľmi futuristicky. K dojmu prispievajú aj kamery namiesto spätných zrkadiel, pričom tie bočné sa po naštartovaní vysúvajú z tela nahor výklopných dverí.

Za krídlami sa skrýva minimalistický dvojmiestny kokpit. Okrem anatomických sedadiel obsahuje digitálny prístrojový panel združujúci všetky dôležité informácie, netradične tvarovaný volant obsypaný ovládačmi a extrémne štíhlu palubnú dosku, v ktorej je viacero otvorov. Plávajúca je aj centrálna konzola obsahujúca taktiež plejádu všakovakých tlačidiel.

Palubná doska má netradične štíhle tvarovanie
Palubná doska má netradične štíhle tvarovanie
Zdroj: Lotus

Lotus chce zákazníkom ponúknuť široké možnosti prispôsobenia, no nebude to lacné. Cena vozidla je podobne astronomická ako jeho výkon. Anglická automobilka si zaň pýta 1,7 milióna libier (1,88 milióna eur) a aktuálne prijíma 250-tisícové zálohy (277-tisíc eur). Plánuje pritom vyrobiť 130 kusov. Ako uvádza, jej prvé elektromobily sa objavia na cestách počas budúceho roka.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia